  • Data: 2006-12-06 15:30:39
    Temat: Re: Palenie tytoniu
    Od: j...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    Krzys napisał(a):
    > Witam
    > Jak to jest z paleniem na terenie zakładu jeżeli "szef" zabroni palić na
    > terenie firmy czy musi wyznaczyć miejsce dla palaczy ?
    > Kiedyś gdzieś czytałem nt. temat że w takim przypadku jest zobowiązany do
    > wyznaczenia miejsca etc... nie mogę jednak teraz znaleźć tego zapisu czy on
    > jeszcze obowiązuje ?

    Witam,

    Jeżeli chodzi o pracodawcę zatrudniającego do 20 pracowników to nie
    ma on obowiązku wyznaczania miejsca przeznaczonego do palenia tytoniu.
    Wynika to z Obwieszczenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki
    Społecznej z dnia 28 sierpnia 2003 r. w sprawie ogłoszenia
    jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
    w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:

    Załącznik nr 3: Wymagania dla pomieszczeń i urządzeń
    higienicznosanitarnych
    par. 3 ust. 2 : pracodawca zatrudniający do dwudziestu pracowników
    powinien zapewnić im co najmniej ustępy i umywalki a także warunki
    do higienicznego przechowywania odzieży własnej (domowej), roboczej i
    ochronnej oraz do higienicznego spożywania posiłków.

    Jeżeli chodzi o pracodawcę zatrudniającego ponad 20 pracowników to
    sprawa jest trochę bardziej skomplikowana, chociaż w ogólnych
    przepisach dotyczących bhp minister pracy nazywa palarnię
    pomieszczeniem higienicznosanitarnym i biorąc pod uwagę samo
    brzmienie tego przepisu to pracodawca ma obowiązek zapewnienia
    palarni.
    W/w pogląd budzi jednak wiele kontrowersji zarówno w orzecznictwie
    jak i w doktrynie, podnoszone są kwestie przekroczenia delegacji
    ustawowej (definiowanie pojęć przez rozporządzenie) i samego
    brzmienia przepisów rozporządzenia. Nie będę się rozpisywał na
    ten temat ponieważ nie jestem specjalistą w tej dziedzinie i chyba
    nie ma sensu tego robić.

    Moim zdaniem pracodawca nie ma obowiązku organizować palarni
    ponieważ nie wynika to z natury samego stosunku pracy. Pracodawca
    zobowiązany jest do zapewnienia odpowiednich warunków pracy, a
    palenie tytoniu przez pracownika nie należy do jego obowiązków. Poza
    tym pracownik w czasie przysługujących mu przerw może robić co chce
    i może sobie wyjść na zewnątrz i zapalić.

    Jeżeli pracodawca zdecyduję się na wyznaczenie miejsca do palenia to
    są na niego nałożone pewne ograniczenia. Nie może wyznaczyć do
    palenia tytoniu pomieszczenia palarni nie odpowiadającego wymaganiom
    ogólnych przepisów bhp (co najmniej 4 m2 powierzchni, popielniczki
    oraz co najmniej 10 krotna wymiana powietrza na godzinę).

    Sądzę, że jest to dość trudny temat i pewnie nawet w części nie
    zbliżyłem się do jego wyjaśnienia.
    P.S. Z tego co się orientuję to NSA jakiś czas temu zajmował się
    tą kwestią w związku ze skargą pracowników PZU na decyzję
    pracodawcy o likwidacji palarni (nie wiem niestety jakie było
    rozstrzygnięcie, jak znajdę to napiszę).