  • Data: 2008-04-18 10:43:34
    Temat: Re: Prawo autorskie do aplikacji
    Od: kauzyperda <l...@Z...eu> szukaj wiadomości tego autora

    PeTe pisze:
> [...]
    >
    > Jestem informatykiem w firmie, w zakresie czynności mam zapis "tworzenie baz
    > danych".
    >
    > Z uwagi na obserwację pewnych bezsensownych działań w firmie której pracuje
    > opracowałem internetowy system - aplikację która usprawniła prace dużej
    > części ludzi w firmie. Napisałem ją w 100% w domu w ramach mojego wolnego
    > czasu i w związku z tym że w ramach pracy raportuje swoje działania w
    > oficjalnych sprawozdaniach nie ma nic na temat mojej działalności.
    > Aplikacja
    > się bardzo spodobała i cieszy mnie to - nie liczyłem na zapłatę - no może

    A na jakiej zasadzie udostepniles ta aplikacje pracodawcy?

    > Trudno nie dostałem - ok. Trochę się zdenerwowałem kiedy jeden
    > z działów mojej firmy w oficjalnych dokumentach firmy zaczął ujmować
    > aplikację jako obowiązującą i wręcz sztandarową dla tego działu, z którym
    > nie mam nic wspólnego - ale i to przeżyje. Ostatnio okazało się że apliakcja
    > podoba się również innym firmom - a moja firma wspaniałomyślnie ma zamiar ją
    > rozdać za darmo, nie pytając mnie nawet o zdanie. Aplikacja składa się z
    > bazy danych oraz interface napisanego w języku PHP.
    >
    > Moje pytanie: jakie mam prawa do tej aplikacji a jakie ma firma w której
> [...]

    Nie jestem programista, ale czy ta "aplikacja" to "program komputerowy"?
    Bo sprawa wydaje sie w sumie dosc prosta - jesli nie stworzyles programu
    w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, to autorskie prawa
    majatkowe przyslguja Tobie (osobiste tez zawsze Tobie, ale te sa
    niezybwale).

    > Z lektóry Google wynika że nie mam żadnych a baza, informacje w
    > bazie, kod źródłowy należy do firmy.

    W ktorym miejscu?
    Poczytaj tez ustawe o prawie autorskim i prawach pokrewnych

    > Ale żeby dodać kolorów sprawie prowadzę
    > również własną działalność którą prowadzę od ponad 10 lat (applikacja ma
    > rok) i specjalizuje się w takich rozwiązaniach komercyjnych. Czy tu nie ma
    > furtki iż program napisała moja firma (być może przy wsparciu
    > wpółpracujących ze mną programistów i oddała w nieodpłatne użytkowanie
    > firmie.

    Dzialalnosc gospodarcza nie wiekszego znaczenia dla tego czy napisales
    sam z siebie czy w ramach stosunku pracy (to tutaj przesadza).
    Generlanie jak Twoj program i ktos z niego korzysta to i wynagrodzenia
    mozna zadac

    > W stopce aplikacji umieściłem Copyrigt i adnotację o moich prawach
    > autorskich. Każdy kto otrzymywał dostęp do aplikacji był o nich informowany.
    > Niektóre wątki w Google wskazują że mam prawa autorskie ale nie materialne -
    > i tego nie rozumiem. Tzn. dla firmy aplikacja a dla mnie klepnięcie w ramię

    No to zazadaj teraz wynagrodzenia za korzystanie.

    > Na zakończenie kilka pozostałych firm zapytało czy nie zrobił bym podobnej
    > ale dedykowanej dla innej firmy, ujmującej inne uwarunkowania i specyfikę.
    > Czy to nie będzie kolidowało z zakazem konkurencji wobec firmy w której
    > pracuje? Autorem apliakcji będzie moja (własna) firma .

    To zalezy juz od tresci tego co tam masz wpisane w zakazie konkurencji.

    > Chciałbym ulepszyć tą aplikację na potrzeby firmy, ale boję się że zrobie z
    > siebie jeszcze większego frajera niż jestem - czy fakt że zadbam o
    > wykreślenie z zakresu czynności "tworzenia baz danych" zmienia moje
    > położenie ?

    Mozesz zawerzec z pracodawca odrebna umowe - ze ulepszenia zrobisz nie w
    ramach stosunku pracy ale w ramach DG a pozniej udziel mu licencji na
    korzystanie z tego programu.

    --
    pozdr
    luck