  • Data: 2006-02-15 16:56:55
    Temat: Re: Jawność rozprawy sądowej?
    Od: Dredd<...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Chcialem opisać pewną sprawę o naruszenie dóbr osobistych.

    A jaki jest zarzut aktu oskarżenia? Chodzi mi o artykuł ustawy karnej.

    > Powiedzcie mi czy sędzia może
    > a)zastosować wyłaczenie jawności rozprawy
    > b) a nawet co uczynił zakazać obu stronom w jakikolwiek sposób udzielani
    > informacji z roprawy?

    Ogólna zasada jest taka że postępowanie przygotowawcze jest niejawne a
    sądowe jawne. Ale na obu etapach są wyjątki od tej zasady. I tak:

    [kodeks postępowania karnego]
    Art. 359. Niejawna jest rozprawa, która dotyczy:
    (...)
    2) sprawy o pomówienie lub znieważenie; na wniosek pokrzywdzonego rozprawa
    odbywa się jednak jawnie.

    Art. 360.
    § 1. Sąd wyłącza jawność rozprawy w całości albo w części, jeżeli jawność
    mogłaby:
    1) wywołać zakłócenie spokoju publicznego,
    2) obrażać dobre obyczaje,
    3) ujawnić okoliczności, które ze względu na ważny interes państwa powinny
    być zachowane w tajemnicy,
    4) naruszyć ważny interes prywatny.
    § 2. Sąd wyłącza jawność całości lub części rozprawy także na żądanie osoby,
    która złożyła wniosek o ściganie.
    § 3. Sąd może wyłączyć jawność całości albo części rozprawy, jeżeli choćby jeden
    z oskarżonych jest nieletni lub na czas przesłuchania świadka, który nie ukończył
    15 lat.

    Jeżeli Sąd wyłączył jawność rozprawy - Przewodniczący poucza obecnych o
    obowiązku zachowania w tajemnicy okoliczności ujawnionych na rozprawie
    toczącej się z wyłączeniem jawności i uprzedza o skutkach niedopełnienia tego
    obowiązku (art. 362 k.p.k.).

    Skutkiem niedopełnienia tego obowiązku może być popełnienie przestępstwa z art.
    241 § 2 k.k. (zagrożonego karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do lat 2)

    Tak więc pisząc o tym co się działo na niejawnej rozprawie możesz narazić się na
    proces karny i karę.

    -> http://usenet.pomocprawna.info