    From: Tristan <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pieczątka na fakturze VAT...
    Date: Fri, 14 Dec 2007 19:53:22 +0100

    W odpowiedzi na pismo z piątek, 14 grudzień 2007 09:53
    (autor mvoicem
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fjtgbo$1vu$1@atlantis.news.tpi.pl>):

    > Ale w jaki sposób zwiększa to bezpieczeństwo dokumentu?

    No dobra, źle się wyraziłem wcześniej. Nie tyle bezpieczeństwo dokumentu (bo
    pieczątka ani jej odcisk go nie ochronią przez zniszczeniem) co
    bezpieczeństwo osoby przyjmującej ten dokument czy też okazującej...

    Jedną rzecz należy pamiętać: tak, odcisk pieczątki zapewne nie stanowi
    remedium na wszelkie dolegliwości i przypadki. Ale w niektórych może pomóc.
    Jest ich mnóstwo i każda nieco inna, więc wymienię tylko trzy takie
    rzucające się w oczy na starcie:

    Przypadek A: Pieczątka jest jedyna, niepowtarzalna i chyba niepodrabialna.
    Może istnieją techniki jej podrobienia, ale zapewne nie są dostępne dla
    zwykłego śmiertelnika. Tak więc w przypadku sporu sądowego taki odcisk
    pieczęci może stanowić dowód, nieco słabszy niż podpis, ale w końcu nie
    takie rzeczy się bierze za dowody.

    Przypadek B: legitymacja szkolna. Tam odciski pieczątki dają w sumie dość
    niewielkie korzyści przy dość sporej trudności ich podrabiania.
    Zastosowanie więc tu pieczątek zmniejsza skalę fałszowania.

    Przypadek C: gwarancja. Kupiłem dwa dni temu monitor Samsung u sprzedawcy
    niesamsung z gwarancją producenta. Gwarancja obowiązuje za okazaniem dowodu
    zakupu od dnia zakupu. Jeśli do serwisu przywlecze się klient z fakturą bez
    odcisku pieczęci sprzedawcy, serwisant ma większe prawo podejrzewać, że
    jednak on ten monitor może kupił nie dwa i pół roku temu ale np. trzy i
    gwarancja nie przysługuje. Oczywiście, najlepiej byłoby weryfikować każdą
    taką fakturę u sprzedawcy, ale to utopia. Stopień trudności fałszowania
    takiej faktury znacznie wzrasta jeśli jest na niej odcisk pieczątki.

    I pewnie podobnych przypadków można znaleźć nieco. Nie są to silne przypadki
    dające wzorcowe bezpieczeństwo, ale też zawsze są jakieś kompromisy.
    --
    Tristan
    napisz tu: t...@w...pl k...@n...pl