  • Data: 2011-07-27 16:14:05
    Temat: Re: Powództwo o potrąconą (umorzoną wierzytelność)
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> napisał w wiadomości
    news:j0n3i5$lp5$1@news.onet.pl...

    > Teoretycznie tak - jeżeli pozwany nie wykaże aktywności w postępowaniu,

    Częściowo odpowiedż na moje pytanie jest w tym wyroku:
    http://prawo.legeo.pl/prawo/iii-ckn-116-97/

    "Oddalenie powództwa o zapłatę na podstawie potrącenia uregulowanego w art.
    498 k.c. oznacza implicite, że sąd przyjął wzajemne umorzenie się obu
    wierzytelności. Tym samym uznał skuteczność potrącenia. Skuteczność
    potrącenia zależy zaś od tego, czy istniejące wzajemne wierzytelności nadają
    się do potrącenia, odpowiadając wymaganiom art. 498 § 1 k.c. Okoliczności
    związane z ustawowymi przesłankami potrącenia składają się na "stan
    potrącalności", w ramach którego może dojść do potrącenia wykonywanego przez
    oświadczenie woli stosownie do treści art. 499 k.c. Potrącenie jest
    instytucją prawa materialnego i wywołuje skutki prawne w tej sferze
    stosunków.

    Jeżeli wierzyciel dochodzi przed sądem swojej wierzytelności, to potrącenie
    może być dokonane w drodze podniesienia przez pozwanego zarzutu procesowego
    zmierzającego do oddalenia powództwa o treści odpowiadającej hipotezie art.
    499 k.c. Okoliczność, że wzajemna wierzytelność pozwanego przedstawiona do
    potrącenia z wierzytelnością powoda jest sporna, nie stoi na przeszkodzie
    podniesieniu przez pozwanego zarzutu potrącenia. Przeciwnie, w procesach, w
    których strona pozwana broni się przed uwzględnieniem powództwa potrąceniem,
    z reguły taki właśnie stan rzeczy zachodzi. Jak wskazuje doświadczenie
    życiowe, w warunkach bezsporności wzajemnych wierzytelności najczęściej nie
    dochodzi do sporu sądowego. Jeżeli zaś spór taki wyniknie ze względu na
    sporność wierzytelności, którą pozwany przeznacza dla uzyskania umorzenia
    wzajemnej wierzytelności, to sąd obowiązany jest spór ten rozstrzygnąć,
    jeżeli oddala powództwo na zasadzie potrącenia. Jest to niezbędne dlatego,
    że skuteczność oświadczenia o potrąceniu zależy od zaistnienia łącznie
    wszystkich przesłanek potrącenia wskazanych w art. 498 k.c."

    Co oznacza że dochodzenie jest możliwe, sąd musi ocenić skuteczność
    potrącenia, więc podnoszący zarzut potrącenia musi umieć udowodnić zasadność
    potrącenia.