  • Data: 2002-11-12 14:42:27
    Temat: Odp: Prawo cywilne - jeszcze raz
    Od: "Beata" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Michal Ch <m...@N...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:aqqttl$1qq$...@n...gazeta.pl...
    > Jeśli jedna ze stron oferuje domek letniskowy, a druga oferuje cenę (100
    > tys. zł w ratach),
    > to chyba jasno wynika z tego wola zawarcia umowy przez obie strony.
    > Wiadomo przy tym czego dotyczy umowa, co jest jej przedmiotem,
    > jak jest cena - a więc wiadoma jest treść oświadczeń woli obu stron.
    > Jeżeli to nie są istotne postanowienia umowy przyrzeczonej to jak one mają
    > w opisywanej sytuacji brzmieć?

    Z tego co piszesz to rzeczywiście mogłoby być takie proste. A jednak nie
    jest. Słusznie zauważyłeś że była jakaś "wola". Twoim zdaniem wola zawracia
    umowy. Ale to jeszcze nie znaczy że była wola zawarcia umowy przedwstępnej.
    Ja jakoś woli zawarcia umowy przedstępnej nie widzę w tym przypadku
    zgodniego zamiaru stron zawarcia takiej umowy. Co do istotnych postanowień
    to może najpierw wyjaśnij gdzie Ty je tutaj widzisz - bo z kazusu wynika że
    on chce sprzedać ale jeszcze nie wie czy jemu, że za jakąś cenę ale jak
    będzie lepsza to sprzeda za lepszą.

    > Skoro właściciel domu oświadcza że chce sprzedać domek,
    > a druga strona oferuje konkretną cenę,
    > to czy nie jest to stanowczy przejaw woli zawarcia umowy przez strony?
    > Jeżeli nie, to może podaj jakiś przykład (nie wychodząc poza treść kazusu)
    > jak należy taką wolę "stanowczo" wyrazić.

    Nie bardzo zrozumiałam uwagę. Zarówno oferta jak i rokowania są sposobami
    zawarcia umowy. Moim zdaniem mieliśmy tu do czynienia z rokowaniami.
    Jeśli już się upierasz że ktoś złożył tu ofertę to kupujący a nie
    sprzedawca. A przy okazji zdecyduj się czy to była tylko oferta czy też już
    umowa przedwstepna.

    > Nawiązując od razu do Twojego drugiego posta:
    >
    > Myślę, że warunek został zastrzeżony nie w związku z samą ofertą, ale w
    > związku z umową przedwstępną = czynnością prawną. Myślę tak dlatego,
    > że zastrzezono warunek już po fakcie wyjawienia woli przez obie strony.
    > Własciciel domku powiedział przecież że "sprzeda domek jeśli w ciągu
    > dwóch tygodni nikt nie zaoferuje mu lepszej ceny".
    > Wolę sprzedazy wyraził już wcześniej. Teraz przyjął do wiadomości i
    > zaakceptował wolę drugiej strony, tyle że pod warunkiem.
    > Natomiast sama oferta sprzedaży nie była takim warunkiem obarczona.

    Uwaga o warunku dotyczyła oferty bo tak sformuował zarzut ogólnej natury
    Radek cyt.: "Może wg art. 89 KC oferty nie można złożyć w ogóle pod
    warunkiem z powodu "właściwości czynności prawnej"? (w tym sense, że oferta
    musi być stanowcza)." Sama oferta nie może być pod warunkiem.
    Dlatego nie odnoszę się do tego co napisałeś.

> [...]
    > Trzeba tutaj brać pod uwagę kontekst sytuacyjny - treść oświadczeń
    > woli nalezy ustalać przecież zgodnie z ogólnymi regułami
    > interpreatcyjnymi art. 65 KC.
    > Właściciel mówi, że "sprzeda domek" - a z tego należy wnosić,
    > że po 2 tyg. (jesli warunek się nie ziści) gotów jest zawrzeć właściwą
    > umowę sprzedaży -> nalezy to interpretować jako wolę zawarcia
    > umowy w okreslonym momencie w przyszłości (2 tyg. od złożenia
    > tego oświadczenia). Ponieważ z przedstawionych okoliczności nie
    > wynika, żeby druga strona zrezygnowała z chęci kupna, dlatego

    Masz prawo do własnej interpretacji na tym polega bycie prawnikiem. Twoja
    argumentacja jest w sumie logiczna choć myślę że w razie sporu przed sądem
    nie miałbyś szans. Przy okazji polecam lekturę ksiązki M. Krajewskiego
    "Umowa przedwstępna".

    Pozdrawiam Beata

    Ps. Jestem pewna że Frycek Zoll rzeczywiście byłby z Ciebie zadowolony jesli
    naprawdę jestes jego studentem. Masz dobry sposób obrony swojego stanowiska.