Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010
- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2375
- Data wpłynięcia: 2009-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2010
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102
2375-Trzyletni-plan-limitu-mianowan-urzednikow-2010-2012
Trzyletni plan limitu mianowań urzędników
w służbie cywilnej na lata 2010 – 2012
Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej
(Dz. U. Nr 227, poz. 1505) Rada Ministrów zobowiązana jest do corocznego ustalania
trzyletniego planu limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej i przedłożenia go do
wiadomości Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej. Limit mianowań urzędników w służbie
cywilnej na dany rok budżetowy oraz limity i środki finansowe na wynagrodzenia i szkolenia
członków korpusu służby cywilnej, zgodnie z art. 7 ust. 1 wymienionej ustawy, są określane
na każdy kolejny rok w ustawie budżetowej.
W związku z powyższym proponuje się określenie limitu mianowań urzędników
w służbie cywilnej na kolejne trzy lata w następujących wielkościach:
1) 2010 r. – 1.000 osób;
2) 2011 r. – 1.000 osób;
3) 2012 r. – 1.500 osób.
Skutki finansowe na 2010 r. szacuje się na kwotę 880 700 zł (bez pochodnych),
1 036 408 zł (z pochodnymi). Szczegółową kalkulację skutków finansowych na 2010 r.
przedstawia poniższa tabela:
Skutki
Składki na
Składki
Skutki
Skutki
Wysokość
Liczba
Limit
mianowań ubezpieczenia na Fundusz
mianowań
mianowań
dodatku sc miesięcy mianowań
bez
społeczne
Pracy
w 2010 r.*
z pochodnymi
pochodnych
(15,23 %)**
(2,45 %)
skutki
finansowe
880,70
1
1 000
880 700
134 131
21 577
1 036 408
mianowań
od 1.12.2010 r.
* Skutki finansowe mianowań w 2010 r. obliczone zostały na podstawie kwoty bazowej na 2009 r.
** Składki na ubezpieczenia społeczne zostały obliczone z uwzględnieniem składki na ubezpieczenie wypadkowe na poziomie 0,97 %
(ustawowo składka wypadkowa wynosi 0,93 %, ale może być zmieniona odrębnymi decyzjami ZUS), ze względu na zróżnicowanie
składki płaconej przez pracodawców.
1
UZASADNIENIE
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. nr 227, poz. 1505) oraz jej akty
wykonawcze, wprowadzają nowe zasady, które mogą mieć wpływ na zwiększoną liczbę
zgłoszeń do postępowania w 2010 r., w porównaniu do lat 2007 – 2009. Najważniejsze z
nich:
− przywrócenie możliwości udziału w postępowaniu osób ze znajomością języka
rosyjskiego – w latach 2005 i 2006 ok. 50 % kandydatów deklarowało znajomość tego języka.
W ustawie o służbie cywilnej z 2006 r. uznawana była znajomość tylko języków urzędowych
Unii Europejskiej. W nowej ustawie rozszerzono ten katalog o inne języki, z czego
najistotniejszy wpływ na liczbę osób przystępujących do postępowaniami będzie miał język
rosyjski,
− w związku z przygotowaniem w 2010 r., przez Szefa Służby Cywilnej, projektu strategii
zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej, zawierającej diagnozę służby cywilnej,
określenie celów strategicznych, systemu realizacji oraz ram finansowych – przedstawiona
zostanie jasna wizja rozwoju zawodowego w korpusie służby cywilnej, co będzie stanowiło
zachętę do podwyższania kwalifikacji dla członków korpusu, co z kolei jest istotnym
argumentem za przyjęciem w kolejnych latach zwiększonego limitu,
− ze względu na obecną trudną sytuację gospodarczą istotnym czynnikiem motywującym
pracowników służby cywilnej do przystąpienia do postępowania kwalifikacyjnego jest
dążenie do zapewnienia stabilizacji zatrudnienia w służbie cywilnej i podniesienia poziomu
wynagrodzenia, co związane jest z uzyskaniem statusu urzędnika służby cywilnej.
Ponadto, nowa ustawa o służbie cywilnej wyeliminowała czynniki powodujące nieefektywny
sposób ustalania wyników postępowania kwalifikacyjnego, co może doprowadzić do zwięk-
szenia liczby osób, które ukończą postępowanie kwalifikacyjne z wynikiem pozytywnym.
Z uwagi jednak na obecną sytuację gospodarczą oraz wiążącą się z tym konieczność
ograniczania wydatków budżetowych, w przedmiotowym projekcie „Trzyletniego planu (…)”
przyjęto wielkości na optymalnym poziomie, tj. takim, który nie spowoduje nadmiernych
obciążeń dla budżetu państwa. W związku z tym przekazany do uzgodnień międzyresor-
towych pierwotny projekt „Trzyletniego planu (…)” został skorygowany w wyniku uwzglę-
dnienia uwag zgłoszonych przez Ministra Finansów. Zmniejszona została wysokość limitu
mianowań w 2010 r. i w latach następnych (w 2010 r. z 1.500 osób do 1.000, w 2011 r.
z 2.000 osób do 1.000 oraz w 2012 r. z 2.500 osób do 1.500), a także przesunięty został
2
termin mianowań urzędników w służbie cywilnej w 2010 r. (z dnia 1 października 2010 r. na
dzień 1 grudnia 2010 r.). Dodatkowym argumentem za niezwiększaniem limitu mianowań
w 2010 r. jest jego niepełne wykorzystanie w 2009 r., tj. na poziomie 58,8 %. Ponadto,
zmianie uległa wysokość dodatku służby cywilnej przyjęta do oszacowania skutków finanso-
wych mianowań w 2010 r. (zgodnie z wysokością kwoty bazowej dla członków korpusu
służby cywilnej przyjętej w projekcie ustawy budżetowej na rok 2010). Oszczędności
wynikające ze zmiany projektu „Trzyletniego planu (…)” są następujące:
Skutki
Skutki
Skutki mianowań
Wysokość
Liczba
Limit
mianowań
mianowań
w 2010 r.
dodatku sc
miesięcy
mianowań
bez pochodnych wraz z pochodnymi
1. Wersja skierowana do uzgodnień z członkami Rady Ministrów
skutki finansowe
mianowań od
889,51
3
1 500
4 002 795
4 710 490
1.10. 2010 r.
2. Wersja skierowana do rozpatrzenia przez Komitet Rady Ministrów
skutki finansowe
mianowań
880,70
1
1 000
880 700
1 036 408
od 1.12.2010 r.
Oszczędności
x
x
2
500
3 122 095
3 674 082
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że w 2010 r., przy limicie określonym
na poziomie 1.000 osób, istnieje ryzyko, że część osób ukończy postępowanie kwalifikacyjne
z pozytywnym wynikiem, ale nie zostanie mianowana. Jednak ze względu na sytuację
finansową budżetu państwa, proponuje się przyjąć limit mianowań na ww. poziomie. Skutki
finansowe mianowań w 2010 r. określone w przedmiotowym projekcie są spójne ze
wstępnym projektem ustawy budżetowej na rok 2010.
3
strony :
[ 1 ]
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2375-ustawa-z-zal
› Pobierz plik
-
2375-uzas-tom-I
› Pobierz plik
-
2375-uzas-tom-II
› Pobierz plik
-
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik
-
2375-Trzyletni-plan-limitu-mianowan-urzednikow-2010-2012
› Pobierz plik
-
2375-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2010-12
› Pobierz plik
-
2375-001
› Pobierz plik
-
2375-002
› Pobierz plik