  • Data: 2007-06-23 18:25:20
    Temat: wizerunek znanej osoby
    Od: "IzaD" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam

    Zajmuje się sztukami plastycznymi, jestem rzeźbiarką, zawodowo zajmuję się także
    modelarstwem. Wykonuje z materiałow sysntetycznych figurki kolekcjonerskie
    wielkosci do 12 cali max. (są postaci fantastyczne czy konkretne osób). Ostatnio
    wykonałam z zywić syntetycznych figurkę bardzo znanej osoby, artysty z pierwszy
    stron gazet, zrobiłam to dla mojego znajomego który w tej artystce się "kocha",
    figurka spodobała się moim znajomym ichcieliby abym zrobiła dla nich takie same
    z awynagrodzeniem. Jak wyglada sprawa wykorzystania wizerunku tej osoby do
    stworzenia takiej figurki gdybym chciała ten konkretny model powielić w wielu
    egzemplarzach, oczywiscie nie chodzi o produkcje przemysłową, ale o około 20
    sztuk (bo na tyle odlewów pozwala mi technologia którą wykorzystuje), fakt
    wykorzystania tej technologii jest o tyle istotny, że jest to za kazdym razem
    bardzo indywidualna figurka w którą musze włozyć wiele pracy od wykonania odlewu
    do pokrycia powłoka malarską. Reasumując kopie które wykonuję to nie jest
    produkcja przemysłowy tylko ręczna robota - sztuka - może raczej rękodzieło,
    które ja uważam za swoje dzieło chociaz wykorzystuje wizerunek innej osoby. Czy
    ta osoba może miec do mnie jakies roszczenia za wykorzytsanie jej w pracy
    plastycznej w ograniczonej ilości wynikajacej z zastosowanej techniki, nawet
    jezeli prace te wykonuję w celach handlowych. Dobrym porównaniem byłaby tutaj
    taka technika plastyczna jak linoryt, jedna forma pozwala wykonac ograniczoną
    liczbe odbitek, każda ma swoja wartosc kolekcjonerską w zalezności od tego w
    której kolejnosci została odbita z matrycy, po wykonaniu kilkunastu, czy
    kilkudziesięciu odbitek maryca juz sie do niczego nie nadaje a wszytkie wykonane
    odbitki mają znamiona dzieła sztuki.