  • 1. Data: 2006-02-15 16:10:32
    Temat: Jawność rozprawy sądowej?
    Od: "Zaciekawiony" <r...@W...gazeta.pl>

    Witam i proszę o odpowiedż na następujące pytanie.

    Jestem dziennikarzem.
    Chcialem opisać pewną sprawę o naruszenie dóbr osobistych.
    Sędzia mnie wyprosił z sali motywując to tym, że taka sprawa ( była to
    pierwsza rozprawa pojednawcza) jest co do zasady wyłączona z jawnoścui.
    Powiedzmy, że to rozumiem.
    Natomiast ten sam sędzia zakazał mi prowadzenia następnej relacji z tej
    sprawy, ktora jest już sprawą karną. Uzasadnił teraz tak, że sprawa może być
    relacjonowana tylko za zgodą osoby pokrzywdzonej. Zaznaczam, że sprawa ma
    wydżwięk publiczny, uczestniczą w niej jako oskarżyciel - burmistrz a
    oskarżonym jest dziennikarz. Inkryminowany tekst, który został "oskarżony"
    dotyczy wyłącznie życia publicznego i w żaden sposób nie odnosi się do sfery
    prywatnej oskarzyciela, przypominam burmistrza.
    Powiedzcie mi czy sędzia może
    a)zastosować wyłaczenie jawności rozprawy
    b) a nawet co uczynił zakazać obu stronom w jakikolwiek sposób udzielani
    informacji z roprawy?
    Gdzie i u kogo ewentualnie taką decyzję sędziego mogę uchylić?
    Zaciekawiony

  • 2. Data: 2006-02-15 16:56:55
    Temat: Re: Jawność rozprawy sądowej?
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Chcialem opisać pewną sprawę o naruszenie dóbr osobistych.

    A jaki jest zarzut aktu oskarżenia? Chodzi mi o artykuł ustawy karnej.

    > Powiedzcie mi czy sędzia może
    > a)zastosować wyłaczenie jawności rozprawy
    > b) a nawet co uczynił zakazać obu stronom w jakikolwiek sposób udzielani
    > informacji z roprawy?

    Ogólna zasada jest taka że postępowanie przygotowawcze jest niejawne a
    sądowe jawne. Ale na obu etapach są wyjątki od tej zasady. I tak:

    [kodeks postępowania karnego]
    Art. 359. Niejawna jest rozprawa, która dotyczy:
    (...)
    2) sprawy o pomówienie lub znieważenie; na wniosek pokrzywdzonego rozprawa
    odbywa się jednak jawnie.

    Art. 360.
    § 1. Sąd wyłącza jawność rozprawy w całości albo w części, jeżeli jawność
    mogłaby:
    1) wywołać zakłócenie spokoju publicznego,
    2) obrażać dobre obyczaje,
    3) ujawnić okoliczności, które ze względu na ważny interes państwa powinny
    być zachowane w tajemnicy,
    4) naruszyć ważny interes prywatny.
    § 2. Sąd wyłącza jawność całości lub części rozprawy także na żądanie osoby,
    która złożyła wniosek o ściganie.
    § 3. Sąd może wyłączyć jawność całości albo części rozprawy, jeżeli choćby jeden
    z oskarżonych jest nieletni lub na czas przesłuchania świadka, który nie ukończył
    15 lat.

    Jeżeli Sąd wyłączył jawność rozprawy - Przewodniczący poucza obecnych o
    obowiązku zachowania w tajemnicy okoliczności ujawnionych na rozprawie
    toczącej się z wyłączeniem jawności i uprzedza o skutkach niedopełnienia tego
    obowiązku (art. 362 k.p.k.).

    Skutkiem niedopełnienia tego obowiązku może być popełnienie przestępstwa z art.
    241 § 2 k.k. (zagrożonego karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do lat 2)

    Tak więc pisząc o tym co się działo na niejawnej rozprawie możesz narazić się na
    proces karny i karę.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2006-02-15 20:54:28
    Od: "ktoś tam" <o...@N...gazeta.pl>

    > A jaki jest zarzut aktu oskarżenia? Chodzi mi o artykuł ustawy karnej.

    art. 212 par.2 kk oraz art 215 par 2 kk ( zaznaczam, że akt oskarżenia
    sporządził "prawnik amator")

  • 4. Data: 2006-02-15 20:59:05
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    ktoś tam napisał(a):

    > art. 212 par.2 kk oraz art 215 par 2 kk ( zaznaczam, że akt oskarżenia
    > sporządził "prawnik amator")

    no to art 359 ustep 2 kpk, przetsepwto z art 212kk dotyczy wlasnie
    pomowienia, a art 215 ust 2kk nie istnieje

    P.

    ps co ma do tego amatorszczyza prawnika i na jakiej podstawie w ogole
    twierdzisz ze jest amatorem?

  • 5. Data: 2006-02-15 23:46:14
    Temat: jawność
    Od: "ktoś tam" <o...@g...pl>

    Przemek R. <p...@t...gazeta.
    pl> napisał>
    > ps co ma do tego amatorszczyza prawnika i na jakiej podstawie w ogole
    > twierdzisz ze jest amatorem?
    Hm...czytałem ten akt i uwierz mi na slowo, że to "prawnik amator", nie
    obrażając prawników jako takich.
    Zresztą potwierdasz: "a art 215 ust 2kk nie istnieje".