    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: TU żąda okazania dowodu osobistego
    Date: Sat, 24 Oct 2009 17:15:09 +0200

    On Fri, 23 Oct 2009, Krzysztof wrote:

    > ??? Kto to jest ten "ktoś" i do jakiego zachowania ma prawo, bo nie bardzo
    > łapię, o czym teraz piszesz.

    Dowolna osoba, dla której będzie zachodzić "żądanie".
    Akurat nie przychodzi mi na myśl nic związanego z dowodem, może
    grupowicze pomogą, mogę posłużyć (spotykanym w praktyce, choć
    chyba coraz rzadziej, za sprawą "walczących o swoje" petentów)
    przykładem rejestrowania samochodu.
    Przychodzi gość do UM/UG zarejestrować samochód.
    Przedkłada dowód, umowę, stare dokumenty rejestracyjne itd.
    A urzędnik mu: "poproszę kopię opłacenia PCC"!
    I tu niespodzianka: to jeszcze nie jest "żądanie"! :)
    To prośba o dobrowolne złożenie dokumentu ;)

    Ale teraz urzędnik mówi: "jak pan nie przedłoży podbitej
    w US deklaracji PCC, to panu nie zarejestruję".
    To jest ŻĄDANIE. Bezprawne.

    > Z jakiej niby umowy wynika dobrowolność okazywania DO przez wystawcę faktury

    Chyba przez odbiorcę?
    Na tym, że sprzedawca - wystawca faktury - stawia taki warunek jako
    warunek zawarcia umowy.
    Jeśli wcześniej nie zaoferował możliwości zawarcia umowy "publicznie",
    czyli bez tego warunku, "z każdym kto zechce", bądź nie stoi mu na
    przeszkodzie *prawo* (bo jak świadczy "usługi powszechne", to jego
    wybór: albo nie świadczy, albo świadczy i *nie może* sobie ustalać
    dodatkowych warunków), to nie widzę przeszkód, żeby w umowie był
    zapis zobowiązujący do okazania dowodu.

    > albo okazywania DO przez pracownika firmy, który zgłosił szkodę majątkową?

    A to zależy, co jest w umowach - firmy z ubezpieczycielem (oraz czy
    prawo nie stoi na przeszkodzie, jeśli ubezpieczenia są "usługami
    powszechnymi", bo być może tak jest) oraz pracownika z firmą :|
    (jak prezes bez pojęcia podpisał umowę zobowiązującą do okazywania
    dowodu, to w ostateczności może sam załatwiać odbiory :|)

    > No i co w związku z tym, bo nie bardzo rozumiem?
    > Sprzedawca zapomniał języka w gębie i nie potrafił wyjaśnić, że zakupów
    > dokonywała osoba dorosła?

    Ależ nie dokonywała :P
    Ona tylko "towarzyszyła" kupującemu, całkiem często spotykana
    sytuacja, jedzie ktoś kupić kompa, to bierze z sobą "kogoś co
    się zna".
    Dowodu na to, że było inaczej nie ma ŻADNEGO - był nieletni
    w sklepie? Był. Był "komputer dla niego"? - był.
    A że pieniądze miał wujek? - no cóż, młody roztargniony bywa,
    to i wziął w depozyt (prawidłowy, więc podatek się nie należy,
    uprzedzając ew. krytykantów :))

    Jedyny możliwy element "zaczepienia" to ew. *podpis* (np. na
    gwarancji) - ale tu zwyczajowo sprzedawcy działają na własną
    szkodę, żądając tzw. "czytelnego podpisu". No i nie wiadomo
    kto machnął wpis do gwarancji.

    pzdr, Gotfryd