eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWynajem mieszkania - prawo i praktyka - sporo konkretnych pytan [dlugie] › Re: Wynajem mieszkania - prawo i praktyka - sporo konkretnych pytan [dlugie]
  • Data: 2008-10-23 20:34:27
    Temat: Re: Wynajem mieszkania - prawo i praktyka - sporo konkretnych pytan [dlugie]
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Piotr" <m...@w...pl> wrote
    > Co lepsze umowa na czas okreslony, czy nie okreslony?

    Zależy czy bardzo pragniesz gwarancji, że bedziesz miec to mieszkanie przez
    dany okres.

    > 2) Na jaki czas zwykle zawiera sie taka umowe i jaki jest zwykle okres
    > wypowiedzenia?

    jak komu pasuje, okres wypowiedzenia to zwykle 1mc.

    >Czy np. jesli wpiszemy, ze "kazda ze stron moze bez podania przyczyny
    >rozwiazac umowe z 1 miesiecznym okresem wypowiedzenia ze skutkiem na koniec
    >miesiaca" to taki zapis bedzie wazny, czy nie?

    Będzie ważne

    > zapis jest wazny? Czy umowa musi okreslac sytuacje, kiedy wypowiedzenie
    > jest dopuszczalne,

    nie musi.

    > 4) Wiadomo jako lokator zarowke sobie wymienie badz uszczelke w kranie i
    > nie bede tym zawracal nikomu glowy. Ale kto zazwyczaj odpowiada za takie
    > naprawy, jak naprawa pralki, lodowki, peknieta rura itp.? Czy to jest
    > zwyczajowe czy okreslone prawem i czy ewentualnie domyslne ustalenia wg
    > przepisow mozna skutecznie zmienic w umowie?

    Określa to kodeks cywilny, warto poczytać przed wynajmowaniem

    > 5) Czy wlasiciele mieszkan zazwyczaj melduja lokatorow (meldunek
    > tymczasowy)?

    Zazwyczaj nikt nie melduje.
    Zgodnie z prawem sam powinieneś się zameldować (przedstawiając umowę lub
    przyjść z właścicielem i jego dokumentem własności) - to obowiązek niby.

    > problem widze z ewentualnymi listami poleconymi. Jak mozna rozwiazac
    > sytuacje, by lokator mogl odbierac listy polecone czy paczki skierowane do
    > siebie, jesli nie jest zameldowany w mieszkaniu?

    nie trzeba określać, może odbierać.

    > 7) Czy praktykowane jest sprawdzanie, czy wlasciciel mieszkania jest
    > rzeczywiscie wlascicielem

    raczej nie. Ale jego tożsamość tak,

    > 9) Sprawa kluczy. Czy powszechna praktyka jest wymiana zamkow i czy w
    > praktyce wlascicielom daje sie klucz do mieszkania czy nie? Mowiac
    > uczciwie jakos dziwnie bym sie czul, maja swiadomosc, ze ktos, kogo slabo
    > znam moze wejsc do mieszkania w dowolnym momencie...

    A jak długo się mieszka...? Co pół roku chcesz wymieniać...? Nigdy się nie
    spotkałem z wymianą zamków, chyba, że to był najem na dziesiątki lat.
    Zgodnie z prawem właściciel nie powinien bez zgody wchodzić i tak.

    > 10) Czy umowy dotyczace takich bajerow jak internet, tv kablowa itd.
    > zwykle bierze na siebie wlasciciel czy lokator?

    Różnie. Uważaj jednak, bo jak weźmiesz np. tv na 12 mc, a się wyprowadzisz
    to wobec operatora dalej masz tą umową, a nie zawsze da się wypowiedzieć.
    Podobnie jak się wyprowadzasz juz całkiem, a miałes umowy na rozne media to
    lepiej to samemu pozamykac, bo potem dalej to Ty jesteś stroną tej umowy,
    nie ważne kto tam mieszkać będzie.

    > 11) Czy ewentualna korespondencja dla lokatora od wlasciciela mieszkania
    > powinna byc dostarczana na adres wynajmowanego mieszkania?

    Jaka? O co Ci chodzi?

    > 12) Czy warto poprosic o pomoc biuro nieruchomosci?

    To podwyższa dość mocno koszty, aczkolwiek może tam są poważne oferty, a nie
    jacyś naciągacze.

    >Czy jakies umowy z
    > takim biurem podpisuje sie dopiero w momencie, kiedy zdecyduje sie na
    > mieszkanie X czy Y, czy tez juz na samym poczatku, kiedy chce obejrzec
    > mieszkania, jakie ma biuro?

    Zależy od biura. Czasami biorą opłatę za wgląd do ich bazy danych, czasem
    umowa ma prowizję dla nich od ewentualnej transakcji (ale rzadko).

    > Czy np. praktykowana zasada jest, ze mozna umowic sie z agentem, by wsiadl
    > w samochod i pokazal kilka mieszkan w okolicy, czy tez raczej agenci
    > dzialaja jak portale ogloszeniowe, a na ogladanie mieszkania i tak trzeba
    > niezaleznie umawiac sie z wlascicielem?

    Raczej to drugie, chyba, że mówimy o jakiejś wersji lux. Często oni nawet
    nie odpowiadają czy oferty dalej są aktualne, były takie przekręty biur,
    które prezentowały oferty nigdy nieistniejące.

    > 13) Jakie przepisy byloby dobrze poczytac, by miec jasnosc.

    Kodeks cywilny - najem, najem lokalu. Nie jest tego dużo. Warto skupić się
    na dopilnowaniu szczegółow np. spis liczników, pokwitowania wpłat,
    doprecyzować kto płaci za media, wode jeśli są jakoś ryczałtowo rozliczane.