  • Data: 2013-02-06 22:49:05
    Temat: Re: Mandat od ITD bez zdjecia
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 6 Feb 2013, witek wrote:

    > tak i nie.
    >
    > Bo zacytuj przepis, który to sankcjonuje.

    A juści:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,238,4338
    9,20120101,wykroczenia-przeciwko-bezpieczenstwu-i-po
    rzadkowi-w.html
    +++
    Art. 96.
    § 1. Właœciciel, posiadacz, użytkownik lub prowadzšcy pojazd,
    który na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie
    ruchu dopuszcza:
    [...]
    2) do prowadzenia pojazdu osobę niemajšcš wymaganych uprawnień,
    ---

    > I dlaczego w tym przypadku zostawienie kluczy na stole uwazasz za
    > "dopuszczenie do kierowania pojazdem osobę niemającą wymaganych uprawnień"

    NIE!!!

    Wyraźnie napisałem: "dopuszczenie" wymaga, aby tak się ZDARZYŁO.

    Wyraźnie napisałem, że samo położenie kluczyków w sytuacji
    w której nikt ich nie wziął NIE stanowi czynu "dopuszczenia",
    bo przepis nie sankcjonuje teoretycznej możliwości.

    Czyli NIE MOŻNA ukarać kierowcy za to, że pozostawia kluczyki
    (albo ogólnie mówiąc: pojazd) samopas.
    Ukarać go można DOPIERO jeśli ktoś nieuprawniony ten pojazd
    sobie przywłaszczy i sąd orzeknie, że właściciel nie podjął
    "odpowiednich" środków zapobiegawczych.

    > ale już "powierzenie pojazdu do kierowania" dwa paragrafy nizej pod
    > zostawienie kluczy na stole sie nie kwalifikuje.

    http://sjp.pwn.pl/slownik/2506581/powierzy%C4%87

    1. Ťzlecić
    komuœ sprawowanie jakiejœ funkcji [...]
    ^^^^^
    2. Ťoddać
    komuœ dowództwo nad czymœť
    ^^^^^
    3. Ťwyznać coœ
    komuœ poufnieť
    ^^^^^
    4. Ťpolecić kogoœ lub coœ
    czyjejœ opieceť
    ^^^^^^^
    5. Ťdać coœ
    komuœ do dyspozycji lub na przechowanieť
    ^^^^^

    Ano dlatego.
    "Powierzenie" wymaga osoby, pozostawienie samopas w żadnym
    razie nie stanowi "powierzenia".

    O ile wiem, to jest jedna z podstaw ratio legis: jeśli
    w tym samym akcie prawnym prawodawca używa dwu różnych określeń,
    to z wyjątkiem przypadku kiedy jednoznacznie je "podstawia"
    w formie definicji, należy przyjąć że NA PEWNO ma na myśli
    fakt, że te określenia są ... różne właśnie.
    Ubaw jest wtedy, jak są na tyle bliskoznaczne że nie sposób
    wymyśleć przypadku w którym występuje różnica :>

    Niemniej jest oczywiste, że "dopuszczenie" nie oznacza "powierzenia".

    pzdr, Gotfryd