    From: "Marcin Olender" <d...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Okupant ważniejszy od górnika
    Date: Mon, 10 Nov 2003 18:51:07 +0100

    Użytkownik "Flashi" <f...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:boo5ar$pld$1@korweta.task.gda.pl...

    > Użytkownik "Marcin Olender" <d...@g...pl> napisał w wiadomości

    > napisales : Wiesz - jak powiedział kiedyś Radek Sikorski - Polska by
    bardzo
    > skorzystała,
    > gdyby Sląsk ogłosił secesje. 50% problemów by nagle zniknęło a Wy
    > moglibyście się tam w tych dziurach grzebac skolko ugodno.
    >
    > myslalem ze sie z tym utozsamiasz ... jak nie to powiedzmy oka ...

    Jest to tylko figura retoryczna. chyba nikt serio tego nie rozważa - zresztą
    dziś jest juz po rybkach, bo kto nam odda te 32 MLD złotych?

    > rynku.
    >
    > tak Ci sie tylko wydaje ... teraz Polska moze dosc dowolnie ksztaltowac
    cla
    > na towary sprowadzane zza granicy ... Po wejscu do Uni nie bedzie to
    mozliwe

    Juz dziś nie jest to mozliwe - wiaża nas rózne umowy chocby GATT i
    dwustronne. Oczywiście sytuacja się zmieni i nie my będziemy samodzielnie je
    ustalać, tylko obejmie nas CCT.

    > ... Cena zagranicznego wegla wzrosnie ... jesli wzrosnie to znaczy ze jest
    > dotowane prawda ?

    Boze - jak grochem o sciane. Ale NIE wzrośnie!!! Kto Ci powiedział że
    wzrośnie? Skąd to wziąłeś? Szczególnie, że popyt na węgiel systematycznie
    maleje a cła w CCT są zasadniczo niższe niż nasze krajowe.

    > z tym tanszym bym nie szalal ...

    Nikt Ci nie każe szaleć, tylko zaakceptowac nagie fakty. Dlatego limitujemy
    jego import, że jest tańszy i wyparł by nasz z rynku.

    > zreszta co ma za znaczenie czy tanszy czy
    > drozszy

    No moim zdaniem ma niebagatelny, szczególnie dla Twoich teorii, że będziemy
    musieli płacić więcej za węgiel.

    > jesli nie bedzie w Polsce wegla bedzie trzeba go kupic za granica
    > ... czyli nie bedzie tanszy tylko bedzie drozszy bo bedziesz musial cala
    > kase ktora teraz zostaje mimo wszystko w Polsce wyslac za granice..

    Rozumiem, że to argument nt. nierównowagi bilansu płatniczego?
    1. Może zostać skontrowany łatwo zwiększonym woluminem obrotów w innych
    sektorach, gdy upadną wraz z naszymi kontyngentami cła na nasze towary
    eksportowane na wschód oraz inwestycjami w innych sektorach uwolnionych
    środków z górnictwa - choćby na współfinansowanie projektów unijnych 0 my
    dajemy 1 złoty przechodzą 3 dodatkowe za darmo. Czyli wywalając kolejne 12
    mld na górnictwo tracimyu w ten sposób 36 mld (sic!!!! Przemyśl to!!!)
    złotych, które moglibyśmy otrzymać z Brukseli na drogi choćby, przy budowie
    których znaleźliby pracę górnicy zwalniani z kopalna kraj szedłby do przodu.
    Ale nie - Wy wolicie tkwić w swoim XIX w.
    2. Ponownie mówie, że nikt nie planuje zlikwidowanie wszystkich kopaln, a
    jedynie tę ich cześć, która przynosi straty, więć cały ten argument jest o
    knar potłuc. Nadal będziemy mieć nadwyżkę podaży, więć o ile będzi tańszy od
    improtowanego to będziemy go kupować.

    > Zamyka sie kopalnie wg klucza politycznego a nie ekonomicznego ... Zamyka
    > sie kopalnie na zasadzie (zgaduje ale tak to wyglada z slaskiego punktu
    > widzenia) hmmm Boleslaw Smialy ... hmmm jakas stara ta nazwa ... moze ja
    > zamkniemy ???

    Tiaaaa...? No a to:

    "Wyjaśniamy, że wydajność, podobnie jak większość parametrów techniczno-
    ekonomicznych obliczana jest jednolicie dla wszystkich kopalń przez
    Centralny Ośrodek Informatyki Górnictwa. Podstawą są dane źródłowe
    przekazane przez kopalnie. A z nich wynika, że wydajność ogólna w KWK
    "Bolesław Śmiały" uzyskana w 2002 roku stanowiła 93,5 procent wydajności w
    grupie 23 kopalń, które weszły w skład Kompanii Węglowej S.A.
    "

    Ale Ty i tak wolisz ignorować fakty nie pasujące do Twoich
    Ślaskocentrycznych teorii spiskowych.

    > Na szczescie sprawa tej kopalni rozwiazana zostala pomyslnie ... Jest to
    > kopalnia (jakbys nie wiedzial) ktora na pniu sprzedaje cala produkcje do
    > pobliskiej elektrowni pracuja w obiegu zamknietym dostarczajac wegiel na
    > rynek okoliczny oraz prad i cieplo z elektr-cieplowni.

    Co to znaczy pomyślnie??? Nie mów mi tylko, że pozostawiono ten wrzód przy
    życiu????? Jezuu....

    Sprzedaje na pniu i pewnie jest jeszcze dochodowa?

    > Tak tak ... Wlasnie dzis kupowalem wegiel do ogrzania mojego domu ...
    > Kosztowalo mnie to za 4t 1600zl z transportem ...
    > Zgadnij po ile musi kopalnia sprzedawac wegiel do eletrowni ? Aby wam mogl
    > komputerek chodzic ? 110 zl !!! i to jest cena narzucona z gory i nie
    > wmowisz nikomu ze tutaj maja zastosowanie zasady ekonomi ...

    Hello.... wake up! this is reality calling! I nudny jesteś z tym
    komputerkiem - juz ci mówiłem, że kupilibysmy prąd gdzie indziej.

    > Maja zastosowanie takie zasady ... Gornictwo upada to go jescze udojmy

    Tu już popadasz w groteskę. Zaraz zaczniesz wszystkim wmawiac, że to
    kopalnie utrzymuja cała gospodarke przy zyciu a wszyscy profesorowie i
    eksperci najedli sie szaleju... To juz ociera sie o lekka bezczelnośc
    nawet - bo gdzie Twój tytuł naukowy z zakresu ekonomii ( choćby magistra)?

    > że
    > inne
    >
    > Patrz punkt wyzej ... Ceny za wegiel energetyczny ustalane sa w Warszawie
    > tego niestety nie zmienisz wiec takie gadanie z ustala ja rynek schowaj
    > pomiedzy bajki...

    Ej stary - przeczytales ten link? Tam działacz górniczy mówi, że ludzie,
    którzy twierdzą tak jak Ty bredzą, a Ty to prostu to ignorujesz???????
    Zresztą może zacytuje:

    "Jak można udowodnić Pani Redaktor B. Cieszewskiej, że ceny węgla ustalane
    są w sposób rynkowy? Rozmowy nie przekonują, publikacji fachowych nie chce
    przeczytać, moje polemiki lekceważy - ręce opadają"

    No włąsnie - mi tez już opadają a te uwagi do p. red. pasują jak ulał do
    Ciebie.

    A odnośnie niskich cen to jeszcze jeden cytat ( a propos nierównowagi
    podażowej na rynku):

    "
    Powodem niższych cen, niż negocjujące strony uznały za zasadne, było
    wzajemne "wycinanie się" na krajowym rynku spółek węglowych. Chodziło o
    zdobycie pieniędzy na wypłaty dla załóg i to za wszelką cenę - nawet kosztem
    powiększania strat. Mówiłem o tym na posiedzeniu Komitetu Ekonomicznego Rady
    Ministrów (przewodniczył wicepremier Leszek Balcerowicz). "

    Ale oczywiście wolimy ignorowac rzeczywistość i twierdzić, że wszystkie
    kopalnie są potrzebne tak? Jezu...

    > Ceny rynkowe to sa ceny wegla dla takiego szaraczka jak ja
    > ... wtedy kopalnia zarabia ...
    > I niemow ze wegiel z rosji czy ukrainy jest tanszy niz te narzucone 110zl
    > ... A 80-90% wydobywanego wegla idzie wlasnie na energetyke i przemysl dla
    > ktorego oczywiscie cena tez jest taka zanizona ... Bo przeciez jesli
    wegiel
    > kosztowalby 250-300 zl spowodowalo by to zapasc gospodarcza ...

    NIe - nikt go bynie kupił. To się nawyzwa rynke a Ty spisz w oparach
    absurdu. Naprawde to smutne, jak bardzo można pozstawać ślepym na prawa
    rynku i zdrowy rozsądek. XIX wiek skończył sie ponad sto lat temu i Ty i
    Tobie podobni jeszcze tego nie zdązyli zauważyć.

    > wiele.
    >
    > Moge sie przyznac ze kopalnie niektore sa nierentowne ... Ale jak moga byc
    > rentowne i przynosic dochod jesli w ten sposob sa dojone przez panstwo ...

    Taki absurd się nawet nie nadaje do skometowania.

    --
    Depi.