    From: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy komornik może tak postąpić...?
    Date: Sun, 06 Nov 2005 17:07:12 +0100

    Redi wrote:
    > Witam,
    >
    > Sprawa wygląda tak: Mąż mojej koleżanki żyrował pożyczkę, osoba która miała
    > ją spłacać olała sprawę, więc do żyranta doczepił się komornik, zajął konto
    > i inne rzeczy które miał... W momencie, gdy pożyczka była żyrowana, żyrant
    > zameldowany był u swojej teściowej i na tej podstawie komornik chce teraz
    > zająć jej majątek, mieszkanie i inne jej rzeczy. Czy może tak postąpić? Jaka
    > jest podstawa prawna?
    > Proszę o szybką odpowiedź.

    Ta sprawa ma 2 aspekty.
    1 aspekt
    Komornik nie ma prawa zabierać sobie długu jednej osoby z rzeczy drugiej
    osoby. Teściowa na pewno nie odpowiada za długi zięcia. Polskie prawo
    nie uwzględnia również możliwości ponoszenia odpowiedzialności zbiorowej
    za osoby, które są u nas zameldowane.
    Komornik zatem nie ma prawa tknąć jej rzeczy.

    2 aspekt
    Niestety polskie prawo daje ofiarom nadużyć komorników zadziwiająco
    krótki termin na obronę ich praw - tylko 1 tydzień.
    W praktyce zatem niektórzy komornicy (skutecznie) wykorzystują brak
    orientacji takich przypadkowych osób. Zabierają im zatem ich rzeczy i
    czekają ten tydzień. W wielu wypadkach dla ludzi to jest za krótki czas.
    Wtedy taka, w praktyce kradzież, może pozostać bezkarna.

    Reasumując.
    Trzeba komornikowi od razu powiedzieć, że nie ma prawa zabierać rzeczy
    należących do osób trzecich.
    A jeśli komornik mimo to spróbuje je zająć to NATYCHMIAST złożyć skargę
    do sądu rejonowego.

    --
    MArta
    m...@N...pl