  • 51. Data: 2008-08-08 22:53:43
    Temat: Re: fotografie wojny == bezczeszczenie zwlok
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:dicsm5-pl5.ln1@ncc1701.lechistan.com...

    > Sorki, ale tłumaczenia "my tylko wykonywaliśmy rozkazy" zostały odrzucone
    > jako nic nie warte już w Norymberdze.

    Co innego mordowanie cywili, a co innego ostrzelanie wioski, w której mogą
    się oni znajdować (nawet nie muszą).

    > Wojna nie została wypowiedziana ani zatwierdzona przez stosowne
    > instytucje 3RP, więc w takim razie jako całość jest nielegalna.

    I co to w praktyce zmienia?

    > Naloty dywanowe na pełne cywilów miasta to zbrodnia.

    Ilu dowódców alianckich dostało za to wyroki?

    > A czy ja mówię, że oni NIE powinni zostać ukarani? I ludzie wydający im
    > takie rozkazy?
    > Tyle teraz się pitoli o "wojnie z terroryzmem", ale zauważ że atak na
    > Hiroshimę czy Nagasaki to był właśnie pierwszy nuklearny atak
    > terrorystyczny.

    Tu już bym polemizował.

    > A za odwetowe rozstrzeliwanie polskich cywili przez hitlerowców winę
    > ponosiła AK?

    Nie zrozumiałeś moich intencji. Chodzi o to, że żonierzem ejst osoba jawnie
    nosząca broń i generalnie umundurowana. Ale Afgańczycy tej zasady nie
    przetrzegają, w związku z czym trudno odróżnić żołnierza od cywila. Może to
    prowadzić do pomyłek.

    > Czyli w sumie III Rzesza całkiem, hmm, cywilizowaną wojnę prowadziła. Kto
    > by pomyślał.

    No widzisz.

    > Pewnie, że się kryją z tą nielegalną wojną, bo poza pytaniem o jej
    > legalność zaraz pojawia się następne - po cholerę nam ona i co my z tego
    > mamy?

    Ale dla mnie to bardzo niebezpeiczne precedensy. Póki co wysyłamy bez zgody
    sejmu żołnierzy daleko. Kto zagwarantuje, ze w tym samym trybie kolejny żąd
    bez kontroli parlamentu nie postanowi wprowadzić demokracji na Słowacji
    przykładowo?

  • 52. Data: 2008-08-09 01:30:45
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Robert Tomasik pisze:

    > Co innego mordowanie cywili, a co innego ostrzelanie wioski, w której
    > mogą się oni znajdować (nawet nie muszą).

    Kewl. Zapędzam cywili do jakiejś miejscowości, dorzucam paru bojowników
    "dla smaku", wzywam nalot dywanowy i jestem czysty?

    > I co to w praktyce zmienia?

    To, że albo to nie jest wojna i tego argumentu nie można użyć (i powinni
    zostać ukarani), albo to jest nielegalna wojna i należałoby zająć się
    tymi, co ich tam wysłali.

    > Ilu dowódców alianckich dostało za to wyroki?

    Niestety żaden :(

    Zwycięzców niestety nie ma kto sądzić :(

    [ciach]

    > Tu już bym polemizował.

    Zamach na cele cywilne? Owszem. Dla wywołania określonego skutku? Jak
    najbardziej.

    Jedno z dwojga - albo te niuki to był terroryzm, albo wyczyn Osamy to
    też była "tylko wojna".

    [ciach]

> [...]
    > jawnie nosząca broń i generalnie umundurowana. Ale Afgańczycy tej zasady
    > nie przetrzegają, w związku z czym trudno odróżnić żołnierza od cywila.

    Tsk, tsk, tsk. Łobuzy. Powinni jeszcze nosić eleganckie czerwone
    kubraczki, żeby łatwiej można było ich zauważyć.

    > No widzisz.

    Sarkazm, mam nadzieję, dostrzegłeś?

> [...]
    > zgody sejmu żołnierzy daleko. Kto zagwarantuje, ze w tym samym trybie
    > kolejny żąd bez kontroli parlamentu nie postanowi wprowadzić demokracji

    Ja się w pełni zgadzam, że decydenci powinni za to iść siedzieć i
    stracić majątki.

    Ale co ja mogę?

  • 53. Data: 2008-08-09 06:49:30
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Co innego mordowanie cywili, a co innego ostrzelanie wioski, w której mogą
    > się oni znajdować (nawet nie muszą).

    Dlaczego co innego? Może jak strzelasz z odległości 20km z haubicy ale
    jak strzelasz ze wzgórza z którego bardzo dobrze widać do czego
    strzelasz. Do tego jeszcze kilku Twoich kolegów ze stanowiska obokka nie
    strzela bo nie chcą mordować cywili...

    j.

    --
    http://www.index73.pl - Artykuł 73 Konstytucji RP:
    Każdemu zapewnia się wolność twórczości artystycznej,

  • 54. Data: 2008-08-09 07:43:52
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sat, 09 Aug 2008 08:49:30 +0200, januszek napisał(a):

> [...]
    > jak strzelasz ze wzgórza z którego bardzo dobrze widać do czego
    > strzelasz. Do tego jeszcze kilku Twoich kolegów ze stanowiska obokka nie

    I to jest właśnie przyczyna, dla której ja na ten temat nie chcę się
    wypowiadać: skoro byli żołnierze, którzy odmówili wykonania tego rozkazu,
    ponieważ *widzieli i wiedzieli* co tam jest, to oznacza, że sprawa nie
    jest jednoznaczna.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 55. Data: 2008-08-09 08:06:22
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Olgierd napisał(a):

> [...]
    > wypowiadać: skoro byli żołnierze, którzy odmówili wykonania tego rozkazu,
    > ponieważ *widzieli i wiedzieli* co tam jest, to oznacza, że sprawa nie

    To zalezy w jakim kontekscie bo wojna to wojna i polega to na tym, ze
    zabija sie wroga - idealna wojna to taka, w ktorej zabije sie 100%
    ludnosci wroga (tak robia bodajze szympansy, grupa ktora wygrywa starcie
    morduje cala grupe przeciwnika).

    Dopiero ostatnio jakos tak sie porobilo, ze przyjmuje sie, ze nie wolno
    zabijac cywilow (w sensie nie zolnierzy). Przez prawie cala historie
    ludzkosci bylo odwrotnie - walczylo sie z wojskiem a zabijalo sie
    glownie cywilow.

    Czytalem teorie jakiegos naukowaca, ktory zestawil ilosc wojen z danymi
    o wielkosci w populacji mlodych mezczyzn - im ich wiecej tym wojen
    wiecej - co sugeruje, ze wojny sa li jakims tam naturalnym regulatorem.

    W tym swietle nie mordowanie cywilow na wojnie moze byc uznane jako
    oznaka slabosci i przeslanka swiadczaca o tym, ze taka nacja jest na
    drodze do upadku.

    j.

  • 56. Data: 2008-08-09 11:54:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@r...org> napisał w wiadomości

    > No zgadzam się z Tobą w zupełności. Natomiast faktem też jest, że mamy
    > strasznie sprzeczne informacje nt. stanu faktycznego -- czyli do czego
    > oni tam tak naprawdę kropili.

    Ja oceniam wersję oficjalną. Jeśli rozkaz brzmiał, ze mają rozwalić wioskę
    pełną cywili - w co wątpię - to oczywiście powinni odmówić.

    Inna wersja mówi, że mieli strzelać do jakiegoś pagórka obok wsi i się
    pomylili. No to skoro żołnierze Afganistanu są tam mądrzy, ze zajmują
    pozycje obok nieewakułowanych zamieszkałych przez cywili zabudowań, to już
    trudno mieć pretensje do żołnierzy polskich. Tym właśnie różni się
    działanie Policji od Wojska. Policjant musi brać pod uwagę obecności osób
    postronnych. Żołnierz podczas wojny nie.

  • 57. Data: 2008-08-09 12:01:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej Adam Filip" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > <słownik-nowomowy> terrorysta: uzbrojony wróg USA </słownik-nowomowy>

    Ale ja jestem pragmatyczny. Prawo wojny nie zna słowa "terrorysta",
    Afgańczycy, którzy jawnie noszą broń są żołnierzami i przysługują im takie
    same prawa oraz mają takie same obowiązki. To, że media i politycy usilnie
    starają się przekonać społeczeństwo, że to wojna z bandytami i
    terrorystami.

  • 58. Data: 2008-08-09 12:17:54
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Ja oceniam wersję oficjalną.

    Co masz na mysli? Bo jak dla mnie to mamy dostep jedynie do wersji
    medialnych.

    > Jeśli rozkaz brzmiał, ze mają rozwalić wioskę
    > pełną cywili - w co wątpię - to oczywiście powinni odmówić.

    W dzisiejszych czasach, kiedy wyrzutnie rakiet moze obslugiwac
    osmiolatek albo kobieta w zaawansowanej ciazy pojecie cywil juz nie jest
    takie jak kiedys... Chodzi mi o to, ze czasem decyzja cywil czy wrog
    nalezy do tego kto strzela.

    j.

  • 59. Data: 2008-08-09 12:20:10
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > To, że media i politycy usilnie starają się przekonać społeczeństwo,
    > że to wojna z bandytami i terrorystami.

    Chcialbym tu zwrocic uwage, ze nasze media nie za czesto uzywaja
    okreslenia terrorysta. Najczesniej uzywa sie okreslen bojownicy,
    partyzancji lub ostatnio Talibowie.

    Wydaje sie, ze w polskiej swiadomosci nazwanie kogos kto broni swego
    kraju przed obcymi zolnierzami terrorysta albo bandyta jest nie do
    przyjecia ;)

    j.

  • 60. Data: 2008-08-09 12:31:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:7j8vm5-pi8.ln1@ncc1701.lechistan.com...

    > Kewl. Zapędzam cywili do jakiejś miejscowości, dorzucam paru bojowników
    > "dla smaku", wzywam nalot dywanowy i jestem czysty?

    Jak sobie to zapędzanie zgodnie z prawem wojny wyobrażasz? Zresztą, mamy
    właśnie konflikt Gruzji z Abchazja, Osetią i Rosją (na chwilę obecną, bo
    może się rozszerzyć) i mozesz sobie zobaczyć, jak to wygląda w praktyce.

    > To, że albo to nie jest wojna i tego argumentu nie można użyć (i powinni
    > zostać ukarani), albo to jest nielegalna wojna i należałoby zająć się
    > tymi, co ich tam wysłali.

    To, ze ktoś z powodów politycznych wysłał żołnierzy na wojnę wmawiając
    społeczeństwu, że jadą tam na spacer, nie zmienia faktu, ze tam jest wojna,
    a polscy żołnierze są żołnierzami jednej z wojujących stron.

    > Niestety żaden :(
    > Zwycięzców niestety nie ma kto sądzić :(

    No właśnie. To dowodzi, że to wszystko nie jest takie proste, a w czasie
    wojny trudno stosować przepisy prawa używane w czasie pokoju.

    > Zamach na cele cywilne? Owszem. Dla wywołania określonego skutku? Jak
    > najbardziej.
    > Jedno z dwojga - albo te niuki to był terroryzm, albo wyczyn Osamy to też
    > była "tylko wojna".

    Jakby Osama atakował przy pomocy oznakowanego samolotu wojskowego, celował
    w obiekt wojskowy, a przez pomyłkę rozwalił te cele cywilne, to nie można
    by było mówić o terroryźmie. Na tym mniej więcej polega różnica.

    > Tsk, tsk, tsk. Łobuzy. Powinni jeszcze nosić eleganckie czerwone
    > kubraczki, żeby łatwiej można było ich zauważyć.

    Nie na darmo wojskowi mają mundury w te różne plamy kolorowe malowane.

    > Sarkazm, mam nadzieję, dostrzegłeś?

    Wcale nie sarkazm. Wermacht prowadził wcale cywilizowaną wojną - jak na
    ówczesne standardy oczywiście. Zbrodnie wojenne to sprawa niemieckich sił
    bezpeiczeństwa, które przede wszystkim nie były wojskiem.

    > Ja się w pełni zgadzam, że decydenci powinni za to iść siedzieć i stracić
    > majątki.
    > Ale co ja mogę?

    Ja też niewiele w tym zakresie.