  • Data: 2002-11-16 16:02:44
    Temat: Re: Umowa przedwstępna - klasyfikacja
    Od: "PzKw_Panther" <pzkw_panther@(nospam)gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Pawel Hajdys" <p...@N...gazeta.pl> wrote in
    news:ar5b33$71d$1@news.gazeta.pl:

    [ciach]
    > Hm.. A jakbyś wiec ujela obowiązek oferenta wyrazający sie jego
    > związaniem treścią oferty. A z drugiej strony uprawnienie oblata do
    > zawarcia umowy o treści wyznaczonej ofertą? Nie jest to moze stosunek
    > zobowiązaniowy sensu stricto, ale moim zdaniem mozna mówic o
    > quasi-stosunku zobowiązaniowym.

    Ja tak sobie mysle ze ten problem co do stosunku quasi zobowiazujacego wyjasnia
    tzw teoria kompetencji stworzona zdaje sie na UAM dobrze i bardzo przekonywujaco
    opisana w starej ale jarej ksiazce Z.Radwanskiego "Teoria umow" (bardzo polecam te
    pozycje).A wiec wg tej teorii oferta jest jedynie jednym z elementow stanu
    faktycznego kontraktu, dla ktorego oswiadczenie o przyjeciu oferty przenosi na
    oblata kompetencje do zawarcia umowy.Korelatem kompetencji oblata jest
    nieodwolalnt stan zwiazania oferenta zlozona oferta wyrazajacy sie w tym np ze
    oferent nie moze ograniczyc swobody oblata podjecia decyzji o zawarciu
    umowy.Dopiero wykonanie uprawnienia oblata (akceptacja oferty) powoduje powstanie
    stosunku prawnego a tym samym praw i obowiazkow obu kontrahentow.
    Co do samej oferty to moim zdaniem polskie prawo jest wyjatkowo sztywne i mysle ze
    nalezaloby wzorem np Konwencji Wiedenskiej o miedzynarodowej sprzedazy towarow
    wprowadzic dodatkowy przepis ktory modyfikacje oferty przez oblata w zakresie tzw
    nieistotnych warunkow oferty nie czynil kontroferta (co ciekawsze ustep trzeci
    artykulu 19 tej Konwencji mowiacy o modyfikacjach nie bedacych kontroferta zostal
    z tego co pamietam wprowadzony na wniosek delegatow z Polski)

    W Tesco mozna jesc bulki, ochrona mi pozwala -
    W Mediamarkcie nie zgadzaja sie zebym jadl paczki-
    (c) Expierd Psycho Ltd -