  • Data: 2011-07-27 07:45:01
    Temat: Re: Powództwo o potrąconą (umorzoną wierzytelność)
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 26-07-2011 23:31, Cavallino pisze:
    > ????
    > No o to pytam, jeśli wierzytelność jest potrącona, to jak sąd bada czy
    > potrącenie było zasadne?
    > Powód przecież nie musi się zgadzać z faktem potrącenia, ani w ogóle z
    > faktem że jest coś pozwanemu winny.

    Rozprawa. Zarzut potrącenia pozwany zgłosi w sprzeciwie, a to skutkuje
    wyznaczeniem rozprawy.

    > Nie pytałem o przedawnienie (aż tak długi czas między potrąceniem a
    > pozwem nie minął, no chyba że potrącone kwoty przedawniają się jakoś
    > specjalnie szybko), tylko o samo potrącenie, jak sprawdzenie jego
    > zasadności się odbywa w sądzie.

    OK, nie wiem czemu przedawnienie mi się tu wplątało. Są dwie możliwości:
    albo okoliczność potrącenia ujawnia sam powód w pozwie - wówczas sąd
    przyjmuje to na wiarę, chyba że coś ewidentnie nie pasuje (jak z każdym
    faktem w pozwie), ale to w Twojej sytuacji raczej nie będzie miało
    miejsca, jeżeli mówimy o próbie sądowego dochodzenia potrąconej
    wierzytelności. Albo druga możliwość - fakt potrącenia wypływa w
    sprzeciwie pozwanego. Wtedy rozprawa i faktyczne badanie czy
    wierzytelności istniały, czy były wymagalne, czy oświadczenie o
    potrąceniu zostało właściwie złożone itd. Tylko, że sąd z urzędu raczej
    tego nie będzie badał, a zgodnie z zasadą kontradyktoryjności będzie się
    dawał przekonywać stronom o swoich racjach.

    --
    .B:artek.