    From: Łukasz Bytecki <l...@p...it>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: umowa przedwstępna a zadatek
    Date: Mon, 23 Jun 2008 11:04:52 +0200

    Arek Margraf pisze:
    > Użytkownik "Łukasz Bytecki" <l...@p...it> napisał w wiadomości

    > Jak notarialnie, to notariusz na wszystkie te pytania odpowie. Nigdzie nie
    > jest powiedziane ze z umową przedwstępną musi się wiazać jakiś zadatek. Jest
    > swoboda umawiania się. Zauważ zresztą że jeśli z umowy przedwstępnej nie
    > wywiąże się sprzedawca to on kupującemy nie płaciu żadnewgo zadatku a i tak
    > jakoś trzeba z niego kasę ściągnąć. Można się wiec umówić że nikt nikomu nie
    > płaci ale jak ktoś się nie wywiąże to zapłaci taką a taką karę. Ale to
    > wszystko notariusz ci powie. No i obie strony muszą sie zgodzić na taką
> [...]
    Dzięki za rozjaśnienie, chodziło mi o taką sytuację, kiedy sprzedający
    (ja) chce zabezpieczyć się na wypadek niewywiązania się przez kupującego
    z ustaleń. Podpisujemy umowę przedwstępną i tu zabezpieczeniem jest
    zadatek lub weksel, brak takiego zabezpieczenia w moim przypadku nie
    wchodzi w grę (kupujący mocno niepoważny i długi okres oczekiwania na
    podpisanie umowy sprzedaży). Problem jaki widziałem to podpisanie umowy
    przedwstępnej z opcją wpłaty zadatku w przyszłej dacie. Co dzieje się
    gdy umowa jest podpisana a zadatek w terminie nie wpłynie? Z tego co
    wiem to kupujący może nawet wnieść o odpowiedni wpis o podpisaniu umowy
    przedwstępnej do księgi wieczystej nieruchomości - i tu pytanie - czy
    można liczyć, że sąd wnika w takim przypadku czy zadatek wpłynął czy
    wpisuje bez wnikania?

    Łukasz B.