eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podpisie elektronicznym, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podpisie elektronicznym, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych

projekt dotyczy usunięcia niezgodności prawa polskiego z Dyrektywą o wspólnotowych ramach dla podpisów elektronicznych w tym: doprecyzowania definicji ustawowych, wprowadzenie konstrukcji podpisu elektronicznego zaawansowanego (poszerzenie katalogu różnego rodzaju podpisów);

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3768
  • Data wpłynięcia: 2010-12-15
  • Uchwalenie:

3768


Ad.) Art. 108h.
Autentyczność i integralność faktury w formie elektronicznej mogą być zapewnione
przez wykorzystanie różnych technologii informatycznych. Przy czym, większość tych
technologii zakłada wykorzystanie różnego rodzaju danych i technik kontrolnych (sumy
skrótów, certyfikaty, klucze, sumy kontrolne itd) w celu zagwarantowania wspomnianych
autentyczności i integralności. A zatem, w celu oceny czy dany system obsługujący
fakturowanie w formie elektronicznej zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa, dane
które to bezpieczeństwo zapewniają powinny również być dostępne dla celów kontrolnych.

Ad.) Art. 108i.

Celem przepisu jest wskazanie wprost, w celu uniknięcia wątpliwości, do jakich
dokumentów mają zastosowanie przepisy omawianego projektu zmian do ustawy.

UZASADNIENIE DO ZMIAN PRZEPISU ART. 37 I 371 USTAWY O EWIDENCJI
LUDNO CI I DOWODACH OSOBISTYCH

Zmiany w ustawie z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach
osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, z późn. zm.) polegają na określeniu zakresu
danych przechowywanych w mikroprocesorze dowodu osobistego. Jednym z elementów jest
certyfikat podpisu osobistego oraz dane do składania elektronicznego podpisu osobistego.
W mikroprocesorze zamieszczane będą:
1) dane osobowe (indywidualne) zawarte w części graficznej dowodu osobistego wraz
z danymi uwierzytelniającymi te dane,
2) certyfikat dowodu osobistego oraz dane służące do identyfikacji i uwierzytelniania dowodu
osobistego w systemach teleinformatycznych podmiotów realizujących zadania publiczne,
3) certyfikat podpisu osobistego oraz dane do składania elektronicznego podpisu osobistego,
4) certyfikat ograniczonej identyfikacji oraz dane służące do uwierzytelnienia posiadacza
dowodu w systemach teleinformatycznych z wykorzystaniem tego certyfikatu.

W dowodzie osobistym będą mogły być umieszczane dane do składania bezpiecznego
podpisu elektronicznego wraz z kwalifikowanym certyfikatem służącym do weryfikacji tego
podpisu na zasadach określonych w rozporządzeniu MSWiA. Pozwoli to upowszechnieniu
tego rodzaju podpisu i znacznego obniżenia kosztów jego wydawania. W celu ochrony
danych osobowych i prywatności obywateli wprowadzono zakaz umieszczania w części
elektronicznej ukrytych oznaczeń identyfikacyjnych.

Umieszczenie w dowodzie osobistym danych służących do aktywnej komunikacji
z wykorzystaniem sieci Internet będzie wymagało pisemnej zgody obywatela.
Nie umieszcza się danych do aktywnej komunikacji w dowodach osobistych małoletnich.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
PODMIOTY, NA KTÓRE ODDZIAŁUJE PROJEKT AKTU PRAWNEGO

W zakresie zmian odnoszących się do ustawy o podpisie elektronicznym, nie jest
rozszerzony krąg podmiotów w porównaniu z dotychczasową ustawą o podpisie
elektronicznym.

Zaproponowane w projektowanej ustawie zmiany do VATU będą oddziaływać na
podatników podatku od towarów i usług.


WPŁYW REGULACJI NA SEKTOR FINANSÓW PUBLICZNYCH
Proponowane
zmiany
mają na celu zwiększenie wykorzystania e-podpisu zarówno
przez przedsiębiorców – np. poprzez wzrost wykorzystania tzw. e-faktur, jak również przez
osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej – tzw. osobisty podpis
elektroniczny ma z założenia służyć ułatwieniu komunikacji obywateli z podmiotami
realizującymi zadania publiczne. Zwiększenie wykorzystania faktur w formie elektronicznej
powinno przyczynić się do ograniczenia kosztów działalności podmiotów gospodarczych, co
pośrednio może mieć pozytywny wpływ na dochody budżetu państwa oraz jednostek
samorządu terytorialnego z tytułu wpływów z podatku PIT i CIT.

Zmiany zaproponowane w ustawie z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności
i dowodach osobistych nie wywołują skutków finansowych dla budżetu państwa bądź
budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Jednakże wdrożenie tzw. osobistego podpisu
elektronicznego jest uwarunkowane wprowadzeniem do obiegu dokumentów tożsamości
wyposażonych w mikroprocesor. Wysokość obciążeń dla sektora finansów publicznych
związanych z wymianą dowodów osobistych zależeć będzie m.in. od planowanego zakresu
wykorzystywania dowodów osobistych z mikroprocesorem, zastosowanej technologii, czy
czasu realizacji przedsięwzięcia (okresu w ciągu którego konieczna będzie wymiana
dowodów osobistych).
WPŁYW REGULACJI NA RYNEK PRACY; WPŁYW REGULACJI NA
KONKURENCYJNO Ć GOSPODARKI I PRZEDSI BIORCZO Ć, W TYM NA
FUNKCJONOWANIE PRZEDSI BIORSTW; WPŁYW REGULACJI NA
SYTUACJ I ROZWÓJ REGIONÓW
Rozszerzenie
możliwości prawnych zastosowań różnych rodzajów podpisów
elektronicznych w komunikacji elektronicznej przyczyni się do rozwoju społeczno-
ekonomicznego Polski, wyrównywania szans obywateli i przedsiębiorców w wielu
dziedzinach, zarówno biznesu jak i administracji publicznej.

Wprowadzenie konstrukcji zaawansowanego podpisu elektronicznego znacznie
poszerzy katalog różnego rodzaju podpisów elektronicznych, przez co możliwym będzie
dokonanie kompleksowej reformy zasad obrotu fakturami w formie elektronicznej. Reforma
zasad obrotu fakturami w formie elektronicznej w praktyce przyczyni się do uproszczenia
tego obrotu, gdzie faktury w formie elektronicznej staną się realną alternatywą dla faktur
papierowych. W konsekwencji przedmiotowe zmiany mogą wpłynąć na rozwój
przedsiębiorstw, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw, które dotychczas nie
decydowały się na fakturowanie w formie elektronicznej.

ZAŁO ENIA DO ROZPORZ DZE
I.
4a. Minister właściwy do spraw informatyzacji może określić, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki techniczne i organizacyjne jakie muszą spełniać podmioty świadczące
usługi certyfikacyjne związane z zastosowaniem zaawansowanego podpisu elektronicznego w
usługach świadczonych drogą elektroniczną przez administrację publiczną na rzecz osób
fizycznych i podmiotów uwzględniając standardy techniczne przyjęte przez organy Unii
Europejskiej, konieczność zapewnienia pewności obrotu prawnego, bezpieczeństwo
w korzystaniu z tych usług i ich dostępność.”;
Założenia Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie
szczegółowych warunków technicznych i administracyjnych, jakie muszą spełniać
podmioty świadczące usługi certyfikacyjne związane z zastosowaniem zaawansowanego
podpisu elektronicznego w usługach świadczonych drogą elektroniczną przez
administrację publiczną na rzecz osób fizycznych i podmiotów
Rozporządzenie określi wymagania techniczne dla systemów eksploatowanych przez
podmioty świadczące wymienione usługi uwzględniając wymagania techniczne ETSI oraz
standardy CEN
Zostaną określone zadania w zakresie wymagań technicznych dotyczących wydawanych
kluczy kryptograficznych i systemów weryfikacji zaawansowanego podpisu elektronicznego
oferowanego przez te podmioty
Zostaną określone wymagania organizacyjne dotyczące ochrony urządzeń, procesu
wydawania danych do składania podpisu, oraz innych czynności mających wpływ na
bezpieczeństwo korzystania z usług.
II.
5. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe
warunki stosowania podpisów zaawansowanych przez jednostki administracji publicznej,
uwzględniając standardy techniczne przyjęte przez organy Unii Europejskiej, konieczność
zapewnienia pewności obrotu prawnego, bezpieczeństwo stosowania tych podpisów
i dostępność ich weryfikacji
Założenia Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie
określenia szczegółowych warunków stosowania podpisów zaawansowanych przez
jednostki administracji publicznej
Rozporządzenie określi wymagania i kryteria dla podpisów zaawansowanych, które mogą być
wykorzystywane w ramach czynności wykonywanych przez jednostki administracji
publicznej we wszystkich czynnościach dla których nie zastrzeżono wymogu stosowania
bezpiecznego podpisu elektronicznego.
Określone zostaną wymagania dla polityk certyfikacji jakie mogą być stosowane w procesach
wydawania danych do składania tych podpisów.
Określone zostaną wymagania dla sposobu weryfikacji tych podpisów.
Określone zostaną wymagania dla formatów danych podpisywanych w celu zapewnienia
interoperacyjności w obszarze administracji publicznej.
III.
7. Minister
właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia
wymagania techniczne i organizacyjne dla umieszczania oraz przetwarzania danych z ust. 2,
w mikroprocesorze dowodu osobistego oraz w stosunku do protokołu komunikacji
elektronicznej z dowodem osobistym, kierując się potrzebą zapewnienia:
1. możliwości wykorzystania dowodu osobistego, jako elektronicznego dokumentu podróży,
2. zapewnienia ochrony danych osobowych posiadacza dowodu,
3. uniemożliwienia posługiwania się elektronicznymi funkcjonalnościami dowodu osobistego
przez osoby inne niż posiadacz,
4.uniemożliwienia użycia unieważnionego dowodu osobistego do złożenia podpisu osobistego,
5.bezpieczeństwa
Założenia Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie
określenia wymaga technicznych i organizacyjnych dla umieszczania oraz
przetwarzania danych z ust. 2, w mikroprocesorze dowodu osobistego oraz w stosunku
do protokołu komunikacji elektronicznej z dowodem osobistym
Rozporządzenie określi szczegółowe wymagania techniczne dotyczące mikroprocesora
dowodu osobistego, uwzględniając krajowe i europejskie standardy dotyczące dokumentów
identyfikacyjnych.
Określone zostaną zasady testowania oraz certyfikowania mikroprocesora dowodu
osobistego, przy zastosowaniu wymagań Komisji Europejskiej dot. ustanawiania jednostek
certyfikujących.
Określone zostaną wymagania techniczne oraz organizacyjne dotyczące przygotowania
danych elektronicznych i ich umieszczania w procesie personalizacji dowodu osobistego.
Określone zostaną szczegółowe wymagania techniczne i organizacyjne dla systemu
wspierającego procesy zarządzania częścią elektroniczną dowodu osobistego w czasie jego
użytkowania. W szczególności umożliwiając aktywację poszczególnych certyfikatów,
odblokowanie.
Określone zostaną szczegółowe wymagania techniczne dla aplikacji służącej do składania
podpisu osobistego oraz systemów zapewniających, że nie będzie możliwe złożenie ważnego
podpisu elektronicznego w oparciu o unieważniony dowód osobisty.
IV.
8. Minister
właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia
szczegółowe zasady świadczenia usług certyfikacyjnych i kompetencje organów administracji
publicznej w ich wykonywaniu, a w szczególności zasady zawieszania, unieważnienia
i aktywacji certyfikatów, uwzględniając potrzeby bezpieczeństwa posiadacza dowodu,
ochrony danych, pewności obrotu oraz potrzeb obywateli w zakresie dostępu do
elektronicznych usług publicznych.
Założenia Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie
szczegółowych zasad świadczenia usług certyfikacyjnych i kompetencji organów
administracji publicznej w ich wykonywaniu, a w szczególności zasady zawieszania,
unieważnienia i aktywacji certyfikatów
Rozporządzenie określi szczegółowe wymagania organizacyjne i techniczne dla świadczenia
usług certyfikacyjnych.
Rozporządzenie określi politykę certyfikacji dla certyfikatu dowodu, certyfikatu podpisu
osobistego i ograniczonej identyfikacji, a także usług certyfikacyjnych wspierających
- w oparciu o europejskie standardy CEN i ETSI.
Rozporządzenie określi szczegółowe zasady zawieszania i unieważniania certyfikatów,
w oparciu o przyjęte standardy europejskie, z uwzględnieniem specyfiki dowodu osobistego.
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 . 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: