  • Data: 2008-10-23 08:04:52
    Temat: prawa autorskie i "prawa moralne"
    Od: "marek" <m...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    Mam pewien problem, w brytyjskiej umowie wymienia sie (wyraznie odroznione
    od "copyright", czyli praw autorskich), tzw "moral rights", czyli "prawa
    moralne" (czasem tlumaczone jako "osobiste prawa autorskie", lub "prawa
    pochodne", choc nie wiem, czy poprawnie). Zdanie w umowie przeznaczonej na
    rynek polski brzmialoby tak:
    "Pracownik zgadza się także na zrzeczenie się wszystkich osobistych praw
    autorskich / praw derywatywnych do wszystkich dzieł, co do których prawa
    autorskie lub też prawa do wykorzystania ich wzoru nabyła lub nabędzie
    Organizacja."

    Rzucilem okiem na definicje praw moralnych w brytyjskiej wikpedii (no tak,
    wiem!), rozroznienie miedzy "copyright" a "moral rights" jest takie, ze na
    copyrights skladaja sie prawa (czy tez uprawnienia) ekonomiczne, tzn
    zwiazane z wynagrodzeniem za stworzenie dziela, natomias "prawa moralne" to
    prawo przypisywania sobie autorstwa do dziela, prawa do publikacji dziela
    anonimowo lub pseudoanonimowo, oraz prawo do zachowania dziela jako calosc.
    W wikipedii (ktora czasem NIE jest dobrym zrodlem) pisza tez, ze NIEKTORE
    KRAJE dopuszczaja sie zrzeczenia sie tychze praw moralnych.
    Moje pytanie brzmi, czy "prawa moralne", tak jak opisane powyzej, sa
    wyszczegolnione w polskim prawodawstwie, a jesli tak, to czy dopuszczalne
    jest zrzeczenie sie tych praw, czy tez nie jest dopuszczalne, lub, czy
    wystepuja jako czesc praw autorskich, i czy - ponownie - dopuszczalne jest
    zrzeczenie sie ich, czy tez nie?

    W zasadzie problem polega na tym, czy zrzeczenie sie ich jest dopuszczalne.
    Jesli jest dopuszczalne, zdanie w umowie ma prawo bytu, jesli nie jest
    dopuszczalne, zdanie nie ma sensu i z umowy w wersji polskiej wypada.

    marek