    From: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Proszę o poradę.
    Date: Sat, 9 Apr 2005 11:40:12 +0200

    > Adwokat mojej żony prowadzi dwie sprawy równolegle PZU i ZUS (wypadek w
    > czasie pracy)
    >
    > 1. Czy przy składaniu apelacji do wyroku sąd bierze pod uwagę datę
    > wpływu korespondencji do sądu czy datę jej wysłania ?

    zasadniczo date stempla na kopercie ( nie ma znaczenia czy list polecony ),
    ale pod istotnym warunkiem, ze skierowano apelacje do sadu wlasciwego, tj.
    sadu, ktory wydal zaskarzony wyrok, a nie od razu do sadu, ktory bedzie
    rozpoznawal apelacje, wtedy znaczenie ma data nadania blednie skierowanej
    apelacji do sadu wlasciwego przez sad do ktorego omylkowo ja skierowano

    > 2. Jeżeli w pozwie mowa była o 25000 pln i sąd zasądza na kozryść
    > małżonki 20000 pln to nie powinien automatycznie nastąpić zwrot kosztów
    > sądowch ponoszonych przy składaniu pozwu (ok 2000 pln) ?

    no jak byl adwokat to nie powinien automatycznie, ale adwokat musi
    wypowiedziec sakramentalna formulke "staje i licze koszty". wtedy sad
    zasadzi zwrot...wydaje sie ze w sprawie twojej sz. malzonki adwokat o tym
    ..hm..zapomanial albo co jest mozliwe sad nie zasadzil kosztow procesu, bo
    uznal ze z uwagi na to ze sprawa nie zotala wygrana w calosci ( 20.000
    zamiast 25.000 ) nalezalo wzajemnie zniesc koszty etc.

    > 3. Adwokat radzi złożyć apelecję do w/w wyroku i "bić" się o dodatkowe
    > 5000 pln (koszta sądowe do wpłaty 400 pln), twierdząc iż jest to jedyna
    > możliwość odzyskania poniesionych kosztów sądowych.
    > Na dzień dzisiejszy PZU nie złożyło apelacji od powyższego wyroku.

    raczej klamie, bo zauwazyl, ze zapomnial zadac zwrotu albo ma racje, sad nie
    orzekl o kosztach stosujac ww zasady i nalezy to skarzyc w apelacji
    rownoczesnie domagajac sie tych 5.000

    > Na samym początku małżonka otrzymała informację, iż w przypadku wyroku
    > na jej korzyść i otrzymania kwoty powyżej 50% zawrtej w pozwie to
    > następuje zwrot kosztów sądowych. Tego sąd nie zasądził.

    faktycznie powinna otrzymac calosc, bo zgodnie z 100 kpc w takiej sytuacji
    ( odszkodowanie trudne do ustalenia w dokladnej kwocie ) raczej powinna
    otrzymac wszystko ...wniosek : raczej adwokat zapomnial zadac zwrotu wpisu ,
    choc to troche dziwne...

    co robic ?

    w sytuacji gdy nie bedziecie skladac apelacji o te 5.000 radze przenalizowac
    szybko akta sprawy i zobaczyc, czy adwokat w toku procesu domagal sie zwrotu
    kosztow, jezeli tak to szybko w terminie 7 dni od ogloszenia wyroku zlozyc
    zazalenie na brak zwrotu kosztow albo ew. wniosek o uzasadnienie wyroku i
    potem zazalenie na koszty ( najlepiej we wniosku o uzasadnienie zaznaczyc ze
    chodzi o zapowiedz zazalenia na koszty, bo sad cos o tym napisal ) w wyroku
    tez w terminie 7 dni , w innym przypadku - gdy nie zadal - juz za pozno.