    From: "Joker" <_...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wysokość opłaty sądowej
    Date: Mon, 23 Dec 2002 19:20:15 GMT

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam> napisał w
    wiadomości news:au72ob$184$1@news.tpi.pl...

    > Przeczytałem uważnie i nic to nie zmienia. O odsetki za okres od
    15.04.2000
    > do wniesienia pozwu można było występować do sądu wraz z roszczeniem
    > głównym. Wówczas wymagalne na dzień wniesienia pozwu odsetki zsumowałoby
    się
    > z roszczeniem i dalej obliczało by się od nich wspólnie odsetki na
    zasadzie
    > opisanej przeze mnie poprzednio.

    Tak. To jest typowy model kapitalizacji zaległych odsetek. W przedmiotowej
    sprawie sąd nie zsumował ich z należnością główną występującą w pozwie,
    ponieważ powódka nie podała ich nominalnej wysokości. W tej sytuacji w
    orzeczeniu jest: "wraz z ustawowymi odsetkami od dnia ... do dnia zapłaty."

    > Z tego co wiem - mogę się mylić, a nie mam w tej chwili
    >kodeksu pod ręką - to nie można wystąpić o same odsetki
    >do sądu osobno, no bo to nie jest należność główna.
    >Odsetki odłączone od należności głównej wynoszą 0 zł,
    >bo kwota roszczenia jest równa 0 zł.

    Art. 482. § 1. Od zaległych odsetek można żądać odsetek za opóźnienie
    dopiero od chwili wytoczenia o nie powództwa, chyba że po powstaniu
    zaległości strony zgodziły się na doliczenie zaległych odsetek do dłużnej
    sumy.

    Wysokość zaległych odsetek jest znana. Natomiast wartość nowych odsetek
    w dniu składania pozwu = zero , bo to wynika z cytowanego art.482 kc.

    Joker