  • Data: 2004-08-20 15:06:37
    Temat: Plagiat i prawa autorskie w Internecie
    Od: "Maciej" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam

    Mam pytanie dot. zjawiska plagiatu i praw autorskich w Internecie. Utworzono
    strone (1), na ktorej czesc merytoryczna pochodzila z pewnej encyklopedii, a
    rzeczy z tej encyklopedii pochodzily z innej strony internetowej(2). Autor
    (1) strony umiescil wyrazna adnotacje w preloaderze, iz wszystkie materialy
    pochodza ze encyklopedii. Nastepnie autorzy strony (2) napisali do autora
    strony (1) iz popelnil on przestepstwo i rozpetala sie cala afera. Mam teraz
    do Was pytanie: czy autor strony (1) popelnil przestepstwo w przypadku gdy
    encyklopedia byla wydana nielegalnie (mimo iz jest w niej napisane, ze jest
    wydana legalnie, wymienieni sa patroni medialni), a on o tym nie wiedzial? I
    jak sie to ma do autorow strony (2)? Czy musi ich teraz pytac o zgode? Obie
    strony i encyklopedia sa o ksiazce i autorzy strony (2) takze korzystali z
    innych zrodel, umiescili to na swojej stronie. Z logicznego punktu widzenia,
    jesli nie pytali o zgode wydawcow ksiazek, z ktorych korzystali, rowniez
    popelnili przestepstwo. To wynika z tego co twierdza. Strona (1) nie
    generuje zadnych zyskow, natomiast strona (2) generuje. Reasumujac: osobnik
    A tworzy strone na podst. materialow anglojezycznych. Nast. osobnik B tworzy
    encyklopedie (zalozmy, nie pytajac o zgode A) i umiesza w niej rzetelnie
    skad pochodza wszystkie materialy. Nast osobnik C tworzy strone na podst.
    encyklopedii i zglasza sie do niego osobnik A, twierdzac, ze C popelnil
    przestepstwo i zada usuniecia strony. Czy musi ja usunac? Jakie moga byc
    tego prawne konsekwencje. Dodam tylko, ze awantura dotyczy stron
    hobbystycznych.

    Przepraszam za zagmatwanie i pozdrawiam. Z gory dziekuje za odpowiedz,
    Maciej S.