    From: "MiK^" <m...@t...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: likwidacja szkody z OC sprawcy + auto zastepcze
    Date: Tue, 25 Aug 2009 03:04:55 -0700 (PDT)

    Witam serdecznie,

    w dniu 14.07 br mialem kolizje drogowa gdzie w samochod osobowy
    wjechala smieciarka ;) Na miejscu byla policja, stwierdzila wina,
    dostarczyla mi notatke kolizji zas kierujacy zostal ukarany mandatem w
    wysokosci 500zl.

    Sprawa wydaje sie byc jasna i klarowna, jednak zdajac samochod do
    autoryzowanego serwisu wynajalem pojazd zastepczy, jednoczesnie
    informujac TU o tym w dniu ogledzin. Samochod nadal znajduje sie w
    serwisie, zas naprawa bedzie trwala ok 4tyg.

    W dniu dzisiejszym otrzymuje pismo z PZU, ktore powoluje sie na art.
    361 ust. 2 KC gdzie jak twierdza

    cytat: "Wyjasniamy, ze roszczenie poszkodowanego o wyplate
    odszkodowania za wynajem pojazdu zastepczego jest uzasadnione tylko
    wtedy, gdy w zwiazku z niemoznoscia korzystania uszkodzonego pojazdu
    poniosl on szkode majatkowa. Przepis art. 361 ust.2 kodeksu cywilnego
    dotyczy bowiem strat oraz korzysci majatkowych, ktore poszkodowany
    mogl osiagnac, gdyby mu szkody nie wyrzadzono -Orzeczenie Sadu
    Najwyzszego z dnia 10.05.1966r (lol? 1966? ;>) OSPIKA 1968, poz. 5
    Zatem o takie koszty moze ubiegac sie poszkodowany prowadzacy
    dzialalnosc gospodarcza, w prowadzeniu ktorej pojazd jest mu
    niezbedny. Natomiast odszkodowanie takie nie przysluguje, jezeli
    pojazd sluzyl poszkodowanemu tylko do zaspokojenia osobistych potrzeb
    m.in. wyjazd w celu wypoczynku, czy dojazd do pracy, jezeli do pracy
    mozna dojechac srodkiem komunikacji publicznej. W tym przypadku
    poszkodowany nie poniosl bowiem szkody majatkowej, lecz szkode
    niemajatkowa, polegajaca na utracie wygod i przyjemnosci. Szkoda
    niemajatkowa nie polega zas wynagrodzeniu na podstawie przepisow prawa
    cywilnego, poza przypadkami wyraznie przewidywanymi przepisami prawa
    dotyczacymi zadoscuczynienia (art.445 i 448 k.c.)"

    I tu pytanie. Jak sie ma sprawa na dzien dzisiejszy do informacji
    zamieszczanych na internecie? Powiem szczerze. Jesli TU nie zwroci mi
    kosztow wynajecia pojazdu to poprostu nie stac mnie na pokrycie
    kosztow wynajmu samochodu przez okres 4tygodni! Prosze wiec o
    informacje, nie chce by z mojego portfela wyparowalo nagle 2tys
    zlotych ;)

    pozdrawiam -Michal