  • 1. Data: 2005-08-11 12:13:08
    Temat: prawo autorskie - tlmaczenie tekstu
    Od: reiro <r...@n...email.com>

    Nie jestem tlumaczem, ale z tego co widze w tlumaczeniach ksiazek zadaniem
    tlumacza jest przelozenie ksiazki na dany jezyk tak, by jaknajmniej
    ingerowac w
    tresc i nie dodawac wlasnych interpretacji, i nie poprawiac autora. (moge
    sie
    mylic)

    Jak mozna stwierdzic i czy mozna oraz czy w ogole cos takiego jest
    naruszeniem
    prawa, gdy dana osoba pisze jakas prace na podstawie innej pracy,
    powiedzmy ze
    jest to praca nie majaca spojnosci loginczej poza uszeregowaniem
    alfabetycznym np.
    slowniczek przeklenstw, phrasal verbs czy czegokolwiek innego.

    Jesli osoba taka wzoruje sie na jakiejs ksiazce a tlumaczy ja na jezyk
    polski
    zmieniajac przyklady, zmieniajac definicje slow, ale tak by zachowywaly w
    miare
    poprzednie znaczenie, jednoczesnie uzupelniajac je oraz wprowadzajac slowa
    (gdy
    mowa o slowniku) , ktorych definicje w slowniku byly nie zawarte, to czy
    mozna
    powiedziec, ze naruszone zostalo prawo autorskie?

    Chodzi o to ze niedawno staralem sie przetlumaczyc pewien tekst na
    potrzeby firmy
    mojego taty, taki informator dla pracownikow. Kupilem go w internecie i
    przetlumaczylem (znaczy staralem sie jak moglem). Tlumaczenie sprawilo ze
    broszurka majaca 20 stron zamienila sie w publikacje majaca stron 80, gdyz
    nie
    tylko pisze wylewnie, ale dodalem sporo od siebie a i wykreslilem to co nie
    podobalo mi sie w pomyslach autora. Czy mozna tu mowic o tym ze naruszylem
    prawa
    autorskie? A co gdybym to swoje tlumaczenie zaczal sprzedawac?

  • 2. Data: 2005-08-11 13:58:34
    Temat: Re: prawo autorskie - tlmaczenie tekstu
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <op.svcev6c72ys0k8@mazon-31aucytot>, reiro wrote:
> [...]
    > podobalo mi sie w pomyslach autora. Czy mozna tu mowic o tym ze naruszylem

    Nie, o ile nie rozpowszechniłeś swojego dzieła.

    > autorskie? A co gdybym to swoje tlumaczenie zaczal sprzedawac?

    To musiałbyś mieć na to zgodę autora oryginału.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2005-08-11 21:43:26
    Od: reiro <r...@n...email.com>

    Dnia Thu, 11 Aug 2005 15:58:34 +0200, Marcin Debowski
    <a...@I...ml1.net> napisał:

    > Nie, o ile nie rozpowszechniłeś swojego dzieła.

    > To musiałbyś mieć na to zgodę autora oryginału.

    Nawet, gdy roznice miedzy oryginalem a tlumaczeniem sa takie, ze nie da
    sie poznac, iz jest to tlumaczenie? Chodzilo mi wlasnie o to, ze moje
    tlumaczenie jest tak odlegle od oryginalu, ze jest to praktycznie nowy
    tekst z nowymi pomyslami itd, oczywiscie czesc szkieletu jest z tekstu
    oryginalnego.

  • 4. Data: 2005-08-11 22:23:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <op.svc5aonj2ys0k8@mazon-31aucytot>, reiro wrote:

> [...]
    > tlumaczenie jest tak odlegle od oryginalu, ze jest to praktycznie nowy
    > tekst z nowymi pomyslami itd, oczywiscie czesc szkieletu jest z tekstu

    Tłumaczenie, to według Prawa Autorskiego coś co się nazywa opracowaniem.
    Jak możesz sie domyślać ze znaczenia tego słowa, granice opracowania mogą
    być dosyć szerokie. W skrajnym przypadku moze to być odrębny utwór jedynie
    inspirowany oryginałem. Obawiam się, że nikt Ci tu nie oceni jak to jest w
    Twoim przypadku bo takie rzeczy z pogranicza są zawsze kłopotliwe (tym
    bardziej bez znajomości obu tekstów).

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2005-08-12 08:35:44
    Od: reiro <r...@n...email.com>

    Dnia Fri, 12 Aug 2005 00:23:39 +0200, Marcin Debowski
    <a...@I...ml1.net> napisał:

> [...]
    > inspirowany oryginałem. Obawiam się, że nikt Ci tu nie oceni jak to jest
    > Twoim przypadku bo takie rzeczy z pogranicza są zawsze kłopotliwe (tym

    Dziekuje za wyjasnienie. Szkoda tylko, ze tak trudno okreslic kiedy
    przekroczylo sie te granice.

  • 6. Data: 2005-08-14 13:40:49
    Od: porto <e...@p...net>

    Marcin Debowski wrote:

    > Nie, o ile nie rozpowszechniłeś swojego dzieła.

    > To musiałbyś mieć na to zgodę autora oryginału.

    ROTFL

    100% depesz PAPu narusza w ten sposob "prawo". Taki scenariusz zabrania
    tez zwyklej parodii.

    Wlascicielem praw autorskich tlumaczenia jest tlumacz.

  • 7. Data: 2005-08-14 13:42:59
    Od: porto <e...@p...net>

    Marcin Debowski wrote:

    > Tłumaczenie, to według Prawa Autorskiego coś co się nazywa opracowaniem.

    i dlatego jest niewazne. Co widac po fakcie ze 100% depesz PAPu jest
    takim "opracowaniem" bez zgody wlascicieli praw autorskich oryginalu.