    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 30 Aug 2013 23:29:05 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Rowerzystka skasowana przez faceta z deską

    On Fri, 30 Aug 2013, Andrzej Lawa wrote:

    > Dochodzić może. Pytanie czy skutecznie.
    >
    > Diabeł tkwi w szczegółach - jeśli facet skręcał należycie ostrożnie tak,
    > że pieszego by nie trafił,

    IMVHO to jest bez znaczenia.
    Jak dojdzie do kolizji na jezdni, to też nie sprawdza się czy "nie
    trafiłby również jadącego bez pierwszeństwa" ale tylko stwierdza, że
    pierwszeństwa nie miał a wymusił.
    Na upartego można usiłować szukać analogii w przypadku kiedy w tym
    samym miejscu jedzie inny pojazd z innymi 'uprawnieniami', dajmy na to
    po torowisku położonym na pasie ruchu raz samochód raz tramwaj (i to
    jeszcze w układzie w którym jest "inne pierwszeństwo").
    W przypadku relacji pieszy-rowerzysta na chodniku i DDR regulacje
    są wyraźne, nie poprzestaje się na czymś tak ograniczonym jak
    ustąpienie pierwszeństwa ;)

    > a ona padła tylko dlatego że nie zdążyła wyhamować bo
    > on nie przewidział, że ktoś tak szybko i cicho może dostać się w zasięg jego
    > ruchu, to dlaczego miałby być odpowiedzialny?

    IMO nie ma najmniejszych podstaw.
    W poście obok zapisałem to co IMO stanowi clue programu: w omawianym
    przypadku przepisy przewidują coś, co jest szersze niż "gołe"
    pierwszeństwo, konkretnie obowiązek ustąpienia miejsca.
    Pieszy nie miał miejsca, tyle.
    Deska nie była niewidzialna, odpada więc "niemożliwość" tłumacząca
    rowerzystkę.
    O umyślności pieszego mowy nie ma.
    Innych wyjątków nie kojarzę.
    Krótko mówiąc, jak ktoś płaci, to rowerzystka.

    pzdr, Gotfryd