  • Data: 2003-10-31 15:20:38
    Temat: Re: Prawo spółdzielcze, budowa lokalu (długie)
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Paweł Czechowicz" <p...@c...pl> napisał w wiadomości
    news:bns2u4$ak6$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
    >
    > Wątpliwości:
    > 1. Art. 4. Prawa Spółdzielczego (PS) ust. 2 mówi:
    > ,,Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są zobowiązani
    > uczestniczyć w wydatkach związanych z (...), eksploatacją i utrzymaniem
    > nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w *zobowiązaniach
    > spółdzielni z innych tytułów* (...)''
    >
    > Rozumiem, że w przypadku niegospodarności spółdzielni, jako
    > członek, płacić będę zobowiązania spółdzielni powstałe np. wobec
    > wykonawców podczas realizacji innej inwestycji. Do jakiej wysokości?
    > Wkładu budowlanego? Udziałów w spółdzielni?

    udziałów

    > 2. Art. 6. ust. 4 mówi o możliwości zaciągnięcia przez spółdzielnię
    > kredytu na danej nieruchomości, o ile uzyska pisemną zgodę większości
    > członków których prawa do lokali związane są z tą nieruchomością.
    >
    > Zawierając umowę o budowę lokalu (własność wyodrębniona) uzyskuję
    > ekspektatywę odrębnej własności lokalu. Czy to oznacza, że posiadam
    > już prawo do danej nieruchomości i mnie (również) należy zapytać o
    > zgodę na obciążenie nieruchomości?

    nie bo nie masz "prawa do lokalu" w tej nieruchomosci a jedynie ekspektatywę

> [...]
    > (...)''. Art. 19 ust. 1 mówi, że z chwilą zawarcia tej umowy powstaje
    > roszczenie o ustanowienie odrębnej własności lokalu.
    >
    > Czy te artykuły się uzupełniają? To znaczy, jeśli w umowie brak jest
    zapisu
    > zgodnego z art. 18.1 (zawarcie umowy o ustanowienie odrębnej własności
    > lokalu)
    > a jest zapis zgodny z 19.1 (powstanie roszczenia), spółdzielnia jest
    > zobligowana do zawarcia umowy o ustanowienie odrębnej własności po
    > wybudowaniu lokalu, czy też należy domagać się odrębnego zapisu?

    art 19 opisuje stan prawny po zawarciu umowy według art 18

> [...]
    >
    > Spółdzielnia tłumaczy, że ustalenie odrębnej własności lokalu nie
    > będzie możliwe dopóki nie wybuduje wszystkich budynków (to może
    > potrwać jeszcze kilka lat). Argument jest taki, że dopiero znając
    > faktyczną liczbę mieszkańców po zrealizowaniu wszystkich bloków można
    > będzie dokonać podziału fizycznego nieruchomości.
    >
    > Jest to sprzeczne ze statutem, który mówi że spółdzielnia jest
    > zobowiązana do ustanowienia odrębnej własności lokalu w przeciągu 3
    > miesięcy od wybudowania budynku (a jak jest zdefiniowana data
    > wybudowania? Czy jest to data odbioru budynku przez gminę?).

    cos koło tego, data zezwolenia na uzytkowanie

    > Czy w takim wypadku warto podpisać umowę sprzeczną ze statutem
    > i konsekwentnie domagać się ustanowienia odrębnej własności,
    > czy też korzystniej jest zawrzeć umowę na zasadach spółdzielczego
    > własnościowego prawa do lokalu?

    jeżeli statut jest sprzeczny z ustawa to działa ustawa,
    jeżeli umowa jest sprzsecza ze statutem to powinien działac statut,
    to wszak kakalek prawa wewnątrzspółdzielczego i obowiązuje sp-nie i członka.
    ja zas nie widzę sprzeczności umowy ze statutem ale niechęć sp-ni do
    wyodrębniania lokali. Wszak nic nie stoi na przeszkodzie aby dużą działke
    podzielić
    na kilka mniejszych. Ale może za mało wiem o sytuacji tego gruntu
    i innych uwarunkowaniach. Generalnie nie widzę żadnych
    przeciwwskazań do poprzestania na prawie własnościowym.
    Równie dobrze się mieszka a jakby taniej i mniej kłopotów.
    Pisze z własnego doswiadczenia ale moga byc też inne przypadki.

    > Niezależnie od statutu spółdzielni, art. 41. ust. 1 obliguje
    > spółdzielnię do ustanowienia odrębnej własności lokalu w ciągu 24 miesięcy
    > od daty złożenia przez członka wniosku o jego ustanowienie. Zatem,
    > teoretycznie, po uzyskaniu spółdzielczego własnościowego prawa do
    > lokalu po jego wybudowaniu, musiałbym w najgorszym przypadku czekać 2
    > lata. Czy takie rozumowanie jest słuszne?

    obliguje o ile to jest wykonalne, a nie zawsze jest

    > Z góry dziękuję za cierpliwość i pomoc.
    > Pozdrawiam,
    > Paweł

    JarekM