  • Data: 2011-03-30 15:44:39
    Temat: Re: Jak wystawić weksel??
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-03-30 15:52, M pisze:

    > Czy mam mu wysłać jakieś pismo, że wzywam go do zapłaty kwoty z weksla?
    > Czy muszą go dorwać osobiście? Jak to zrobić najbardziej bezboleśnie -
    > bo wiadomo, że facet jak mi nie zapłaci to będzie mnie unikał...

    Tak, żeby to ładnie formalnie wyglądało, to w dniu płatności należy iść
    do dłużnika, okazać mu weksel "wraz z wyraźnym lub dorozumianym
    wezwaniem do zapłaty i na gotowości wydania (przy zapłacie) weksla
    pokwitowanego przez posiadacza" :)

    Jeśli jest to weksel in blanco, to w zwyczaju jest wysłać wcześniej
    wezwanie, że weksel został uzupełniony na taką kwotę i z takim terminem
    płatności.

    Nieraz wierzyciele wycwaniają się w ten sposób, że wcale nie chcą szukać
    dłużnika i mu okazywać weksla, tylko ustalają w umowie wekslowej, że
    miejscem płatności weksla będzie miejscowość i adres remitenta. Wówczas
    nawet jak dłużnik się nie pofatyguje, aby być na okazaniu, to uznaje
    się, że miał możliwość zapoznania się z treścią weksla i okazanie jest
    prawidłowe (analogicznie jakby poszło się do dłużnika, a ten nie
    otworzyłby drzwi - okazanie wówczas też jest skuteczne).

    Jeśli takie "okazanie w siedzibie remitenta" wyraźnie wynika z zawartej
    umowy, to od biedy można uznać je za prawidłowe :)

    --
    Liwiusz