eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2375
  • Data wpłynięcia: 2009-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2010
  • data uchwalenia: 2010-01-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102

2375-uzas-tom-I

Minister Skarbu Państwa podjął także kroki mające na celu zmianę przepisów ustawy z dnia
8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre
osoby prawne (Dz.U. z 2003 r. Nr 174, poz. 1689, z późn. zm.). Głównym celem
proponowanych zmian legislacyjnych jest umożliwienie prywatyzacji spółek znajdujących się
w zasobie majątkowym Skarbu Państwa oraz wprowadzenie innego niż dotychczasowy
sposobu zabezpieczenia roszczeń z tytułu udzielonych przez Skarb Państwa poręczeń
i gwarancji. Projektowana zmiana pozwoli Ministrowi Skarbu Państwa zastąpić coroczne
przekazywanie akcji lub udziałów spółek do zasobu majątkowego Skarbu Państwa – wpłatą
0,5% łącznej kwoty poręczeń i gwarancji udzielonych w roku poprzednim przez Ministra
Finansów. Przedmiotowe środki finansowe będą pochodziły z przychodów z prywatyzacji.
Obecny stan zaawansowania prac nad projektem zmiany przedmiotowej ustawy powinien
umożliwić wypracowanie rozwiązań tak, aby już w 2010 r. Minister Skarbu Państwa nie był
zobligowany do wskazywania akcji/udziałów spółek dla zasilenia zasobu majątkowego.
3. Planowane działania prywatyzacyjne
Prywatyzacja spółek Skarbu Państwa realizowana będzie zgodnie z przyjętym przez Radę
Ministrów dnia 22 kwietnia 2008 r. „Planem prywatyzacji na lata 2008-2011” (zwany dalej
„Planem prywatyzacji”) oraz jego aktualizacjami z dnia 10 lutego oraz z 11 sierpnia 2009 r. –
Kluczowe spółki do prywatyzacji w latach 2009-2010.

Poniżej zostały przedstawione planowane działania prywatyzacyjne w niektórych sektorach.
Sektor instytucji finansowych
Do końca 2010 r. planuje się całkowite zbycie akcji banków z mniejszościowym udziałem
Skarbu Państwa. Przesunięcie terminu zbycia mniejszościowych pakietów banków,

w stosunku do terminów przyjętych w Planie prywatyzacji, wynikało z niestabilnej sytuacji na
rynku giełdowym i ma na celu przede wszystkim umożliwienie wyboru najkorzystniejszego
terminu zbycia akcji dla optymalizacji przychodów ze sprzedaży. W związku z poprawą
sytuacji na rynku giełdowym, planowane jest zbycie pakietów akcji banków w najszybszym
możliwym terminie.
Sektor elektroenergetyczny
W 2010 r. oczekiwana jest częściowa prywatyzacja spółki Tauron Polska Energia S.A.
poprzez zbycie pakietu akcji do poziomu pozwalającego zachować władztwo korporacyjne
Skarbu Państwa w spółce, zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów dnia 11 sierpnia 2009 r.
dokumentem pt. Kluczowe spółki do prywatyzacji w latach 2009-2010.
141

W odniesieniu do spółki Energa S.A. zgodnie z decyzją Rady Ministrów z 11 sierpnia br.,
prywatyzacja spółki odbędzie się w roku 2010, w trybie negocjacji podjętych na podstawie
publicznego zaproszenia. Po przeprowadzeniu IPO spółki Polska Grupa Energetyczna S.A.,
przewiduje się w 2010 r. zbycie pakietu akcji spółki w kilku transzach poprzez warszawską
giełdę.
Sektor naftowy
W odniesieniu do spółek sektora naftowego Minister Skarbu Państwa realizuje założenia
określone w dokumencie „Polityka Rządu RP dla przemysłu naftowego w Polsce”, przyjętym
przez Radę Ministrów w dniu 6 lutego 2007 r.
W wyniku podwyższenia kapitału zakładowego Grupy LOTOS S.A. poprzez wniesienie
aportem należących do Skarbu Państwa akcji spółek: Przedsiębiorstwo Poszukiwań
i Eksploatacji Złóż Ropy i Gazu Petrobaltic S.A., LOTOS Jasło S.A. i LOTOS Czechowice S.A.
Skarb Państwa zwiększył swój udział w Grupie LOTOS S.A. do 63,97%. W 2010 r. Minister
Skarbu Państwa planuje zbycie pakietu akcji Grupy LOTOS S.A. Po jego zbyciu zachowany
zostanie większościowy udział Skarbu Państwa w tej spółce.
Sektor chemiczny
Zgodnie ze „Strategią dla przemysłu chemicznego w Polsce” przewidziana jest kontynuacja
prywatyzacji następujących podmiotów tego sektora: Zakłady Azotowe Puławy S.A. i Zakłady
Chemiczne Police S.A., Zakłady Chemiczne Organika Sarzyna S.A., Zakłady Chemiczne
Zachem S.A.
Należy jednak zaznaczyć, że większościowe pakiety akcji Zakładów Chemicznych Organika
Sarzyna S.A. oraz Zakładów Chemicznych Zachem S.A. zostały sprzedane już w 2006 r.
przez Naftę Polską S.A. spółce Ciech S.A.
Prywatyzacja Zakładów Chemicznych Police S.A. oraz Zakładów Azotowych Puławy S.A.
planowana jest w 2010 r.
Sektor węgla kamiennego
W związku z koniecznością przyspieszenia procesów prywatyzacyjnych Minister Skarbu
Państwa zwrócił się w lipcu br. do Rady Ministrów o akceptację wyłączenia spółki Lubelski
Węgiel Bogdanka S.A. spod reguł dotyczących prywatyzacji górnictwa zapisanych w „Strategii
działalności górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 2007-2015”, ograniczających
możliwość zbycia większościowego pakietu akcji spółki oraz przewidujących prywatyzację
wyłącznie w trybie giełdowym. W dniu 11 sierpnia 2009 r. Rada Ministrów podjęła stosowną
decyzję. Wyeliminowanie ograniczeń jest dużo korzystniejsze dla spółki przede wszystkim
142

w zakresie finansowym – pozwoli bowiem na szybsze i efektywniejsze wdrożenie programów
inwestycyjnych, a w konsekwencji na jej rozwój.
Po dokonaniu powyższych zmian planuje się zbycie większościowego pakietu akcji tej spółki
w 2010 r.
Kombinat Górniczo – Hutniczy Polska Miedź S.A.
W dniu 11 sierpnia 2009 r. Rada Ministrów podjęła decyzję o zbyciu przez Skarb Państwa
w 2010 r. pakietu akcji w KGHM Polska Miedź S.A. (z zachowaniem kontroli nad spółką)
poprzez sprzedaż na rynku regulowanym. Ostateczna decyzja dotycząca wielkości
zbywanego pakietu zostanie podjęta na podstawie rekomendacji doradcy prywatyzacyjnego.
Jednocześnie w chwili obecnej przygotowywane są zmiany w statucie spółki pod kątem
wzmocnienia pozycji Skarbu Państwa.
Sektor przemysłu obronnego
Rada Ministrów w dniu 31 sierpnia 2007 r. przyjęła „Strategię konsolidacji i wspierania rozwoju
polskiego przemysłu obronnego w latach 2007-2012”, która wytycza kierunki dalszych działań
w zakresie przekształceń strukturalnych podmiotów sektora obronnego, a także wskazuje
mechanizmy i instrumenty wspierające rozwój tego sektora w najbliższych kilku latach.
W 2010 r. w tym sektorze planuje się prywatyzacje m.in. Zakładów Tworzyw Sztucznych
„Gamrat” S.A. oraz Huty Stalowa Wola S.A., prowadzone w trybie negocjacji na podstawie
publicznego zaproszenia.
Sektor uzdrowisk
Wg stanu na dzień 30 lipca 2009 r. Ministerstwo Skarbu Państwa nadzoruje 25 spółek
uzdrowiskowych, z czego 24 to jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. Rozporządzeniem
Ministra Skarbu Państwa z dnia 8 października 2008 r. w sprawie wykazu zakładów lecznictwa
uzdrowiskowego prowadzonych w formie jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, które nie
będą podlegać prywatyzacji (Dz.U. Nr 192, poz. 1186), wydanym na podstawie art. 64 ustawy
z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony
uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz.U. Nr 167, poz.1399, z późn. zm.)
zmniejszono liczbę spółek uzdrowiskowych wyłączonych z prywatyzacji z 14 do 7, co jest
zgodne z polityką Rządu w zakresie przyspieszenia prywatyzacji. Jednocześnie nie ogranicza
to możliwości zapewnienia leczenia uzdrowiskowego ze środków publicznych we wszystkich
profilach leczniczych. W roku 2010 planuje się zakończenie procesu prywatyzacji spółek
uzdrowiskowych.

143

Spółki z Programu NFI
Zakończenie prywatyzacji spółek z Programu NFI planowane jest do końca 2009 r. Jednakże
w obecnej koniunkturze gospodarczej zainteresowanie inwestorów zakupem
mniejszościowych pakietów w przedmiotowych spółkach jest znikome. Może to spowodować
wydłużenie procesu w niektórych przypadkach do 2010 r.
Pakiety resztówkowe
Ministerstwo wykorzystuje wszystkie dostępne sposoby „wychodzenia” Skarbu Państwa ze
spółek, w tym możliwość nieodpłatnego przekazania mniejszościowych pakietów jednostkom
samorządu terytorialnego. Pakiety resztówkowe z reguły zbywane są na rzecz
większościowych akcjonariuszy bądź wspólników tych spółek i nie są przedmiotem
zainteresowania innych inwestorów nie związanych kapitałowo ze spółką. Stąd zbywanie tych
pakietów wymaga długotrwałych i konsekwentnych działań .

Ponadto, zgodnie z Planem prywatyzacji przewiduje się również kontynuację procesów
prywatyzacyjnych w spółkach z takich sektorów jak: drzewny i papierniczy, spożywczy
i otoczenia rolnictwa, transportu, odzieżowy, metalowy, maszynowy i innych.
4. Przewidywane na rok 2010 przychody z prywatyzacji oraz dochody z tytułu
dywidend
Planowane przychody z prywatyzacji w roku 2010 szacowane są na kwotę
ok. 25,0 mld PLN,
Ogółem wpływy netto do budżetu planowane są na kwotę 9,4 mld PLN (z zastrzeżeniem,
iż mogą ulec korekcie po zmianie regulacji prawnych, o których mowa poniżej).
Pozostałe środki zostaną przeznaczone na następujące fundusze celowe:
− Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców – 15% uzyskanych przychodów

z prywatyzacji (art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
− Fundusz Reprywatyzacji – środki pochodzące ze sprzedaży 5% akcji należących do
Skarbu Państwa w każdej ze spółek powstałych w wyniku komercjalizacji (art. 56 ust. 1
pkt 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
− Fundusz Skarbu Państwa – 2% uzyskanych przychodów z prywatyzacji (art. 56 ust. 1
pkt 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
− Fundusz Nauki i Technologii Polskiej – 2% uzyskanych przychodów z prywatyzacji
(art. 56 ust. 1 pkt 4 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji),
144

− Fundusz Rezerwy Demograficznej – 40% uzyskanych przychodów z prywatyzacji
brutto po odliczeniu odpisu na Fundusz Reprywatyzacji (art. 58 ust. 2 pkt 2 ustawy
o systemie ubezpieczeń społecznych).
Rada Ministrów w dniu 11 sierpnia 2009 r. zobowiązała Ministra Skarbu Państwa,
w porozumieniu z Ministrem Finansów, do opracowania projektów regulacji prawnych
dotyczących obniżenia odpisów na:
− Fundusz Reprywatyzacji – do wysokości 1,5% środków, o których mowa powyżej,
− Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców – do wysokości 3% przychodów, o których
mowa powyżej.
Wraz z wprowadzeniem ww. zmian zwiększą się przychody z prywatyzacji przekazywane do
budżetu.
Jednocześnie szacuje się, iż w 2010 r. dochody z tytułu dywidend uzyskanych ze spółek
nadzorowanych przez Ministra Skarbu Państwa wyniosą ok. 4,0 mld PLN.
5. Promocja prywatyzacji
Działania informacyjno – promocyjne Ministra Skarbu Państwa prowadzone w 2010 r. będą
koncentrować się na:
− działaniach skierowanych do inwestorów – mających na celu ułatwienie im dostępu do
informacji na temat interesujących ich prywatyzowanych spółek, poprzez:
− kontakty z potencjalnymi inwestorami,
− prowadzenie serwisu internetowego „Dla inwestorów” w wersji polskiej i angielskiej,
− obsługę inwestorów przez Centrum Relacji Inwestorskich,
− promocję prowadzonych projektów prywatyzacyjnych,
− projektach edukacyjnych – poświęconych problematyce prywatyzacji i różnym
aspektom transformacji własnościowej, a w szczególności własności prywatnej i jej
znaczenia dla gospodarki państwa (uruchomienie kolejnej edycji konkursu „Własność
to odpowiedzialność”, aktualizacja i rozbudowa serwisu Edukacja działającego
w ramach strony internetowej MSP),
− promocji kart prywatyzacyjnych.
145

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: