  • 1. Data: 2008-06-22 19:25:36
    Temat: umowa przedwstępna a zadatek
    Od: Łukasz Bytecki <l...@p...it>

    Dwa pytania:

    Czy jest taka możliwość żeby podpisać notarialnie umowę przedwstępną gdy
    kupujący nie ma pieniędzy i chce zapłacić zadatek później?
    Co wtedy gdy nie zapłaci? Umowa traci ważność?

    Czy można się w w/w przypadku zabezpieczyć wekslem i przyjąć zadatek w
    formie weksla?

    Łukasz B.

  • 2. Data: 2008-06-23 07:19:40
    Temat: Re: umowa przedwstępna a zadatek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 22 Jun 2008, Łukasz Bytecki wrote:

    > Dwa pytania:
    >
    > Czy jest taka możliwość żeby podpisać notarialnie umowę przedwstępną gdy
    > kupujący nie ma pieniędzy i chce zapłacić
    > zadatek później?
    ^^^^^^^

    IMVHO:
    - jaki jest cel zadatku? ;)
    - jeśli zawierający umowę był świadom że potencjalny nabywca "nie ma
    pieniedzy", to czy nie osłabia swojego ew. żądania do wpłaty zadatku?
    Idzie o ew. argumentowanie art. 388KC lub czymś podobnym.
    - odrębnie: nieprzyjęcie zadatku IMHO powoduje, że nie są spełnione
    literalne wymogi: "i otrzymany zadatek zachować", z naciskiem na
    słowo OTRZYMANY, czyli nieotrzymanego nie można żądać, prawo do
    żądania (w podwójnej wysokości) ma tylko ten, co zadatek *dał*!

    > Co wtedy gdy nie zapłaci? Umowa traci ważność?

    A co będzie w umowie? :D
    Przecież po to zawiera się umowę, żeby w niej zapisać, co się będzie
    działo jeśli strona A lub strona B czegoś tam nie dotrzymają.
    IMHO oczywiscie.

    > Czy można się w w/w przypadku zabezpieczyć wekslem i przyjąć zadatek
    > w formie weksla?

    "A dlaczego nie"?
    IMHO - zdecydowanie lepiej, niż kombinować z "opóźnioną wpłatą zadatku".
    Mamy jasną sprawę: zadatek został *uregulowany* (i nikt nie może go już
    żądać od potencjalnego kupującego), a to że ma weksel do zapłacenia jest
    już sprawą odrębną :) (i łatwiejszą do egzekucji, niż jakieś tam zaległe
    zadatki ;))

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-06-23 07:20:36
    Od: "Arek Margraf" <m...@W...onet.pl>

    Użytkownik "Łukasz Bytecki" <l...@p...it> napisał w wiadomości

> [...]
    > Co wtedy gdy nie zapłaci? Umowa traci ważność?
    >

    > Czy można się w w/w przypadku zabezpieczyć wekslem i przyjąć zadatek w

    Jak notarialnie, to notariusz na wszystkie te pytania odpowie. Nigdzie nie
    jest powiedziane ze z umową przedwstępną musi się wiazać jakiś zadatek. Jest
    swoboda umawiania się. Zauważ zresztą że jeśli z umowy przedwstępnej nie
    wywiąże się sprzedawca to on kupującemy nie płaciu żadnewgo zadatku a i tak
    jakoś trzeba z niego kasę ściągnąć. Można się wiec umówić że nikt nikomu nie
    płaci ale jak ktoś się nie wywiąże to zapłaci taką a taką karę. Ale to
    wszystko notariusz ci powie. No i obie strony muszą sie zgodzić na taką
    umowę.

    A.

  • 4. Data: 2008-06-23 07:43:51
    Od: s...@g...com

> [...]
    > słowo OTRZYMANY, czyli nieotrzymanego nie można żądać, prawo do
    > żądania (w podwójnej wysokości) ma tylko ten, co zadatek *dał*!

    Podłączę się z pytaniem i podrążę.
    A co ze słowami "W braku odmiennego zastrzeżenia umownego.." Czy nie
    oznacza to tego, że mogą się umówić, że ten zadatek przekaże później,
    zobowiązując się do tego? Czy nie jest tak, że wówczas sprzedający
    mógłby zażądać tego zadatku w przypadku odstąpienia od umowy
    kupującego? Nie wiem tylko, jak miałoby wyglądać żądanie kupującego
    zwrotu podwójnego zadatku, gdyby to sprzedający odstąpił.

  • 5. Data: 2008-06-23 09:04:52
    Od: Łukasz Bytecki <l...@p...it>

    Arek Margraf pisze:
> [...]
    > płaci ale jak ktoś się nie wywiąże to zapłaci taką a taką karę. Ale to
    > wszystko notariusz ci powie. No i obie strony muszą sie zgodzić na taką

    Dzięki za rozjaśnienie, chodziło mi o taką sytuację, kiedy sprzedający
    (ja) chce zabezpieczyć się na wypadek niewywiązania się przez kupującego
    z ustaleń. Podpisujemy umowę przedwstępną i tu zabezpieczeniem jest
    zadatek lub weksel, brak takiego zabezpieczenia w moim przypadku nie
    wchodzi w grę (kupujący mocno niepoważny i długi okres oczekiwania na
    podpisanie umowy sprzedaży). Problem jaki widziałem to podpisanie umowy
    przedwstępnej z opcją wpłaty zadatku w przyszłej dacie. Co dzieje się
    gdy umowa jest podpisana a zadatek w terminie nie wpłynie? Z tego co
    wiem to kupujący może nawet wnieść o odpowiedni wpis o podpisaniu umowy
    przedwstępnej do księgi wieczystej nieruchomości - i tu pytanie - czy
    można liczyć, że sąd wnika w takim przypadku czy zadatek wpłynął czy
    wpisuje bez wnikania?

    Łukasz B.

  • 6. Data: 2008-06-23 11:12:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Jun 2008, s...@g...com wrote:

    > A co ze słowami "W braku odmiennego zastrzeżenia umownego.." Czy nie
    > oznacza to tego, że mogą się umówić, że ten zadatek przekaże później,
    > zobowiązując się do tego?

    Nie zaprzeczam, że z samej zasady swobody umów wynikałoby, że
    powinno tak być :)
    Ale słowa które cytujesz (konkretnie z 394 KC) obwarowane są określeniem
    "zadatek dany przy zawarciu umowy" - IMVHO regulacja po prostu nie
    dotyczy przypadku, kiedy ten zadatek nie zostanie "dany przy zawarciu".
    Albo jak kto woli: "zadatek do zapłacenie w terminie późniejszym to nie
    będzie zadatek w rozumieniu art.394" :)
    Żle myślę?

    > kupującego? Nie wiem tylko, jak miałoby wyglądać żądanie kupującego
    > zwrotu podwójnego zadatku, gdyby to sprzedający odstąpił.

    ...przez potrącenie?
    Znaczy jedną wysokość potrąca (to czego nie wpłacił), reszty się domaga.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-06-23 12:05:11
    Od: Łukasz Bytecki <l...@p...it>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > Żle myślę?

    > ...przez potrącenie?
    > Znaczy jedną wysokość potrąca (to czego nie wpłacił), reszty się domaga.

    No dobra, ale co z zadatkiem danym przy podpisaniu umowy w formie
    weksla? Jest to zadatek czy nie?

    Łukasz B.

  • 8. Data: 2008-06-23 21:32:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Jun 2008, Łukasz Bytecki wrote:

    > No dobra, ale co z zadatkiem danym przy podpisaniu umowy w formie weksla?
    > Jest to zadatek czy nie?

    Swoje stanowisko wyraziłem poprzednio i miałem nadzieję że jasno.
    Ustawa *nie* określa, że zadatek *musi* być dany w pieniądzu,
    znaczy to, ze może nim być zapłata w dowolnej zaakceptowanej
    (przykłady niżej) lub przysługującej z mocy ustawy (np. przez
    potrącenie) formie.
    Jeśli wierzyciel przyjmie weksel, to ów weksel jest ZAPŁATĄ.
    Równie dobrze można przyjąć należność w postaci furmanki kartofli.
    I nie widzę przeszkód, żeby tak uregulowana była należność którą
    jest zadatek.
    Co najwyżej będzie spór, czy (w razie odstąpienia) oddać należy
    w pieniadzu, czy mogą być dwie furmanki ziemniaków ;)

    Zacytuję z poprzedniego postu (mojego):
    +++
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-06-23 21:49:08
    Od: Wiktor <...@...pl>

    Łukasz Bytecki pisze:

> [...]
    > przedwstępnej do księgi wieczystej nieruchomości - i tu pytanie - czy
    > można liczyć, że sąd wnika w takim przypadku czy zadatek wpłynął czy

    W umowie przedwstępnej sprzedający musi potwierdzić odbiór zadatku.

    Ja niedawno kupiłem mieszkanie i przy umowie przedwstępnej chciałem
    zapłacić zadatek u notariusza przelewem przez konto internetowe.
    Notariusz powiedział niestety, że wtedy to nie będzie zadatek, a
    zaliczka, gdyż sprzedający nie będzie w stanie stwierdzić i potwierdzić,
    że zadatek otrzymał.

    --
    Wiktor

  • 10. Data: 2008-06-24 06:26:31
    Od: s...@g...com

> [...]
    > "zadatek dany przy zawarciu umowy" - IMVHO regulacja po prostu nie
    > dotyczy przypadku, kiedy ten zadatek nie zostanie "dany przy zawarciu".

    Ja to zrozumiałem w ten sposobów, zastrzeżenie umowne może okreslać
    również to, kiedy zadatek ma być wpłacony. Ale chyba większa szansa,
    że to ja źle zrozumiałem :-)

    Moje pytanie wzięło się stąc, że kiedyś byłem w bardoz podobnej
    sytuacji jako sprzedający i już miałem pójśc do prawnika po poradę
    właśnie w tej sprawie, ale kupujący się rozmyślił a ja później
    sprzedałem ze "zwykłym" zadatkiem.