  • Data: 2003-11-27 21:22:41
    Temat: Re: [OT] Re: zakaz wychodzenia ze szkołu (może trochę głupie;) [długie]
    Od: "Cheniu" <o...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

    NoMAD napisał:
    > Podejme sie. :-)
    > Fakt autentyczny. Rumunia. Kilkanascie lat temu.
    > Bylo tak ze za morderstwo karano smiercia. Za przestepstwo zgwalcenia
    > byla kara pozbawienia wolnosci. Przestepstwo to z czasem stalo sie
    > plaga. [...] Kare zaostrzono przewidujac k. smierci.
    > Skutek?
    > Ano taki ze zwiekszyla sie liczba morderstw popelnianych w zwiazku z
    > gwaltem. "Nieoczekiwanie" zauwazono ze przestepcy ktorzy popelnili
    > gwalt i grozila im w razie schwytania k. smierci celowo mordowali
    > ofiary zmniejszajac tym samym prawdopodobienstwo ich schwytania. Bo
> [...]

    Interesujący przykład. Aż dziw bierze, ze w latach 80-tych w Rumunii była KŚ
    za gwałt. Ale ten przykład w żaden sposób nie przekonuje mnie do
    dyskutowanej tezy. :P

    Po pierwsze należy zwrócić uwagę, że nie ma w nim nic na temat skuteczności
    więc nie ma on związku z tezą gdzie jest opozycja surowość - nieuchronność.

    Po drugie w przykładzie mamy do czynienia z trzema
    przestępstwami: a) gwałtem b) zabójstwem i c) zabójstwem na tle seksualnym.
    Zaostrzono karę za przestępstwo a). Pytanie czy spadła liczba przestępstw
    typu a)? Brak w przykładzie odpowiedzi, ale ponieważ wprost tego nie
    powiedziano to wniosek, że spadła. Czyli surowsza kara - mniejsza
    przestępczość.

    Po trzecie przykład ten wskazuje na to, że zmiana prawa nie została
    odpowiednio zbilansowana. Gdyby tak np. skierowano wszystkie siły tylko na
    przestępstwa typu a) - czyli tu wzrosłaby wykrywalność (bo np. przeniesiono
    by wszystkich policjantów z wydziału zabójstw a dział zlikwidowano) to
    pewnie
    wzrosłaby liczba przestępstw c). Przykład NoMADa można jeszcze przegiąć. Np.

    jeśli za pobicie byłaby kara 1 roku pozbawienia wolności (pw) a za pobicie
    ze skutkiem śmiertelnym 5 lat pw, a potem by zaostrzono karę za pobicie do
    10 lat zostawiając 5 lat za "pobicie ze skutkiem" to też by "było
    śmiesznie". Czy to by dowodziło, że kara jest nieskuteczna?

    Żeby się zbyt nie rozpisywać to już kończę :). Ale mam pytanie. Kierowanie
    samochodem "pod wpływem" stało się przestępstwem i zaostrzono sankcję. Czy
    ktoś może dysponuje danymi ile było tych wykroczeń/przestępstw kiedyś a
    teraz (ewentualnie jak się kształtował trend)?

    Cheniu