  • Data: 2009-03-31 18:33:14
    Temat: Re: Pralnia nie uprała, ale kasę chcą :-(
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> szukaj wiadomości tego autora

    witek wyskrobał(a):
    > Jak zanoszę coś do pralni to po to, żebym odebrał to bez plam które
    > przyszedłem usunać. A nie tylko, żeby się pomieliło w pralce. Nawet
    > starannie
    [...]
    > jeśli facet za X złotych zobowiązał się do wykonania usługi i jej nie
    > wykonał bo plamy zostały to się możemy sprzeczać jaki procent usługi
    > wykonał i ile mu się należy. Na pewno nie X.

    I tu mamy sedno tego problemu - zależy jaka była umowa. My tego nie
    rozstrzygniemy jaka była jej treść, to wiedzą tylko zainteresowani.

    Twierdzę tylko, że "defaultowo" (domyślnie) tego rodzaju *usługa* - jak
    słusznie wskazałeś na to słowo - bazuje na umowie zlecenia, a więc jest
    zobowiązaniem starannego działania (art. 750 KC). Zapewne taki charakter
    umowy potwierdzą również jakiś regulamin świadczenia usług w pralni
    wywieszony w widocznym miejscu albo zastrzeżenie na kwitku. W każdym bądź
    razie, jeżeli od pralni oczekujemu rezultatu, to musi to _wyraźnie_ wynikać
    z umowy - najlepiej na piśmie. A za starania - jeżeli były to "należyte
    starania" - należy się zapłata w pełnej wysokości niezależnie od wyniku.
    Porównaj z typową sytuacją adwokat <--> klient.

    --
    .B:artek.