  • Data: 2002-11-16 23:27:20
    Temat: Odp: Odp: Umowa przedwstępna - klasyfikacja
    Od: "Beata" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Paweł Hajdys <p...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:ar6cgv$h1d$...@n...gazeta.pl...
    > Witam!

    > No dobrze, ale jeżeli umowę przedwstępną uznamy za umowę sui generis, to
    > musimy uznać ją za typ umowy, natomiast my nie znamy ani stypizowanych
    > postanowień tej umowy, ani nie znamy jej formy (oczywiście, formy, z którą
    > prawo cywilne łączy wszelkie skutki tej umowy). Jak rozstrzygniesz tę
    > wątpliwość?

    Z uwagi na późną porę odpowiem narazie pytaniem na twoje pytanie. Mamy umowy
    nazwane i umowy nienazwane - w przypadku umów nienazwanych też nie masz
    stypizowanych postanowień tej umowy a mimo to nikt nie kwesionuje że są to
    umowy. Tak więc czy stypizowanie postanowień ma aż tak duże znaczenie w
    świetle zasady swobody umów dla faktu czy coś jest umową czy nie? Po drugie
    umowa przedwstępna ma swoją regulację można więc się przyczepić że brak jej
    essentialia negotii - to też nie jest prawda - gdyż doktryna odchodzi w
    dużej mierze od kwalifikowania umów do umów nazwanych na podstawie regulacji
    ich essentialia negotii - przyjmuje się że najbardziej adekwatną definicją
    umów nazwanych jest definicja podkreślająca ich dwie cechy - ich
    uregulowanie przepisami prawa oraz odpowiedni stopień szczegółowości tej
    regulacji (Gawlik to dobrze wyjaśnia - nie pamiętam tytułu książki ale ten
    spór jest o ile pamiętam przedstawiony w książce M. Krajewskiego "Umowa
    przedwstępna). A nawet gdybys przyjął że musisz mieć essentialia negotii
    (niezależne od postanowień umowy przyszłej) to i tak je masz bo masz
    zobowiązanie do zawarcia w przyszłości umowy jako element istotny tej umowy
    i jej właściwy.

    Co do formy to nie rozumiem zarzutu - w k.c. zasadą jest dowolność formy
    (mamy jedynie formy szczególne, które jeśli nie są zastrzeżone to
    oświadczenie woli może być złożone w formie dowolnej). Dlatego też forma nie
    jest warunkiem koniecznym dla zakwalifikowania danego zdarzenia jako umowy
    (przeciez nie masz określonej przepisami formy umowy sprzedaży). Jako że nie
    wiem o co Ci dokładnie chodzi z tą formą więc nie wdaję się w dalszą
    polemikę.
    Pozdrawiam Beata