    From: "PeTe" <p...@t...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Prawo autorskie do aplikacji
    Date: Fri, 18 Apr 2008 11:07:56 +0200

    Witam,

    przeanalizowałem wątki w Google i jestem prawie pewien że sprawa jest
    beznadziejna ale chciałbym się upewnić.

    Jestem informatykiem w firmie, w zakresie czynności mam zapis "tworzenie baz
    danych".

    Z uwagi na obserwację pewnych bezsensownych działań w firmie której pracuje
    opracowałem internetowy system - aplikację która usprawniła prace dużej
    części ludzi w firmie. Napisałem ją w 100% w domu w ramach mojego wolnego
    czasu i w związku z tym że w ramach pracy raportuje swoje działania w
    oficjalnych sprawozdaniach nie ma nic na temat mojej działalności. Aplikacja
    się bardzo spodobała i cieszy mnie to - nie liczyłem na zapłatę - no może
    choć premie. Trudno nie dostałem - ok. Trochę się zdenerwowałem kiedy jeden
    z działów mojej firmy w oficjalnych dokumentach firmy zaczął ujmować
    aplikację jako obowiązującą i wręcz sztandarową dla tego działu, z którym
    nie mam nic wspólnego - ale i to przeżyje. Ostatnio okazało się że apliakcja
    podoba się również innym firmom - a moja firma wspaniałomyślnie ma zamiar ją
    rozdać za darmo, nie pytając mnie nawet o zdanie. Aplikacja składa się z
    bazy danych oraz interface napisanego w języku PHP.

    Moje pytanie: jakie mam prawa do tej aplikacji a jakie ma firma w której
    pracuje ? Z lektóry Google wynika że nie mam żadnych a baza, informacje w
    bazie, kod źródłowy należy do firmy. Ale żeby dodać kolorów sprawie prowadzę
    również własną działalność którą prowadzę od ponad 10 lat (applikacja ma
    rok) i specjalizuje się w takich rozwiązaniach komercyjnych. Czy tu nie ma
    furtki iż program napisała moja firma (być może przy wsparciu
    wpółpracujących ze mną programistów i oddała w nieodpłatne użytkowanie
    firmie. W stopce aplikacji umieściłem Copyrigt i adnotację o moich prawach
    autorskich. Każdy kto otrzymywał dostęp do aplikacji był o nich informowany.
    Niektóre wątki w Google wskazują że mam prawa autorskie ale nie materialne -
    i tego nie rozumiem. Tzn. dla firmy aplikacja a dla mnie klepnięcie w ramię
    ?

    Na zakończenie kilka pozostałych firm zapytało czy nie zrobił bym podobnej
    ale dedykowanej dla innej firmy, ujmującej inne uwarunkowania i specyfikę.
    Czy to nie będzie kolidowało z zakazem konkurencji wobec firmy w której
    pracuje ? Autorem apliakcji będzie moja (własna) firma .

    Chciałbym ulepszyć tą aplikację na potrzeby firmy, ale boję się że zrobie z
    siebie jeszcze większego frajera niż jestem - czy fakt że zadbam o
    wykreślenie z zakresu czynności "tworzenia baz danych" zmienia moje
    położenie ?

    Pozdrowienia
    PeTe