    From: " Tomek" <t...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kurier UPS zgubil przesylke 'Express', ubezpieczona.
    Date: Tue, 23 Aug 2011 20:11:02 +0000 (UTC)

    spp <s...@o...pl> napisał(a):

    > Nie wiem, nie potrafię odpowiedzieć. Może nie, w końcu wiedzą że i tak
    > wycena przesyłki będzie mogła być sprawdzona i skorygowana?
    >
    > Chyba uciekliśmy zbyt daleko od tematu. Otwierający wątek pytał czy UPS
    > ma do tego prawo - odpowiedź brzmi tak.
    > Pytał także jak to ugryźć - odpowiedź też jest znana - wydruk z aukcji,
    > przelew, powołanie się na ceny z podobnych aukcji powinny dać
    > wystarczającą podstawę do ustalenia wartości przesyłanego przedmiotu.

    Wtrącę się niespodziewanie :)
    Ponieważ w wielu wypadkach nie ma żadnych paragonów, faktur, aukcji z
    allegro, więc pozostaje jedynie porównywanie ceny z innymi tego typu
    przedmiotami. A to niestety bywa także bywa trudne, tym bardziej jeśli coś ma
    wartość sentymentalną...

    Z tego Panowie co piszecie wynikają 2 smutne wnioski:
    1. Wysyłać rzeczy wartościowe pocztą polską, bo u nich automatycznie zwracają
    kwotę, na jaką ubezpieczono towar, bez zabaw w stylu przedstawianie rachunku
    za towar,
    2. Wysyłając rzeczy UPSem czy innym kurierem warto oszukiwać i np. w rubryce
    co jest przesyłane wpisywać, np. "pamięć USB Flash 512GB" zamiast "zegarek".
    Oczywiście sprawdzić wcześniej, że taka pamięć warta jest więcej niż te 500
    zł, na które ubezpieczyliśmy paczkę. Wtedy w razie zgubienia zwrócą tę kwotę
    (niższą od wartości zadeklarowanego przedmiotu), natomiast nie mają
    praktycznie szans udowodnić, że kłamiemy w opisie. W ten o to sposób kurierzy
    zachęcają do oszustw - jak zresztą cały system w Polsce.

    Tomek