eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2375
  • Data wpłynięcia: 2009-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2010
  • data uchwalenia: 2010-01-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102

2375-uzas-tom-I

Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw zaplanowana na 2010 r.
w kwocie 1.273.598 tys. zł, tj. o 9,1% wyższej niż zaplanowano na 2009 r.
Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw składa się z kwoty podstawowej
i kwoty uzupełniającej.
Kwota podstawowa jest przeznaczona dla tych województw, w których wskaźnik
podstawowych dochodów podatkowych na 1 mieszkańca (z tytułu udziału we wpływach
z podatku dochodowego od osób fizycznych PIT i udziału we wpływach z podatku
dochodowego od osób prawnych CIT) jest mniejszy niż wskaźnik dochodów podatkowych
dla wszystkich województw.
Wyrównanie stanowi 72% różnicy między średnim dochodem podatkowym województw
na 1 mieszkańca w kraju a dochodem podatkowym na 1 mieszkańca województwa. Kwota
podstawowa stanowi iloczyn ww. kwoty wyrównania i liczby mieszkańców w danym
województwie.
Kwota uzupełniająca uzależniona jest od liczby mieszkańców w województwie.
Kwotę tę otrzymują województwa, w których liczba mieszkańców nie przekracza
3 milionów. Podstawę do jej wyliczenia stanowi przeliczeniowa liczba mieszkańców
województwa ustalana w sposób określony ustawowo.
Wysokość kwoty uzupełniającej należnej danemu województwu stanowi iloczyn
przeliczeniowej liczby mieszkańców i 9% średniego dochodu podatkowego województw
w przeliczeniu na 1 mieszkańca w kraju.
Należy zwrócić uwagę, że stosownie do art. 6 ustawy z dnia 25 czerwca 2009 r.
o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz
o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 115, poz. 966), w celu wyliczenia dla
województw na 2010 r. części wyrównawczej subwencji ogólnej oraz wpłat do budżetu
państwa z przeznaczeniem na część regionalną subwencji ogólnej, dochody województwa
z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (wchodzące
w skład dochodów podatkowych i wykazane w sprawozdaniach sporządzonych za 2008 r.),
należało zwiększyć do kwoty wynikającej ze wskaźnika udziału województw we wpływach
z tego podatku w wysokości 14,75%.
Część równoważąca subwencji ogólnej dla gmin
Część równoważąca subwencji ogólnej dla gmin na 2010 r. została zaplanowana
w wysokości 637.977 tys. zł, tj. o 10,9 niższej niż zaplanowano na 2009 r.

49

Część równoważąca subwencji ogólnej jest rozdzielana między gminy według
następujących określonych ustawowo kryteriów:
1) 50% – między gminy miejskie, w których wydatki na dodatki mieszkaniowe wykonane
w roku poprzedzającym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy, były
wyższe od 80% średnich wydatków na dodatki mieszkaniowe wszystkich gmin miejskich
wykonanych w roku poprzedzającym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszkańca
tych gmin;
2) 25% – między gminy wiejskie i gminy miejsko-wiejskie, w których wydatki na dodatki
mieszkaniowe wykonane w roku poprzedzającym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego
mieszkańca gminy, były wyższe od 90% średnich wydatków na dodatki mieszkaniowe
wszystkich gmin wiejskich i miejsko-wiejskich wykonanych w roku poprzedzającym rok
bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin;
3) 25% – między gminy wiejskie i gminy miejsko-wiejskie, w których suma dochodów za rok
poprzedzający rok bazowy z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od
osób fizycznych oraz dochodów z podatku rolnego i z podatku leśnego, w przeliczeniu na
jednego mieszkańca gminy, jest niższa od 80% średnich dochodów z tych samych
tytułów za rok poprzedzający rok bazowy we wszystkich gminach wiejskich i miejsko-
wiejskich, w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin.
Część równoważąca subwencji ogólnej dla powiatów
Część równoważąca subwencji ogólnej dla powiatów na 2010 r. została zaplanowana
w wysokości 1.133.798 tys. zł, tj. o 3,5% wyższej niż zaplanowano na 2009 r.
Część równoważąca subwencji ogólnej jest rozdzielana między powiaty według
następujących kryteriów określonych w ustawie:
1) 9% – między powiaty, które w roku poprzedzającym rok bazowy nie dokonywały wpłat do
budżetu państwa i powiaty które dokonały wpłaty do budżetu państwa w kwocie niższej
niż 1.000.000
zł, w zależności od wysokości wydatków na rodziny zastępcze
poniesionych w roku poprzedzającym rok bazowy;
2) 7% – między powiaty, ustalone przez ministra właściwego do spraw pracy, w których nie
działa powiatowy urząd pracy, a zadania tej jednostki realizowane są przez inny powiat;
3) 30% – między powiaty, w których długość dróg powiatowych w przeliczeniu na jednego
mieszkańca powiatu jest wyższa od średniej długości dróg powiatowych w kraju
w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju;
4) 30% – między miasta na prawach powiatu w zależności od długości dróg wojewódzkich
i krajowych, znajdujących się w granicach miast na prawach powiatu;

50

5) 24% – między powiaty, w których kwota planowanych dochodów powiatu na rok
budżetowy jest niższa od kwoty planowanych dochodów powiatu na rok bazowy.
Część regionalna subwencji ogólnej dla województw
Część regionalna subwencji ogólnej dla województw na 2010 r. została zaplanowana
w wysokości 955.642 tys. zł, tj. o 7,3% wyższej niż zaplanowano na 2009 r.
Część regionalna subwencji ogólnej jest rozdzielana między województwa według
następujących kryteriów określonych w ustawie:
1) 20% – między województwa, w których stopa bezrobocia jest wyższa od 110% średniej
stopy bezrobocia w kraju;
2) 40% – między województwa, w których powierzchnia dróg wojewódzkich w przeliczeniu
na 1 mieszkańca województwa jest wyższa od powierzchni dróg wojewódzkich w kraju
w przeliczeniu na 1 mieszkańca kraju;
3) 10% – między województwa, w których PKB w przeliczeniu na 1 mieszkańca
województwa jest niższy od 75% PKB w kraju w przeliczeniu na 1 mieszkańca kraju,
4) 15% – między województwa z uwzględnieniem wydatków bieżących na regionalne
kolejowe przewozy pasażerskie, wykonanych w roku poprzedzającym rok bazowy;
5) 15% – między województwa, w których kwota planowanych dochodów na rok budżetowy
jest niższa od kwoty planowanych dochodów na rok bazowy.
Część rekompensująca subwencji ogólnej dla gmin
Część rekompensującą subwencji ogólnej dla gmin zaplanowano na 2010
r.
w wysokości 30.870 tys. zł, tj. kwotę analogiczną jak zaplanowana na 2009 r. na ten cel.
Kwota części rekompensującej dla gmin wynika z ustawy z dnia 2 października 2003 r.
o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188,
poz. 1840, z późn. zm.). Ta część subwencji dla gmin przeznaczona jest na wyrównanie
ubytku dochodów, wynikającego ze zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów, budowli
i budynków, które są zajęte na prowadzenie przez przedsiębiorcę, na podstawie
zmienionego zezwolenia, działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref
ekonomicznych.
Ponadto, w subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego zaplanowano na
2010 r. środki na uzupełnienie subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego
w łącznej wysokości 333.644 tys. zł, tj. o 2,5% wyższej niż środki zaplanowane na ten cel na
2009 r.

51

rodki te stanowić będą rezerwę na finansowanie inwestycji na drogach publicznych
powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych
w
granicach miast na prawach powiatu, utrzymanie rzecznych przepraw promowych

o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2000 pojazdów na dobę, wskazanych przez
ministra właściwego do spraw transportu oraz remontów, utrzymanie, ochronę i zarządzanie
drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu.
Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego
Na rok 2010 dla jednostek samorządu terytorialnego na finansowanie zadań z zakresu
administracji rządowej oraz na dofinansowanie ich zadań własnych zaplanowano dotacje
w wysokości 16.835.448 tys. zł, co w porównaniu z ustawą budżetową na rok 2009
(w warunkach porównywalnych, tj. bez dotacji na zadania finansowane ze środków UE)
stanowi wzrost o 7,9%. Z kwoty 16.835.448 tys. zł na dofinansowanie zadań bieżących
zaplanowano 16.530.260 tys. zł, a zadań majątkowych 305.188 tys. zł.
Kwota zaplanowanych dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego uwzględnia skutki
zmian wynikających z przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych
ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej
w województwie. Zgodnie ze zmianami wprowadzonymi ww. ustawą m.in. z kompetencji
administracji rządowej z dniem 1 sierpnia 2009 r. parki krajobrazowe przeszły do samorządu
województwa, jako zadania własne. Ustawa ta zmieniła również charakter niektórych zadań
realizowanych jako zadania z zakresu administracji rządowej na zadania własne. Dotyczy to
m.in. finansowania składek zdrowotnych opłacanych za osoby pobierające niektóre
świadczenia z pomocy społecznej oraz przyznawania i wypłacania zasiłków stałych.
W kwocie zaplanowanych dotacji ujęte są dotacje na planowane do przekazania od dnia
1 stycznia 2010 r. przez Ministra rodowiska marszałkom województw kompetencji i zadań
z zakresu koncesjonowania wód leczniczych, termalnych i solanek.
Dotacje na dofinansowanie zadań własnych gmin i powiatów ujęte w budżecie części
25 Kultura fizyczna i sport uwzględniają dofinansowywane dotychczas z rezerwy celowej
zadania inwestycyjne realizowane w ramach programu „Moje Boisko – Orlik 2012”
W kwocie zaplanowanych dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego nie są ujęte
dotacje na współfinansowanie oraz wydatki podlegające refundacji z budżetu Unii
Europejskiej oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego
Europejskiego Obszaru Gospodarczego w związku z realizacją programów w ramach NPR
NSRO 2007-2013. Przeznaczenie tych dotacji zostanie przedstawione odrębnie.
Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego przekazywane są przez ministrów,
wojewodów oraz innych dysponentów części budżetowych.

52

Dotacje wg części budżetowych przedstawia poniższe zestawienie.

z tego dotacje na realizację
Kwota dotacji
zadań:
Części
ogółem
bieżących majątkowych
w tys. zł
1 2
3
4
Krajowe Biuro Wyborcze
6.354
6.354

Gospodarka
825
825

Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
75.599
73.099
2.500
Kultura fizyczna i sport
250.000

250.000
Oświata i wychowanie
1.637
1.637

Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe
500 500

i etniczne
Zabezpieczenie społeczne 4.749
4.749

Sprawy rodzinne
7.800
7.800

Województwa 16.487.984
16.435.296
52.688
Dotacje ogółem 16.835.448
16.530.260
305.188

Jak wynika z powyższego zestawienia 97,9% dotacji dla jednostek samorządu
terytorialnego zaplanowane jest w budżetach województw. Natomiast w pozostałych
8 częściach dotacje stanowią 2,1% łącznej kwoty dotacji dla jednostek samorządu
terytorialnego, w tym w części Kultura fizyczna i sport 1,5%, Kultura i ochrona dziedzictwa
narodowego 0,45%.
Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego wg działów przedstawia zestawienie.

z tego dotacje na realizację
Kwota dotacji zadań:
Wyszczególnienie
ogółem
bieżących majątkowych
w tys. zł
1 2
3
4
Dotacje ogółem 16.835.448
16.530.260
305.188
010 Rolnictwo i łowiectwo 157.647
139.051
18.596
020 Leśnictwo 253
253
150 Przetwórstwo przemysłowe
825
825
600 Transport i łączność 560.000
560.000
700 Gospodarka mieszkaniowa 34.480
34.455
25
710 Działalność usługowa 205.751
205.216
535
750 Administracja publiczna
407.567
407.441
126
751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej,
kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa 6.354
6.354
752 Obrona narodowa
847
847
754 Bezpieczeństwo publiczne
i ochrona przeciwpożarowa 1.785.224
1.755.239
29.985

53

strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: