eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoZabrali mi prawo rękojmii, a serwis mnie oszukałRe: Zabrali mi prawo rękojmii, a serwis mnie oszukał
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
    ews.man.poznan.pl!news.astercity.net!news.internetia.pl!not-for-mail
    From: "Lukasz" <l...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zabrali mi prawo rękojmii, a serwis mnie oszukał
    Date: Wed, 11 Sep 2002 14:51:15 +0200
    Organization: Netia Telekom S.A.
    Lines: 81
    Message-ID: <2...@a...swietochlowice.dialup.inetia.pl>
    References: <allsho$vo$1@news2.tpi.pl> <aln16v$q87$1@news.gazeta.pl>
    NNTP-Posting-Host: as3-238.swietochlowice.dialup.inetia.pl
    X-Trace: nefryt.internetia.pl 1031748674 28927 195.114.180.238 (11 Sep 2002 12:51:14
    GMT)
    X-Complaints-To: a...@i...pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 11 Sep 2002 12:51:14 +0000 (UTC)
    X-Server-Info: http://www.internetia.pl/news/
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2600.0000
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Tech-Contact: u...@i...pl
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2600.0000
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:107031
    [ ukryj nagłówki ]


    "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl> wrote in message
    news:aln16v$q87$1@news.gazeta.pl...
    > Andrzej Nowak <a...@w...pl> napisał(a):
    >
    > > Kupiłem aparat cyfrowy HP Photosmart 612 w firmie "SL Computer" w
    > > Olsztynie. Aparat zepsuł się w ciągu 2 tygodni. Poszedłem do sprzedawcy
    > > oddać aparat na gwarancji. Sprzedawca powiedział mi że swrwisem zajmuje
    się
    > > inna firma komputerowa "Etos" w Olsztynie. Faktycznie firma ta wysłała
    > > aparat na gwarancji do Warszawy. Po 10 dniach dostałem aparat. Okazało
    się
    > > jednak że jest to używany aparat.Teraz serwis HP twierdzi, że mają prawo
    dać
    > > mi w zamian inny aparat, nie koniecznie mój, byle sprawny. W praktyce
    > > dostałem nieco zniszczony już porysowany sprzęt. Podobno zgodziłem się
    na to
    > > akceptując ich kartę gwarancyjną.
    > > Mówi o tym punkt 3 gwarancji.
    > > " Gwarant zobowiązuje się do bezpłatnego usunięcia ujawnionych w okresie
    > > gwarancyjnym wad materiału i wykonania zgodnie z zasadami zawartymi w
    > > niniejszej Karcie Gwarancyjnej poprzez naprawę lub wymianę na urządzenie
    > > wolne od wad. O sposobie usunięcia wady decyduje Gwarant."
    > >
    > > I tu moje pierwsze pytanie. Faktycznie zgodziłem się na to nie
    podpisując
    > > niczego i czy Gwarant może tak zrobić jak zrobił.
    > >
    > >
    > > Jednakże okazało się iż aparat który dostałem był zupełnie niesprawny.
    > > Pomyślałem sobie że czas skorzystać z rękojmi. Poszedłem więc do
    sprzedawcy.
    > > Sprzedawca ( Sl Computer ) stwierdził iż aparat o tym numerze seryjnym
    nie
    > > został sprzedany przez niego. Dlatego też nie przysługuje mi u niego
    > > rękojmia.
    > >
    > > I tu drugie pytanie. Tak łatwo można kogoś pozbawić tak ważnego prawa
    jak
    > > prawo rękojmi ? Ktoś musiał tu zawinić. No przecież nie ja.
    > >
    >
    > 1. Na szczęście, gwarant nie określił expressis verbis, że nie gwarantuje
    w
    > razie stwierdzenia wady wymiany rzeczy na nową. Co prawda przepisy prawa
    > cywilnego nie regulują dokładnie tej kwestii, ale Sąd Najwyższy w wyroku z
    > 27. 08. 1970 r. (II CR 340/70, publ. OSNC 1971/5/92) stwierdził "przy czym
    w
    > razie wątpliwości poczytuje się (art. 577 § 1 k.c.), że gwarant jest
    > obwiązany do usunięcia wad fizycznych rzeczy lub do dostarczenia NOWEJ
    > rrzeczy".
    >
    > 2. Jeśli przyjąłeś dokument gwarancyjny do domniemywa się, że w sposób
    > dorozumiany go zaakceptowałeś i została między Tobą a gwarantem zawiązana
    > umowa gwarancji.
    >
    > 3. Inną kwestią są klauzule niedozwolone, które zawsze można podważać -
    > jednakże zacytowany przez Ciebie punkt regulaminu nie wygląda mi na
    sprzeczny
    > z prawem. Należy niestety pamiętać, że prawo cywilne nie reguluje
    minimalnych
    > wymagań umowy gwarancyjnej, w odóżnieniu od regulowania minimów rękojmi.
    >
    > 4. Skorzystanie z gwarancji wyłącza możliwość korzystania z rękojmi CO DO
    > WADY, KTÓRA BYŁA ZGŁASZANA W RAMACH GWARANCJI - nie wyłącza możliwości
    > skorzystania z rękojmi w przypadku ujawnienia się innych wad.
    > Tu mam pewną wątpliwość czy to działa także w razie wymiany rzeczy na
    nową.
    > Można jednak sądzić, że gdyby w tym wypadku wyłączyć możliwość stosowania
    > rekojmi to pozbawiono by tak na prawdę doniosłości prawnej art. 579 k.c.


    uprawniony z tytulu gwarancji i oczywiscie rekojmi ma prawo wyboru z czego
    korzysta. wyjatek jest tylko jeden: w jednym czasi nie mozna korzystac z obu
    instytucji naraz. ale jesli raz co do danej wady korzystalismy z gwarancji
    /zrobiono/ to nastepnym razem co do tej samej wady mozemy sobie znow wybraz
    czy korzystamy z gwarancji czy rekojmi. po prostu nie mozna mieszac
    uprawnien wynikajacych z gwarancji i rekojmi w skrocie "troche tego troche
    tego" co do danego przypadku


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1