eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podpisie elektronicznym, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podpisie elektronicznym, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych

projekt dotyczy usunięcia niezgodności prawa polskiego z Dyrektywą o wspólnotowych ramach dla podpisów elektronicznych w tym: doprecyzowania definicji ustawowych, wprowadzenie konstrukcji podpisu elektronicznego zaawansowanego (poszerzenie katalogu różnego rodzaju podpisów);

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3768
  • Data wpłynięcia: 2010-12-15
  • Uchwalenie:

3768

W rozporządzeniu zostaną określone kompetencje organów administracji publicznej, w tym
administracji samorządowej w zakresie zawieszania i unieważniania certyfikatów
umieszczonych w dowodzie osobistym.
Rozporządzenie określi szczegółowe warunki organizacyjne dla aktywacji certyfikatów
w miejscu wydania dowodu osobistego, oraz szczegółowe warunki techniczne dla systemów
zapewniających bezpieczeństwo procesu aktywacji.
Rozporządzenie określi szczegółowe wymagania bezpieczeństwa z uwzględnieniem
dostępności systemów realizujących zadania związane ze składaniem i weryfikacją podpisu
osobistego, podpisu dowodu oraz ograniczonej identyfikacji.
V.
8. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia szczegółowe
warunki wykorzystania dowodu osobistego jako urządzenia do składania bezpiecznego
podpisu elektronicznego oraz kwalifikowanego certyfikatu, uwzględniając zasady
bezpieczeństwa.
Założenia Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie
określenia szczegółowych warunków wykorzystania dowodu osobistego jako urządzenia
do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego oraz kwalifikowanego certyfikatu
Rozporządzenie określi warunki uprawniania podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne
polegające na wydawaniu certyfikatów kwalifikowanych do umieszczania danych do
składania podpisu elektronicznego oraz certyfikatu kwalifikowanego.
Rozporządzenie określi warunki organizacyjne zapewniające notyfikowanie o wystawionych
i umieszczonych w dowodzie certyfikatach kwalifikowanych.
Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie narusza prawa Unii Europejskiej.



Warszawa, 22 grudnia 2010 r.
BAS-WAPEiM-2326/10

Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o podpisie elektronicznym, ustawy o podatku od
towarów i usług, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy o ewidencji ludności
i dowodach osobistych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Antoni
Mężydło)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje dokonanie szeregu zmian w ustawie z dnia 18
września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, ze
zmianami; dalej: ustawa o podpisie elektronicznym) oraz w ustawie z dnia 11
marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535,
ze zmianami; dalej: ustawa o VAT), a także skreślenie art. 78 §2 i dodanie
nowego art. 781 w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U.
Nr 16, poz. 93, ze zmianami; dalej: kc) oraz zmianę brzmienia art. 37 ust. 4
i dodanie nowego art. 371 do ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji
ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, ze
zmianami; dalej: ustawa o ewidencji ludności).
W ustawie o podpisie elektronicznym projektodawcy zamierzają dokonać
zmian m.in. w art. 3, dotyczącym definicji podpisu elektronicznego oraz
zastąpić definicję osoby składającej podpis nową definicją podpisującego.
Ponadto zgodnie z projektem ustawy w art. 3 mają zostać dodane nowe rodzaje
podpisów tj. zaawansowany podpis elektroniczny, pieczęć elektroniczna,
osobisty podpis elektroniczny.
Istotą projektowanej zmiany ustawy o VAT jest przeniesienie przepisów
dotyczących faktur elektronicznych z rozporządzenia do ustawy oraz zmiana
tych przepisów mająca na celu uproszczenie obrotu. W szczególności projekt
zmierza do uchylenia ust. 10 i 11 w art. 106 ustawy o VAT będących delegacją
dla ministra właściwego ds. finansów, działającego w porozumieniu z ministrem
właściwym ds. informatyzacji, do wydania rozporządzenia określającego sposób
i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także
zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub
organowi kontroli skarbowej faktur przesyłanych drogą elektroniczną.
W związku z uchyleniem przepisów będących podstawą dla wydania
rozporządzenia, o którym mowa wyżej, projekt zakłada wprowadzenie w Dziale
XI ustawy o VAT nowego rozdziału 1a zatytułowanego „Faktury w formie
elektronicznej”. Wprowadzany rozdział składa się z artykułów od 108a do 108i.
Projektowany art. 781 kc stanowi, że dla zachowania formy elektronicznej
wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci danych elektronicznych
opatrzonych podpisem elektronicznym, który umożliwia identyfikację
składającego oświadczenie oraz wykrycie każdej późniejszej zmiany jego treści
(§1). Jeżeli z ustawy lub z czynności prawnej nie wynika nic innego, złożenie
oświadczenia woli w formie elektronicznej jest równoważne pisemnej formie
czynności prawnej (§2).
Zmiany w ustawie o ewidencji ludności mają na celu wprowadzenie
nowych dowodów osobistych z mikroprocesorami wyposażonymi
w informatyczne nośniki danych. W mikroprocesorze oprócz danych
osobowych byłyby zapisane m.in. dane do składania elektronicznego podpisu
osobistego.
Projekt ustawy zakłada wejście w życie po upływie 3 miesięcy od dnia
ogłoszenia z wyjątkiem części przepisów ustawy o podpisie elektronicznym
oraz zmiany ustawy o ewidencji ludności, które mają wejść w życie 1 stycznia
2011 r.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Projekt jest objęty regulacją unijną. W zakresie projektowanej zmiany
ustawy o podpisie elektronicznym oraz ustawy o ewidencji ludności obowiązuje
dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/93/WE z dnia 13 grudnia
1999 r. w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisów elektronicznych
(Dz. Urz. WE L 13 z 19.1.2000 r., str. 12; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne rozdz. 13, t. 24, str. 239; dalej dyrektywa 1999/93/WE).
Zagadnienia dotyczące opodatkowania podatkami pośrednimi są
przedmiotem regulacji prawa Unii Europejskiej jako podlegające harmonizacji
na poziomie unijnym zgodnie z art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej (Dz. Urz. UE C 83 z 30.3.2010; Dz. U z 2009 r. Nr 203, poz.
1569). Podstawowe znaczenie ma w tym przypadku dyrektywa 2006/112/WE
Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od
wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r. str. 1, ze zmianami; dalej:
dyrektywa 2006/112/WE).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej

Projekt ustawy zmierza do zmiany brzmienia lub dodania nowych
definicji w art. 3 ustawy o podpisie elektronicznym. Znaczna część
projektowanych zmian polega na przeniesieniu do ustawy o podpisie
elektronicznym definicji z art. 2 dyrektywy 1999/93/WE. Dzieje się tak m.in.

2
w przypadku definicji podpisu elektronicznego, zaawansowanego podpisu
elektronicznego czy danych służących do weryfikacji podpisu elektronicznego.
Projektowane zmiany art. 6 ustawy o podpisie elektronicznym zrównujące
skutki prawne bezpiecznego podpisu elektronicznego z podpisem
własnoręcznym należy uznać za zgodne z art. 5 ust. 2 dyrektywy 1999/93/WE,
który zobowiązuje państwa członkowskie aby nie odmawiały podpisowi
elektronicznemu skuteczności prawnej i dopuszczalności jako dowodu

w postępowaniu sądowym jedynie dlatego, że: jest w formie elektronicznej, lub
nie jest oparty na kwalifikowanym certyfikacie, lub nie jest oparty na
kwalifikowanym certyfikacie pochodzącym od akredytowanego podmiotu
świadczącego usługi certyfikacyjne, lub nie jest złożony za pomocą
bezpiecznego urządzenia służącego do składania podpisu.
Projektowana nowelizacja Kodeksu cywilnego jest zgodna z art. 5 ust. 2
dyrektywy 1999/93/WE.
Projektowany nowy Rozdział 1a w Dziale XI ustawy o podatku od
towarów i usług, co do zasady, jest zgodny z postanowieniami dyrektywy
2006/112/WE, w szczególności z jej Tytułem XI, Rozdziałem 3, Sekcją 5
zatytułowaną „Przesyłanie faktur drogą elektroniczną”.
W zakresie zmiany ustawy o ewidencji ludności, dyrektywa 1999/93/WE,
stanowi, w art. 8, że państwa członkowskie zapewnią, że podmioty świadczące
usługi certyfikacyjne i krajowe organy właściwe do akredytacji i nadzoru
spełniają wymogi dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
24 października 1995 r. (Dz. Urz. WE L 281 z 23.11.1995, str. 31; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne rozdz. 13, t. 15, str. 355; dyrektywa 95/46/WE).
Projektowana zmiana ustawy o ewidencji ludności nie jest sprzeczna

z dyrektywą 95/46/WE ale należy dodać, że, zgodnie z projektem, kluczowe pod
względem oceny zgodności z prawem UE, przepisy znajdą się
w rozporządzeniach wykonawczych do projektowanej nowelizacji.
4. Konkluzje
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o podpisie elektronicznym,
ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy
o ewidencji ludności i dowodach osobistych nie jest sprzeczny z prawem UE.

Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski



Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, podpis elektroniczny, VAT, kodeks cywilny, dowody osobiste

3
Warszawa, 22 grudnia 2010 r.
BAS-WAPEiM-2327/10

Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
podpisie elektronicznym, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy –
Kodeks cywilny oraz ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Antoni Mężydło) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej

Projekt ustawy przewiduje dokonanie szeregu zmian w ustawie z dnia 18
września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, ze
zmianami; dalej: ustawa o podpisie elektronicznym) oraz w ustawie z dnia 11
marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535,
ze zmianami), a także skreślenie art. 78 §2 i dodanie nowego art. 781 w ustawie
z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, ze
zmianami; dalej: kc) oraz zmianę brzmienia art. 37 ust. 4

i dodanie nowego art. 371 do ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji
ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, ze
zmianami).
W ustawie o podpisie elektronicznym projektodawcy zamierzają dokonać
zmian m.in. w art. 3, dotyczącym definicji podpisu elektronicznego oraz
zastąpić definicję osoby składającej podpis nową definicją podpisującego.
Ponadto zgodnie z projektem ustawy w art. 3 mają zostać dodane nowe rodzaje
podpisów tj. zaawansowany podpis elektroniczny, pieczęć elektroniczna,
osobisty podpis elektroniczny.
Istotą projektowanej zmiany ustawy o VAT jest przeniesienie przepisów
dotyczących faktur elektronicznych z rozporządzenia do ustawy oraz zmiana
tych przepisów mająca na celu uproszczenie obrotu. W szczególności projekt
zmierza do uchylenia ust. 10 i 11 w art. 106 ustawy o VAT będących delegacją
dla ministra właściwego ds. finansów, działającego w porozumieniu z ministrem
właściwym ds. informatyzacji, do wydania rozporządzenia określającego sposób
i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także
zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub
organowi kontroli skarbowej faktur przesyłanych drogą elektroniczną.
W związku z uchyleniem przepisów będących podstawą dla wydania
rozporządzenia, o którym mowa wyżej, projekt zakłada wprowadzenie w Dziale
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: