    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kradzież sygnału internetowego
    Date: Wed, 17 Apr 2013 17:49:09 +0200
    <kkm079$2g9$1@news.task.gda.pl> <Pine.WNT.4.64.1304171641110.3764@quad>

    > A karta sieciowa jest DOKUMENTEM, w związku z czym podlega pod
    > przepisy o usiłowaniu fałszowania dokumentów i nieuprawnionego
    > posługiwania się dokumentem?

    A czy ja mówię, że podlega? Po pierwsze, to cały czas zastanawiałem się
    czy wolno i zadawałem PYTANIA, czy aby na pewno takie zmienianie numeru
    seryjnego nie łamie prawa. Po drugie, podawałem różne przykłady, gdzie
    numer seryjny identyfikuje coś i zastanawiałem się czy takie zmienianie
    tych identyfikacji nie jest bezprawne.

    > A adres MAC nie.
    > Przyjmij do wiadomości, że MAC jest USTAWIALNY,

    Nie jest ustawialny. Jest na trwałe (no może z dokładnością do
    przeprogramowania jakiś ROMów czy Epromów czy jak to tam technicznie
    zrealizowane) wpisany do urządzenia sprzętowego. Można tylko tak
    skonfigurować system operacyjny (jeżeli on na to pozwala oczywiście),
    żeby w czasie działania pomijał numer zaszyty w sprzęcie i poddawał do
    transmisji numer fałszowany.

    > że to jest
    > część specyfikacji ethernet - traktuj MAC *tak samo* jak np. IP.

    Nie wiem jak prawnie, ale technicznie to nie jest tak samo. Technicznie
    adres MAC identyfikuje producenta, każdy producent dostaje swoją pulę.

    > [...brak zabezpieczenia...]
    > Ale to jest INNA sprawa.
    > Nie ma nic wspólnego z podstawieniem adresu MAC - to, że dany czyn
    > może być karalny "tak wot" pozostaje bez związku ze środkami których
    > użyto do jego popełnienia.

    No wiesz, rozmowa jest wielowątkowa. Pan Kluska lansował, jeśli dobrze
    zrozumiałem, tezę ,,wolno mi, bo admin dupa i ma łatwe do złamania
    zabezpieczenie''. I temu się sprzeciwiłem.

    > I jeśli tu leży różnica między "nieuprawnionym korzystaniem"
    > a włamaniem do nieruchomości, to leży właśnie tu, i nie należy
    > szukać jej gdzie indziej.

    Pytanie czy użycie czyjegoś hasła jest włamaniem czy nie. Jak tak, to
    dlaczego hasło w postaci numeru MAC miało by być prawnie gorsze niż
    hasło dupa123?

    > Primo, na jakieś 99,98% masz na myśli "masz prawo" a nie "możesz",
    > bo móc to on może przejechać skrzyżowanie na czerwonym nie będąc
    > pojazdem uprzywilejowanym.

    Słowa mają kilka znaczeń

    http://sjp.pwn.pl/slownik/2484892/mc
    móc
    1. <<być w stanie coś zrobić>>
    2. <<mieć prawo do czegoś>>
    3. <<jest prawdopodobne, możliwe, np. Jeśli się pośpieszymy, możemy
    przyjść na czas.>>

    Z kontekstu dyskusji, jak sam zauważyłeś, wynika, że użyłem znaczenia 2.

    > Secundo, to działa na odwrót, zabronione jest to co jest zabronione,
    > a państwo nie może egzekwować czegoś co nie jest zabronione za pomocą
    > ustaw, więc skoro nie łamie żadnego przepisu, to pytanie o to czy
    > poniesie konsekwencje karne daje odpowiedź oczywistą.

    No ale jakieś przepisy łamie, jeżeli w nieuprawniony sposób
    szalbierzuje, jak sam mówiłeś, jakieś rzeczy. Jak wejdzie na Moją
    Imprezę podając fałszywe nazwisko (żeby się wstrzelić w nazwisko
    znajdujące się na liście gości) to złamie chyba jakieś prawo, nie? I tak
    samo jak podając fałszywy adres MAC uzyska dostęp do zasobów dla niego
    nie przeznaczonych.

    > Nieprawda.
    > To zależy co stanowi przepis!
    > Jeśli przepis zabrania "korzystania", to zabrania, kropka.
    > Jeśli zaś nie zabrania wejścia, to nie zabrania, takoż.

    A przepis nie zabrania wchodzenia na zamknięte imprezy, na których się
    nie jest zaproszonym gościem?

    A przepis nie zabrania korzystania z zasobów cudzej sieci bez zgody tamtego?

    > I teraz mamy clou programu, czyli piękny strzał we własną stopę:
    > napisz czy sąsiad który jednak wlazł po sol szedł siedzieć.

    Pewnie nie, bo wartość skradzionej soli znikoma i nikt z tym się nie
    będzie bawił, co najwyżej na wsi mu ryja obiją, ale z punktu widzenia
    prawnego sól czy telewizor, jeden czort (no z dokładnością, że jak
    poniżej ileśtam (250?) to wykroczenie a nie przestępstwo) i to, że drzwi
    były zamknięte na klamkę a nie na przeciwłamaniową gerdę wspieraną
    Ochroniarzem Stojącym Obok nie powinno chyba stanowić różnicy.

    > Widzisz, jak chcesz to umiesz rozróżnić czyn zabroniony od
    > niezabronionego.
    > Wyjaśnij mi proszę, po co dyskutujesz nad porównaniem "nieuprawnionego
    > korzystania" z "nieproszonym wejściem", skoro to pierwsze JEST
    > zabronione a to drugie nie?

    Niestety ale nie nadążam za twoim tokiem rozumowania. Gość sfałszował
    adres MAC i bez zgody właściciela sieci korzystał z jej zasobów. I
    Kluskowe twierdzenie, że admin dupa i sam sobie winny porównałem do
    twierdzenia, że ,,zgwałcona dupa i sama sobie winna, bo miała założyć
    pas cnoty albo choć ciasne spodnie, a nie latać w łatwo podnoszonej
    sukience''.

    > I słusznie.
    > Ale na to można wskazać przepis.

    A na korzystanie z cudzej sieci nie ma?

    > A na "nieuprawnione wejście do nieruchomości" nie.

    Akurat mówiliśmy o sieci, ale podejmę ten temat:

    Czyli mogę się szwendać po cudzym domu? Bo właściciel korzystając z
    ładnej pogody pootwierał okna i drzwi i wietrzy dom po długiej zimie?
    Więc se wejdę, posiedzę na fotelu, popatrzę na jego żonę i nastoletnią
    córkę (>15 lat) i wolno mi?

    > MYLISZ SIĘ!

    A jaki rodzaj zamknięcia nakazuje mi prawo? Jakiej wysokości musi być
    płot, żeby nie można było wchodzić na mój teren, jak zabezpieczone drzwi
    itp? A co z oknami? Czy wejście otwartym do wietrzenia oknem również
    jest dozwolone?

    > O, i to może być droga do przestępstwa.

    No właśnie, a ,,naklejenie'' sobie numeru MAC sąsiada (o czym jest na
    początku) celem uzyskania dostępu do sieci udając tego sąsiada już nie
    jest drogą do przestępstwa?

    > Raz jeszcze - czemu porównujesz nieporównywalne?

    Bo porównywalne. Pan Kluska twierdzi, że numer nie jest niczyją
    własnością i jak on sobie nadał numer MAC sąsiada, to admin dupa. A ja
    pokazuję, że nadanie sobie numeru sąsiada, np. na drzwiach, pomimo, że
    numer np. 17 nie jest niczyją własnością, wcale takie legalne nie jest,
    jeśli prowadzi do wprowadzenia w błąd i wyłudzenia czegoś.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek