    From: "quasi-biolog" <q...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Samobojstwo - nie rozumiem!
    Date: Fri, 31 Mar 2006 20:18:19 +0000 (UTC)

    krys <k...@p...onet.pl> napisał(a):

    > A dlaczego nie?

    Po prostu - nie.

    > Kazdemu mozna dac druga szansę.

    Jaka "druga szanse"? Tu nie chodzi o to, ze ktos spartolil jakas probe i chce
    podejsc do drugiej. Tu chodzi o to, ze czlowiek jest nieprzystosowany i
    praktycznie nieprzystosowywalny do zycia.

    > I nie uzywałabym tou
    > słowa "należy się" a "można spróbować".

    A pewnie, jesli ktos ma taki kaprys i temu komus chce sie cackac i manipulowac
    takim nieszczesnikiem by wbrew jego pierwotnej woli utrzymywac go prz zyciu -
    to prosze bardzo. Lagodnie zlozyc taka propozycje zapowiadajacemu samobojstwo
    i nic na sile, nic wbrew jego woli, bez zadnego narzucania sie. Taki akt
    filantropi.

    Ale NIE sila, NIE przez sluzby panstwowe dzialajce za pieniadze podatnika.

    > Ale może opócz wad mają jakieśzalety?

    "Jakies" to znajdziesz zawsze, wszedzie i we wszystkim - zwlaszcza jesli sama
    ustalasz kryteria oceny i wzgledna wage stwierdzonych cech.

    > Może warto im pozkazać, że gruby,
    > pryszczaty, niedouczony może świetnie malować, albo gotować,

    Po pierwsze: prosze bardzo! Byle nie uzywac do tego policji i nie "pokazywac"
    im tego na sile.

    Po drugie: o ewentualnych swoich zaletach tego kalibru jak "gotowanie" czy
    "malowanie" to zapewne zdaja sobie sprawe (gotowac i malowac nie uczysz sie z
    dnia na dzien...), wiec jesli mimo to chca targnac sie na swoje zycie oznacza
    to, ze te drobnostki nie rekompensuja ich wad i brakow znacznie ciezszego
    kalibru. I trudno sie temu dziwic...

    > a "każda
    > potwora znajdzie amatora"?

    Pusty slogan. W dodatku calkowicie nieprawdziwy...

    > Skąd mozesz wiedziec, co jest dla kogos
    > lepsze,

    Alez nie ja sobie monopol na taka wiedze uzurpuje! Wrecz przeciwnie - robia to
    wlasnie ci, ktorzy chca dla zasady ("zycie jest zawsze i dla kazdego lepsze
    niz smierc") powstrzymywac samobojcow. Ja po prostu chce zostawic prawo do
    suwerennej decyzji samemu bezposrednio zainteresowanemu. Jesli uzna, ze smierc
    jest dla niego lepsza - to niech tak bedzie...

    > zwłaszcza, jesli chodzi o sprawy, ktore nie dadzą się odwrocić?

    Oooo, jakby sie dobrze zastanowic, to wiekszosc codziennie podejmowanych przez
    ludzi decyzji - od najbardziej blachych (np. pojsc do pracy czy nie) do
    najbardziej powaznych (np. jaka praca, jaka szkola, jaka zona/maz, ile dzieci,
    na kogo glosowac) - to decyzje praktycznie nie dajace sie odwrocic...

    pozdrawiam
    quasi-biolog