    From: pierwiosnek <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wypadek - obowiązki policjanta
    Date: Fri, 05 Feb 2010 13:36:26 +0100

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Nie, czekasz aż jadący z lewej ZACZNIE SKRĘCAĆ w zjazd.
    > Przy okazji 98,74% kierowców zwalnia (znacznie) ;)

    Zostaje więc tylko 1,16% :P

    [ciach]

    > Postulujesz wprowadzenie obowiązkowych homologowanych rejestratorow
    > prędkości?
    > Bo po czym *inaczej* ustalisz odpowiedzialność - zeznaniach stron?
    > 99,98% sprzecznych ;)

    Fakt, kwestia dowiedzenia jak było to pewien problem, ale to jest sprawa
    równoległa, pisałam o zasadach, a że w życiu bywa tak, że w sądzie
    wygrywa ten z lepszym adwokatem - to niestety smutna rzeczywistość.

    > I obowiązuje.
    > Ale nie powoduje "odpowiada za wypadek".
    >
    > Ale idąc tą drogą, dość szybko dojdziesz do absurdu: czy
    > przypadkiem fakt, że gość dwa skrzyżowania wcześniej przejechał
    > czerwone, nie powoduje że jest współwinny kolizji z Tobą?

    Nie widzę związku. Tzn. widzę, można by oskarżyć rodziców, że gdyby X
    lat temu ze sobą nie współżyli, to gościa by tu nie było i wypadku
    także, ale to jest sprowadzanie sprawy do absurdu. Jeżeli:
    a) widzę samochód, wiem jakie zasady go obowiązują, to mam prawo
    zakładać że będzie się ich trzymał i jeśli kierowca jednak je złamie -
    powinien za to odpowiadać i być co najmniej współwinnym ew. zdarzenia,
    b) nie widzę samochodu, a potem zjawia się nagle, gdyż miał zbyt dużą
    prędkość - bezdyskusyjnie mojej winy w tym nie ma, tylko jego.

    [ciach]
    > I weź teraz i zapisz LITERALNIE, jak miałaby wyglądać Twoja
    > zdroworozsądkowa zasada, aby *nie* prowadziła do absurdów
    > jak wyżej :D

    Nie podejmę się, nie jestem prawnikiem, dla mnie to co piszę jest dość
    oczywiste, ale wierzę, że sprawny prawnik wszystko by mógł podważyć ;)

> [...]
    >
    > I to w praktyce, w ruchu drogowym, skutkuje "pierwszeństwem".
    > Powód jest taki: pierwszeństwo jest "ciągłe w czasie"
    > (owszem, bywa że się kończy, ale TRWA do zakończenia), co w sposób
    > naturalny "wygrywa" z innymi naruszeniami przepisu.
    > Źle sygnalizował? Tak, ale to było wcześniej.
    > To czy sygnalizował w momencie zderzenia się nie liczy: decyzję
    > podejmujesz kiedy on WCZEŚNIEJ (źle) sygnalizował, a jego pierwszeństwo
    > TRWAŁO, mimo że migając nie skręcał. I WTEDY, mimo że sygnalizacja
    > była już *bez znaczenia* (i tak jechał prosto), należało mu ustąpić.

    Nie zgadzam się. Skoro źle sygnalizował - jest przynajmniej współwinny.
    Zgadzam się natomiast z tym, że pewnie nie ma szans mu tej sygnalizacji
    udowodnić, więc w praktyce się wymiga.

    > Właśnie poruszasz ważny problem: sądy by się nie wykopały ze sprzecznych
    > zdań świadków, apelacji i czego tam jeszcze.
    > A tak... może jest i "niesprawiedliwie", ale PROŚCIEJ.
    > Łatwiej "znaleźć winnego".

    To akurat widzę wyraźnie: jest łatwiej znaleźć winnego, fakt... :(

    Pozdrawiam,

    pierwiosnek