    From: "Jasko Bartnik" <j...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kodeks Ruchu - Pytanie...
    Date: Fri, 15 Sep 2006 22:22:02 +0200

    Dnia 15-09-2006 o 22:03:05 haste <g...@w...gmail.com> napisał(a):

    > tak...ale nikt mi chyba nie powie ze zmieniajac pas ruchu mam obowiazek
    > cieglego patrzenia po lusterkach wstecznych a nie do przodu?

    Bardziej po lusterkach bocznych. Zasada jest taka, ze przy wyprzedzaniu i
    zmianie pasa ruchu nalezy:
    - zachowac szczegolna ostroznosc (to chyba trzeba robic caly czas :P)
    - upewnic sie ze mozemy bezpiecznie wykonac ten manewr nie utrudniajac
    ruchu innym uczestnikom
    - sprawdzic czy ktos juz nie wykonuje takiego manewru i moglby nam
    pokrzyzowac plany ... albo zwyczajnie sie w nas wpasowac.

    Teoretycznie GOSC widzac wlaczony kierunkowskaz nie powinien tak nerwowo
    zmieniac tego pasa ruchu. Rowniez teoretycznie JA (tak byl samochod
    oznaczony na obrazku) widzac szybko przemieszczajacy sie na prawy pas
    obiekt czterokolowy powinien ustapic pierwszenstwa; w przeciwnym razie
    moglo by dojsc do kolizji ... moze tu tez zadzialac regula ograniczonego
    zaufania do innych uczestnikow ruchu.

    A o tych swiadkach wspomnialem dlatego, ze calosc dziala sie w przeciagu
    sekundy - dwoch i to oni by 'zadecydowali' kto pierwszy zmienil pas.

    A na deser:
    Art. 22. 1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany
    pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.
    (...)
    4. Kierujący pojazdem, zmieniając poza skrzyżowaniem zajmowany pas ruchu,
    jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu,
    na który zamierza wjechać, oraz wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.
    5. Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować
    zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania
    niezwłocznie po wykonaniu manewru.

    Art. 4. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze mają prawo
    liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu przestrzegają przepisów ruchu
    drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich
    zachowania.

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik