    From: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Lokdałny
    Date: Thu, 20 Jun 2024 09:47:54 +0200

    W dniu 20-06-2024 o 09:17, A. Filip napisał:
> [...]
    iteseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.552
    .1109&rep=rep1&type=pdf

    > Były _całkowicie_ bezskutecznie czy były "niespecjalnie" skuteczne?
    > [ W tłumaczeniu: Koszty niewarte skuteczności ]

    zależy co zakładamy. To, że chwilowo można przyhamować (w początkowej
    fazie, nim się rozpierzchnie wirus), to jakąś skuteczność ma, ale jest
    to krótkie i kosztowne, bo z prawdopodobieństwem 1 (niekoniecznie
    prawdopodobieństwo zdarzenia pewnego), z tak rozprzestrzeniającym się
    wirusem każdy się zetknie w perspektywie 1-3 lat. Więc efekt
    tygodniowego spowolnienia jest nieopłacalny.

    > Politycznie sprawa sprowadza się do dostosowania środków (kosztów prewencji)
    > do poziomu zagrożenia ocenianego przed faktem z marginesem bezpieczeństwa.
    > To że mądrością po fakcie coś "może wyglądać" na nie za mądre niekoniecznie
    > znaczy że było głupią decyzją w momencie jej podejmowania.

    pierwszy link jest o tym, że w momencie wprowadzania było wiadomo, że
    jest to głupie, po to dałem też link do wcześniejszego dokumentu. Takich
    dokumentów (o podobnych zaleceniach) jest więcej ten francuski profesor,
    co zeznawał przed komisją UE twierdził, że np we Francji były 2 podobne
    dokumenty z podobnymi zaleceniami.

    > Politycznie sprawa sprowadza się także do tego jakie były rozsądne oszacowania
    > mądrością przed faktem wyskoczenia znacząco bardziej zabójczej odmiany
    > która się rozprzestrzeni tak przed wykryciem że się jej nawet
    > drakońskimi metodami nie da opanować.

    Jeśli byłaby rzeczywiście zabójcza to nie rozprzestrzeniałaby się tak
    bardzo. Taki prosty mechanizm, że jeśli coś szybko zabija, to hamuje to
    rozprzestrzenianie i można rzeczywiście problem zamknąć na małej
    powierzchni przez izolację, ale to nie ten przypadek. Pierwsze źródła
    wykryto w 2019r, więc w marcu 2020 było to już na całym świecie,
    jakakolwiek drakońska izolacja nie miała już sensu.

    > IMHO Należy założyć że pandemie "przynajmniej jak kowid" będą się
    > trafiać przynajmniej raz na parędziesiąt lat. IMHO Powstrzymywanie
    > kowid należy (mądrością po fakcie) oceniać krytycznie tyle że wpadanie
    > w "pijany marsz od ściany do ściany" to byłby debilizm.

    Ta była głównie pandemią medialną. Ktoś chciał coś sprzedać, albo kilka
    instytucji chciało to zrobić. Negowano wszak bezpieczeństwo od lat
    stosowanych leków, bo okazywały się skuteczne w walce z tym wirusem.
    I nic dziwnego, bo w zasadzie był to kolejny koronawirus, których sposób
    zachowania i walki z nimi znamy od lat. Wiemy, że rzadko on jest groźny
    dla człowieka, a groźne są powikłania, jak przy większości wirusów
    wywołujących choroby grypopodobne. I wiemy jak postępować w takich
    przypadkach, jednak zaproponowano postępowanie odmienne, co spowodowało
    rzeczywiście wyższą śmiertelność.

    --
    http://kaczus.zrzeda.pl