    From: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa przedwstępna z deweloperem
    Date: Fri, 04 Sep 2009 18:56:38 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > W takim razie, czy ma to znaczenie dla wysokości opłat? I co będzie po
    > roku 2089, w którym wygasa prawo użytkowania wieczystego jak przepiszę
    > mieszkanie na swoje dziecko?

    Umowa pewnie zostanie przedłużona na kolejne 99 lat. Druga opcja to powrót
    gruntu do właściciela za odszkodowaniem za pozostały budynek.

    > Czy w przyszłości jest możliwość wykupu tego gruntu i przekształcenie we
    > własność, czy to ma wogóle sens?

    Przepisy co jakiś czas się zmieniają. Bywały już w przeszłości okresy, że za
    kilka opłat rocznych można było przekształcic na własność. Ale dotyczyło to
    dawnych praw UW. Po wpisanej przez ciebie dacie myślę, że był to pewnie teren
    pierwotnie należacy do jakiejś państwowej firmy która sie uwłaszczyła na tym
    gruncie, a developer go odkupił.

    > Deweloper coś wspominał o tym, że gdyby to Oni chcieli kupić ziemię na
    > własność to by kosztowało "miliony" a jeśli kupią to właściciele
    > mieszkań np jako wspólnota, czy też przedstawiciel mieszkańców w ich
    > imieniu i dla nich do podziału to będą to "nieduże" koszty. Czy to prawda?

    Na "nieduże" koszty bym nie liczył. Po prostu trzeba sporo dopłacić. Jest na to
    specjalny wzór uwzględniający m.in. liczbe pozostałych lat. Generalnie bez
    zastosowania bonifikat przez właściciela gruntu (gmina, skarb państwa) operacja
    jest mało opłacalna. A właściciele stosują bonifikaty w zalezności od własnego
    widzimisię. Jak to w polskim prawie - dziś jest tak, jutro jest inaczej.