    From: s...@g...com
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: umowa przedwstępna a zadatek
    Date: Mon, 23 Jun 2008 00:43:51 -0700 (PDT)

    > - odrębnie: nieprzyjęcie zadatku IMHO powoduje, że nie są spełnione
    > literalne wymogi: "i otrzymany zadatek zachować", z naciskiem na
    > słowo OTRZYMANY, czyli nieotrzymanego nie można żądać, prawo do
    > żądania (w podwójnej wysokości) ma tylko ten, co zadatek *dał*!

    Podłączę się z pytaniem i podrążę.
    A co ze słowami "W braku odmiennego zastrzeżenia umownego.." Czy nie
    oznacza to tego, że mogą się umówić, że ten zadatek przekaże później,
    zobowiązując się do tego? Czy nie jest tak, że wówczas sprzedający
    mógłby zażądać tego zadatku w przypadku odstąpienia od umowy
    kupującego? Nie wiem tylko, jak miałoby wyglądać żądanie kupującego
    zwrotu podwójnego zadatku, gdyby to sprzedający odstąpił.