eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2375
  • Data wpłynięcia: 2009-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2010
  • data uchwalenia: 2010-01-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102

2375-uzas-tom-I

Poniższe tabele przedstawiają dochody, wydatki oraz wynik kasowy sektora finansów
publicznych w latach 2008-2010.
2008 2009
PW 2010
Wyszczególnienie
w mld zł
1
2 3 4
Dochody ogółem,
w
tym:
514,0 545,3 560,6
Dochody bieżące
485,9 489,0 501,2
1. dochody podatkowe
274,9
263,1
277,5
a) podatki pośrednie
153,4 151,5 160,5
b) pozostałe
podatki
121,5 111,6 117,0
2. składki na ubezpieczenie społeczne 123,0 129,7 130,9
3. dochody niepodatkowe
88,1
96,3
92,9
Dochody kapitałowe
7,0 7,4 7,4
rodki z UE i z innych źródeł
niepodlegające zwrotowi
21,0 48,9 52,0
Wydatki ogółem,
w
tym:
534,0 588,6 640,6
Wydatki bieżące
475,3 536,5 572,2
1. wydatki socjalne
203,2
233,0
239,3
2. obsługa długu
publicznego
26,9 33,8 38,2
3. pozostałe
245,3 269,7 294,6
a) wydatki własne
233,0 257,3 280,5
b) środki własne
UE
12,2 12,4 14,1
Wydatki kapitałowe
58,7 52,2 68,4
Wynik
kasowy
-20,0 -43,3 -80,0
Wynik pierwotny
6,9
-9,5
-41,8

2008 2009
PW 2010
Wyszczególnienie
% PKB
1
2 3 4
Dochody ogółem,
w
tym:
40,4 41,2 41,5
Dochody bieżące
38,2 37,0 37,1
1. dochody podatkowe
21,6
19,9
20,5
a) podatki pośrednie
12,0 11,5 11,9
b) pozostałe
podatki
9,5 8,4 8,7
2. składki na ubezpieczenie społeczne 9,7 9,8 9,7
3. dochody niepodatkowe
6,9
7,3
6,9
Dochody kapitałowe
0,6 0,6 0,5
rodki z UE i z innych źródeł
niepodlegające zwrotowi
1,7 3,7 3,9
Wydatki ogółem,
w
tym:
42,0 44,5 47,4
Wydatki bieżące
37,3 40,6 42,4
1. wydatki socjalne
16,0
17,6
17,7
2. obsługa długu
publicznego
2,1 2,6 2,8
3. pozostałe
19,3 20,4 21,8
a) wydatki własne
18,3 19,5 20,8
b) środki własne
UE
1,0 0,9 1,0
Wydatki kapitałowe
4,6 3,9 5,1
Wynik
kasowy
-1,6 -3,3 -5,9
Wynik
pierwotny
0,5 -0,7 -3,1


1
35
2.2. Dług publiczny
W tabeli przedstawiona została prognoza poziomu państwowego długu publicznego oraz
jego relacji do PKB w latach 2009 – 2010 i wykonanie roku 2008.
Wyszczególnienie
2008 2009 2010
1 2
3
4

Państwowy dług publiczny


mld zł
597,8
658,8 739,1
% PKB
47,0
49,8
54,7
w tym: mld zł


sektor
rządowy
566,9
616,2
690,5
sektor
samorządowy
28,1
36,7
43,7
sektor
ubezpieczeń społecznych
2,8
5,9
4,9
Dług Skarbu Państwa

mld zł
569,9
623,5 700,4
% PKB
44,8
47,2
51,9
Przedstawiona prognoza jest zgodna z wielkościami zawartymi w Strategii zarządzania
długiem sektora finansów publicznych w latach 2010-2012, przedkładanej wraz z niniejszym
uzasadnieniem do projektu ustawy budżetowej.
W 2010 r. zarządzanie długiem Skarbu Państwa oraz oddziaływanie na dług sektora
finansów publicznych będzie ukierunkowane na realizację celu Strategii, jakim jest
minimalizacja kosztów obsługi długu przy przyjętych ograniczeniach związanych z ryzykiem.
Zakłada się, że w 2010 r. państwowy dług publiczny w ujęciu nominalnym wzrośnie
o 80,4 mld zł. Relacja państwowego długu publicznego do PKB wzrośnie z 49,8% w 2009 r.
do 54,7% w 2010 r., a więc przekroczy 50%, tj. pierwszy próg ostrożnościowy określony
w ustawie o finansach publicznych. Oznaczać to będzie konieczność przyjęcia w projekcie
ustawy budżetowej na 2012 r. relacji deficytu budżetu państwa do jego dochodów nie
wyższej niż relacja deficytu budżetu państwa do jego dochodów przyjęta w ustawie
budżetowej na 2011 r.
Główną przyczyną wzrostu długu w ujęciu nominalnym będzie, podobnie jak w ubiegłych
latach, finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa poprzez zaciąganie
zobowiązań na rynku krajowym i rynkach zagranicznych. Obok deficytu budżetu państwa
i wyniku środków europejskich (łącznie 66,6 mld zł) głównym źródłem potrzeb pożyczkowych
budżetu państwa netto będą transfery do FUS z tytułu ubytku składki przekazywanej do OFE
(22,5 mld zł). Potrzeby pożyczkowe pomniejszane będą o przychody netto z prywatyzacji
(założono kwotę 9,2 mld zł). Założona w projekcie ustawy aprecjacja złotego będzie
wpływała na obniżenie wyrażonej w złotych wartości długu nominowanego w walutach
obcych, a w konsekwencji obniżenie łącznej wartości długu Skarbu Państwa i państwowego
długu publicznego.
1
36
Podobnie jak w latach poprzednich, znaczącą większość państwowego długu
publicznego stanowił będzie dług Skarbu Państwa (około 95%).
Prognozy wskazują, że w 2010 r. Polska będzie spełniała fiskalne kryterium
konwergencji dotyczące długu sektora instytucji rządowych i samorządowych.


1
37
Rozdział XII
Kierunki prywatyzacji majątku Skarbu Państwa w 2010 r.
1. Podstawa prawna
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień
przysługujących Skarbowi Państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 493, z późn. zm), oraz ustawy z dnia
30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm) Minister
Skarbu Państwa przedstawia Kierunki prywatyzacji majątku Skarbu Państwa w 2010 r.
2. Uwarunkowania procesów prywatyzacji
Istotnym warunkiem szybszego i stabilnego wzrostu gospodarczego jest rozwój sektora
prywatnego. Dokonuje się on w drodze konsekwentnej realizacji procesów prywatyzacyjnych,
które skutecznie przyczyniają się do wzrostu inwestycji, poprawy kondycji finansowej
podmiotów, optymalizacji procesów wytwórczych i uzyskiwania trwałej zdolności do
konkurowania na rynku globalnym, ale również wpływają na równowagę budżetu państwa.
Z analizy porównawczej procesów restrukturyzacji przedsiębiorstw o różnych formach
własności wynika, że procesy restrukturyzacji w podmiotach sprywatyzowanych –

w porównaniu do spółek i przedsiębiorstw, których właścicielem jest Skarb Państwa –
realizowane są w sposób głębszy i bardziej kompleksowy, z ukierunkowaniem na
wzmocnienie pozycji rynkowej firmy i wzrost jej wartości dla właściciela.
Podobnie jak na początku transformacji systemowej, a następnie w trakcie akcesji do Unii
Europejskiej, także obecnie, w okresie dekoniunktury gospodarczej, prywatyzacja może
kreować nowe możliwości dla polskich przedsiębiorstw i korzystne warunki dla ich rozwoju.
Efektywna restrukturyzacja właścicielska i operacyjna może być dla dużych przedsiębiorstw
publicznych narzędziem optymalizacji zarządzania i nadzoru. Stwarza szansę na praktyczną
realizację zasad ładu korporacyjnego zgodnie z obowiązującymi dyrektywami UE, wytycznymi
OECD oraz kodeksami dobrych praktyk powszechnie akceptowanymi na rynkach finansowych
i kapitałowych.
Działania prywatyzacyjne Ministra Skarbu Państwa uwarunkowane są jednak sytuacją
makroekonomiczną oraz koniunkturą na rynkach światowych i na rynku krajowym. Recesja
gospodarcza obniża możliwości skutecznej realizacji przekształceń własnościowych, niemniej
jednak udane transakcje (w tym także giełdowe) przeprowadzone w Polsce w latach 2008
i 2009 wskazują, że prywatyzacja w czasie kryzysu jest możliwa i może przynosić obopólne
korzyści stronom kontraktów prywatyzacyjnych.
139

Oprócz powyższych czynników istotne znaczenie dla efektywności procesów prywatyzacji ma
także niekorzystna sytuacja ekonomiczno-finansowa części spółek pozostających w zasobach
prywatyzacyjnych, w wielu przypadkach nieuregulowane kwestie prawne (np. roszczenia
reprywatyzacyjne czy nieunormowana sytuacja prawna składników ich majątku trwałego),
a także konieczność uzyskania przez kupującego niezbędnych zgód udzielanych np. przez
UOKiK czy MSWiA.
Zgodnie z ustaleniami Rady Ministrów z dnia 7 lipca 2009 r. Minister Skarbu Państwa został
zobowiązany do przyspieszenia prowadzonych procesów prywatyzacyjnych. Rok 2010 ma być
przełomowy ze względu na zakładaną kulminację przychodów z prywatyzacji – sięgającą
kwoty ok. 25 mld PLN.
Proces prywatyzacji w 2010 r. realizowany będzie z większym wykorzystaniem giełdy i aukcji
ogłoszonej publicznie, przy respektowaniu zasady równego traktowania podmiotów
uczestniczących w tym procesie, w tym pracowniczo-menadżerskich.
Jednym z elementów przyspieszenia procesów prywatyzacyjnych jest uchwalona przez Sejm
RP w dniu 19 grudnia 2008 r. nowelizacja ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji
i prywatyzacji (Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.), która dopuszcza prywatyzację
w trybie aukcji także tych spółek, w których udział Skarbu Państwa w kapitale wynosi nawet
100%. Dalszym usprawnieniem tego trybu jest dopuszczenie możliwości prowadzenia aukcji
elektronicznej, które zostało wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 lipca
2009 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowego trybu zbywania akcji Skarbu
Państwa (Dz.U. Nr 127, poz. 1054).
Wybór optymalnego trybu prywatyzacji będzie dokonywany indywidualnie dla każdego
podmiotu, bądź dla grup podmiotów – w tym uwzględniając możliwość pakietowego zbywania
akcji/udziałów. Istotny nacisk położony zostanie także na zbywanie w pierwszej kolejności
pakietów „resztówkowych” Skarbu Państwa.
W celu przyspieszenia prywatyzacji niezbędna będzie m.in. nowelizacja niektórych zapisów
w obowiązujących strategiach i programach branżowych oraz zmiany legislacyjne, z których
najistotniejszą jest opracowany na podstawie założeń do ustawy regulującej zasady
wykonywania nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa, przyjętych przez Radę Ministrów
w dniu 7 października 2008 r., projekt ustawy o zasadach nadzoru właścicielskiego Skarbu
Państwa. Projektowana ustawa, która powinna wejść w życie na początku 2010 r. w sposób
kompleksowy ureguluje zasady wykonywania określonych w niej praw i obowiązków
przysługujących Skarbowi Państwa w stosunkach cywilnoprawnych dotyczących mienia
państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych, jak również uprawnień
majątkowych i osobistych przysługujących Skarbowi Państwa w stosunku do określonych
w ustawie państwowych osób prawnych i spółek z udziałem Skarbu Państwa.
140

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: