  • Data: 2009-10-07 09:28:11
    Temat: Praca w Danii, mieszkanie w Polsce
    Od: Abuasix <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    Zwracam się do osób, które mogłyby pomóc rozwikłać taki dosyć osobliwy
    przypadek.

    W Danii byłem około 2 lat, najpierw na studiach, następnie w pracy. Około
    miesiąc temu zmuszony byłem do powrotu do Polski w celu uzupełnienia
    kwalifikacji (jeszcze nie znałem duńskiego w takim stopniu, abym mógł w tym
    języku brać udział w szkoleniach). W Danii miałem duński numer CPR oraz
    żółtą kartę, uprawniającą do bezpłatnych świadczeń medycznych na terenie
    Danii oraz stanowiącą "kartę ubezpieczenia turysty do 3 miesięcy". W Danii
    jest się ubezpieczonym ze względu na fakt zamieszkiwania w Danii, nie ze
    względu na pracę. Pracodawca nie odprowadza żadnych dodatkowych składek na
    ubezpiewczenie zdrowotne, jedynie odprowadza na ATP (tak jakby 3. filar
    emerytalny), wszystko poza tym finansowane jest z budżetu.

    Obecnie wyjechałem do Polski i pracuję zdanie w Danii. Płacę więc w Danii
    podatki, itd. Nadal posiadam duńską kartę z duńskim adresem (nie oddałem jej
    jeszcze po wyprowadzce) - jedyną różnicą w stosunku do mojej poprzedniej
    sytuacji jest to, że mnie tam "fizycznie" nie ma.

    Problem jest taki, że nie jestem ubezpieczony w NFZ i nie za bardzo wiem,
    jak się mogę ubezpieczyć. Problem jest taki: pracuję w Danii, więc
    pracodawca nie opłaca składek (i nie może opłacac, gdyż w Danii skladek się
    nie opłaca). Mieszkam w Polsce, więc duńskie ubezpieczenie zdrowotne mnie
    nie obejmuje, bo obejmuje jedynie osoby mieszkające na terenie Danii. W
    Polsce NFZ nie chce mnie ubezpieczyć nawet dobrowolnie, gdyż twierdzi, że
    nie moge byc ubezpieczony w NFZ, w przypadku, jak pracuje w innym kraju Unii
    Europejskiej!

    Czyli podsumowujac:

    1. Duńskie ubezapieczenie mnie nie obejmuje, gdyż nie mieszkam na terenie
    Danii (chociaż tam pracuje, ale to nieistotne, gdyż ubezpieczeniem objęte są
    osoby mieszkające w Danii, a nie pracujące tam).

    2. Polskiego ubezpieczenia w NFZ załatwić nie mogę, gdyż nie pracuje w
    Polsce (chociaż tu mieszkam, gdyż ubezpieczenie NFZ obejmuje jedynie osoby
    pracujące w Polsce).

    Czy mam więc szansę na jakiekolwiek ubezpieczenie? Póki co więc nie oddaje
    dunskiej żółtej karty i się stamtąd nie wymeldowuję, aby w przypadku jakiejś
    cięższej choroby, wypadku czy też konieczności wykonania kosztownych
    procedur medycznych pojechać do Danii i tam to wykonać. Ponieważ pracuje w
    Danii, płace podatki, itd, to pewnie nikt się nie zorientuje, że przez ten
    czas fizycznie mnie tam nie było. A pozostałe, mniej kosztowne i prostsze
    rzeczy będę wykonywał prywatnie w Polsce za pełną odpłatnością. Jednak nie
    jest to dla mnie zbyt szczęśliwe wyjście i chciałbym sprawy uregulować, aby
    nie musiec sie o to martwic.

    Dziękuję więc wszystkim znającym prawo ubezpieczeniowe za wszelkie
    informacje i pozdrawiam serdecznie