  • Data: 2008-12-13 21:49:13
    Temat: Re: Data/miejsce zawarcia NDA
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 13 Dec 2008, Tomek wrote:

    > Tutaj chodziło mi o art. 53. upa:
    > "Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga zachowania formy
    > pisemnej pod rygorem nieważności."
    >
    > Czyli zawrzeć można telefonicznie, ale dopóki się jej nie spisze to
    > nie działa (a po późniejszym spisaniu działa "wstecznie") ?

    A możesz objaśnić co rozumiesz przez "działa wstecznie"?
    Aby określić "działanie", trzeba rozpatrzeć zdarzenie na ktore owa
    umowa wpłynęła.

    Bo działać ta umowa może:
    - na strony umowy; IMVHO przez fakt podpisania umowy jak wyżej strony
    zrzekły się ew. roszczeń z tytułu opóźnienia
    - na osobę trzecią; IMVHO jeśli taki przypadek jest możliwy, działanie
    umowy zalezy od jej zgody i KC wyraźnie dopuszcza działanie wstecz
    (art.63)
    - na stosunki administracyjne

    I co do tego ostatniego mam obawy, czy stanowisko Roberta jest
    *formalnie* poprawne. Mi się nie widzi.

    Skoro np. przekazanie praw wymaga formy pisemnej, to dla celów
    administracyjnych (np. określenia momentu powstania zobowiązania
    podatkowego z tytułu zapłaty) IMVHO "działania wstecz" formalnie
    być nie może.

    Proponuję inne rozważanie - weźmy sobie jakąś czynność dla której
    prawo wymaga formy notarialnej.

    Jakie "działanie wstecz" może mieć wola stron, wyrażona w umowie,
    jeśli umowa jest podpisana DZIŚ a strony twierdzą że zawarły
    ją "tylko nie dochowując formy" :D w zeszłym roku - które przepisy
    podatkowe będą obowiazywać, zeszłoroczne czy dzisiejsze?
    A roszczenia odszkodowawcze z tytułu szkód związanych z nieruchomością
    która była przedmiotem umowy, zaszłe w okresie "od zawarcia
    umowy do zawarcia jej w przewidzianej prawem formie" do kogo
    *można* kierować?

    I dlaczego przy *wymaganej ustawą* formie pisemnej ma być inaczej?

    Bo oczywiście jeśli wymóg formy pisemnej jest *umowny* (wynika np.
    z wewnętrznego regulaminu czegoś tam u jednej ze stron) to
    i zapis o umownej akceptacji "wstecz" formy ustnej (lub innej
    niepisemnej) wypada uznać za dopuszczalny.

    pzdr, Gotfryd