  • Data: 2011-07-26 19:12:01
    Temat: Re: Powództwo o potrąconą (umorzoną wierzytelność)
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 26-07-2011 18:43, Cavallino pisze:
    > Czy jest możliwe skuteczne dochodzenie wierzytelności, która na długo
    > przed złożeniem powództwa została przez pozwanego potrącona - umorzona z
    > roszczeniami pozwanego wobec powoda?

    Teoretycznie tak - jeżeli pozwany nie wykaże aktywności w postępowaniu,
    praktycznie - nie, jeżeli pozwany powoła się na potrącenie albo w
    trakcie postępowania wystąpi z roszczeniem wzajemnym.

    > Jeśli tak - to czy sąd z urzędu bada zasadność roszczeń pozwanego
    > (zakłądając że roszczenia powoda nie budzą wątpliwości)?

    Nie bardzo rozumiem. Jeżeli mamy do czynienia z potrąconą wcześniej
    wierzytelnością, czego fakt powód próbuje zataić, to jaka zasadność
    roszczeń pozwanego? Chyba, że sytuacja, którą przytoczyłem wyżej -
    pozew, nakaz, sprzeciw ( + powództwo wzajemne), rozprawa. Wtedy sąd z
    urzędu nic nie bada, jest rozprawa, strony przekonują sąd o swojej racji.

    > Czy też jeśli powód tego badania zasadności nie zażądał w pozwie, sąd
    > powinien oddalić pozew, jeśli pozwany zgłosi zarzut potrącenia, czyli
    > nieistnienia długu?

    Jak pozwany zgłosi potrącenie w sprzeciwie, to i tak rozprawa. Przewód
    powinien być krótszy, bo jeżeli sąd dojdzie do przekonania o racji
    zarzutu przedawnienia, to będzie dążył do zamknięcia rozprawy i wydania
    wyroku.

    --
    .B:artek.