  • Data: 2004-03-30 22:15:19
    Temat: Re: Pomoc w przestępstwie, a współudział?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "kuba" <p...@p...home.pl> napisał w wiadomości
    news:4069eddd$1@news.home.net.pl...

    > No dobrze, ale - trzymając się przypadku włamania - ktoś informuje
    > włamywaczy,
    > że w sklepie już nikogo nie ma i można dokonać włamania. W tym celu stał
    tam
    > przez - dajmy na to - cały wieczór oraz jest uwzględniany przez sprawców
    > podziale "łupu",
    > mimo, że nie bierze czynnego udziału w samym akcie, nie ma na niego
    żadnych
    > dowodów i ma doskonałe alibi.

    A to już problem dowodowy, a nie w ocenie prawnej. Jak mu nie udowodnimy,
    to odpowiadać nie będzie - wydaje mi sie to oczywiste.

    > I (dla równowagi) ten sam człowiek - jako przypadkowy przechodzień,
    który
    > uprzejmie pytającego się
    > przechodnia (po twarzy nie widać, ze jest on przyszłym włamywaczem)
    > informuje o tym ze sklep jest już zamknięty.

    Musi mieć świadomość działania. Czyli udzielać pomocy w określonym celu i
    to również trzeba udowodnić. Jakby tego nie było, to kierowcy autobusów
    MZK mieli by przechlapane. jakże często wożą sprawców na włamania, abo
    nawet i podczas kradzieży kieszonkowych. Pomocnictwo jak drut by było,
    gdyby nie to, że umyślności nie dowiedziesz w żaden sposób.

    > Skutek jest ten sam. Dla sądu sprawa trudna do rozstrzygnięcia,
    > bo zarówno pierwszy, jak i drugi będą twierdzić, że nic nie ma z tą
    sprawą
    > wspólnego,
    > a w zeznaniach współsprawców będzie - najprawdopodobniej - figurował.

    Ale to już inny problem. W praktyce może być jak piszesz.